کد خبر: ۴۴۱۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
زلنسکی:

ترامپ اگر می‌تواند به جنگ پایان دهد به کی‌یف بیاید

رئیس جمهور اوکراین گفت از دونالد ترامپ به صورت مشروط برای سفر به این کشور دعوت می‌کند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در واکنش به وعده مکرر دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز رقابت مقدماتی جمهوریخواهان آمریکا برای حل و فصل جنگ اوکراین و روسیه در عرض 24 ساعت، از او دعوت کرد در صورتی که واقعا توان اجرای این وعده را دارد به اوکراین سفر کند.

به نوشته پایگاه پالتیکو، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در ماه‌های گذشته چندین بار ادعا کرده در صورتی که رئیس جمهور شود، می‌تواند به جنگ روسیه و اوکراین فورا پایان دهد. او گفته که پایان این جنگ را از طریق وادار کردن زلنسکی و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به حصول یک توافق رقم می‌زند چون با هر دوی آنها روابط خوبی دارد.

زلنسکی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «چنل 4» تلویزیون انگلیس اظهار کرد: «دونالد ترامپ، لطفا اگر می توانی در عرض 24 ساعت این جنگ را متوقف کنی فکر کنم فقط کافی است هر روزی که من اینجا در کی‌یف هستم به اینجا بیایی!»

زلنسکی اضافه کرد اگر دونالد ترامپ واقعا «فرمول» برای پایان دادن به جنگ اوکراین دارد خواستار دانستن این فرمول است.

این اظهارات زلنسکی در حالی مطرح شده که روزنامه پالتیکو نوشت این رئیس جمهور اوکراین علاوه بر تلاش هایی که برای بهبود روابطش با دونالد ترامپ و متحدان او انجام می دهد از طرفی نگران بی میلی ترامپ به ادامه حمایتهای نظامی از کی‌یف است.

ترامپ اخیرا از ولادیمیر پوتین تحسین کرده و گفت که او به خاطر «تصرف یک جای وسیع و قطعه زمینی بزرگ با جمعیتی بالا در ضمن آنکه تحریم‌ها ضربه نسبتا کمی به او وارد کردند، فردی باهوش است.»

ترامپ زمانی که رئیس جمهور آمریکا بود از سوی مجلس نمایندگان وقت به خاطر پرونده اعمال فشار بر زلنسکی به منظور دست زدن به تحقیقاتی دارای انگیزه سیاسی با هدف ضربه زدن به جو بایدن استیضاح شد.

ترامپ سپس در مرحله محاکمه مرتبط با استیضاح در مجلس سنای وقت تبرئه شد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند دونالد ترامپ هم اکنون در چند ایالت مهم بر جو بایدن برتری دارد.

ترامپ در یک سخنرانی بعد از پیروزی قاطعی که در مرحله اول رقابت مقدماتی جمهوریخواهان در ایالت آیووا کسب کرد بار دیگر ادعا کرد اگر همچنان رئیس جمهور آمریکا می‌ماند روسیه به اوکراین حمله نمی‌کرد و او و پوتین به خوبی با هم کنار می‌آیند.
نظرات بینندگان