کد خبر: ۴۴۱۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
معاون اول رییس‌جمهور:

رژیم صهیونیستی می‌خواهد از شکست فرار کند

معاون اول رییس‌جمهور در اجلاس سران کشورهای جنبش عدم تعهد گفت: رژیم صهیونیستی برای فرار از شکست و عبور از این بحران خودخواسته، به دنبال گسترش دامنه جنگ به سایر کشورها است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، «محمد مخبر» معاون اول رییس‌جمهور کشورمان در نوزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که با حضور سران و مقامات عالی کشورهای عضو این جنبش در اوگاندا برگزار می‌شود، هرگونه اقدام فلسطینیان تحت اشغال را حق ذاتی آن‌ها برای مقاومت به هر وسیله ممکن دانست و تلاش رژیم صهیونیستی و حامیان غربی‌اش برای معرفی این مبارزه مشروع به عنوان اقدامی تروریستی را فاقد وجاهت قانونی و یک خدعه و فریب دانست.

وی همچنین تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و برخی کشورهای دیگر را نمونه‌ای آشکار از تروریسم اقتصادی معرفی و صراحتاً اعلام کرد: ملت‌های مستقل و آزاده جهان زور، تحمیل و تحقیر را نمی‌پذیرند.

تاکید بر تعیین سازوکارهای امنیتی مشترک، توسعه ساختارهای حمل‌ونقل، حفظ محیط زیست و ایجاد شبکه‌های نوینی از همکاری‌های فراگیر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و همچنین آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای همکاری جهت تحقق منافع پایدار همه کشورهای منطقه، از دیگر محورهای سخنرانی معاون اول رییس‌جمهور در این اجلاس بود.

متن کامل سخنرانی محمد مخبر در نوزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در کامپلا پایتخت اوگاندا به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای؛

عالی جنابان؛ خانم‌ها و آقایان؛

بسیار خرسندم که توفیق یافتم، ضمن سفر به کشور زیبای اوگاندا، در نشست ارزشمند «سران جنبش عدم تعهد» شرکت نمایم. فرصت را مغتنم شمرده و از جمهوری آذربایجان برای پیشبرد امور جنبش در دوران دشوار همه گیری کرونا قدردانی می‌نمایم و از میزبانی گرم دولت و ملت عزیز اوگاندا نیز تشکر نموده و ریاست این کشور را بر دو گروه بسیار مهم و تأثیر گذار بین المللی یعنی "جنبش عدم تعهد" و "گروه ۷۷ و چین" تبریک می گویم.

امیدوارم در این دوره شاهد دست یابی به اهداف سازمانی و حرکت به سمت عدالت و انصاف در محیط بین المللی باشیم.

حضار گرامی؛

جنبش عدم تعهد در زمانه‌ای به ظهور رسید که دنیا در معرض آسیب‌های ناشی از فضای دو قطبی جنگ سرد قرار داشت. روح حاکم بر جنبش عدم تعهد، همگرایی برای مبارزه با انحصار قدرت و عدم وابستگی است. امروز با گذشت چند دهه، هنوز نشانه‌های تهدید و دخالت از سوی قدرت‌های سلطه گر بر مناسبات جهانی سایه افکنده است. بنابراین فعال سازی ائتلاف‌هایی نظیر جنبش عدم تعهد برای عبور از چالش‌ها بیش از پیش ضرورت دارد.

ما معتقدیم فعال‌تر کردن جنبش عدم تعهد در مجامع بین المللی به نفع جامعه جهانی است زیرا هدف اصلی این جنبش تلاش برای تحقق عدالت و گسترش حاکمیت قانون به جای حاکمیت زور در نظام بین الملل است. وقوع دهها جنگ خانمان سوز، سلطه نامبارک غرب بر مناطق مختلف دنیا در قالب استعمار نوین، غارت منابع مادی ملت‌ها، رواج تبعیض در روابط بین الملل و مانع تراشی در حل و فصل عادلانه مشکلات جامعه بین المللی از جمله مصادیق بارز بیعدالتی و ناکارآمدی این نظام بین الملل محسوب می‌شود. تلاش غرب برای سلطه سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی بر سایر ملت‌ها، بسیاری از ارزش‌های اخلاقی و بومی ما را در معرض تهدید قرار داده است. در صورت عدم انسجام لازم برای پشتیبانی از اصول مندرج در منشور عدم تعهد، هر روز بر دامنه نفوذ و چیرگی فرهنگ غرب و نابودی ارزش‌های بومی و ملی افزوده خواهد شد.

خانم‌ها و آقایان؛

به رغم تلاش‌های صورت گرفته برای برپایی صلح و توسعه پایدار میان کشورها، هنوز جهان ما درگیر جنگ و خشونت‌های پی در پی است. تحولات جاری در غزه و شهادت هزاران کودک، زن و افراد بی گناه به دست رژیم جنایتکار صهیونیستی در کنار بسیاری از اقدامات تروریستی صورت گرفته نظیر ترور رهبران گروه‌های مقاومت فلسطینی، و یا حادثه ناگوار اخیر در شهر کرمان ایران و شهادت جمعی از هموطنان ما در این واقعه تروریستی، قلب هر انسان آزاده ای را اندوهگین می‌سازد.

امروز منطقه غرب آسیا، شرایط حساسی را سپری می‌کند؛ هر گونه تلاش برای جلوگیری از گسترش آتش افروزی و بازگشت امنیت در سرزمین‌های فلسطینی، به صورت آشکار و پنهان توسط رژیم صهیونیستی و یا دولت‌های حامی آن با شکست مواجه خواهد شد. اقدمات رژیم صهیونیستی در به خاک و خون کشیدن انسان‌های بی گناه، و کشتار دیوانه وار بیش از ۲۴ هزار نفر که بیش از ۱۰ هزار نفر آنها کودک هستند و بمباران بی وقفه و شدید خانه‌ها و زیرساخت‌های شهری در غزه، روایت نسل کشی و خشونت افسار گسیخته‌ای است که علیه یک ملت با هویت مشخص در حال انجام است.

عمق بحران غزه و قساوت به کار رفته در این جنگ نابرابر خارج از توصیف است. این وضعیت در حالی جریان دارد که سازمان‌ها و بسیاری از سازوکارهای بین المللی، به دلیل نفوذ و مداخله آمریکا از حل آن عاجز مانده اند. رژیم صهیونیستی برای فرار از شکست و عبور از این بحران خود خواسته و فراگیری خشم جهانی ایجاد شده علیه خود، به دنبال گسترش دامنه جنگ به سایر کشورها و درگیر کردن عوامل بیرونی با بحران غزه و تحریف افکار عمومی است.

جای بسی تأسف است که مدعیان دروغین حقوق بشر، منافع خود را بر حقوق انسانی مقدم داشته و به دور از هرگونه انسانیت و موازین بین المللی و میراث حقوق بشر، پشتیبان این تراژدی انسانی شده اند و تمامی راههای بین المللی برای پایان این جنایت بی سابقه را بسته اند. واضح است که ریشه‌های بحران را باید در بیش از ۷۰ سال خشونت، غصب سرزمین و به کارگیری سیاست‌های تبعیض آمیز علیه مردم فلسطین جستجو کرد. محاصره طولانی مدت غزه و تبدیل این باریکه به بزرگ‌ترین زندان روباز جهان، زمینه ساز خروش نیروهای مقاومت علیه دشمنان شأن و اقدام برای بازپس گیری حقوق از دست رفته خود شد. به همین دلیل هرگونه اقدام فلسطینیان تحت اشغال، حق ذاتی آنها برای مقاومت در برابر اشغال به هر وسیله ممکن شامل مبارزات مسلحانه است که بارها توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نیز نشست‌های سران و وزرای خارجه این جنبش مورد تأکید قرار گرفته است. بنابراین، هر گونه تلاش رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آنها برای معرفی مبارزه فلسطینی‌ها به عنوان اقدامی تروریستی، نه تنها فاقد وجاهت قانونی است بلکه یک خدعه و فریب کاملاً ناجوانمردانه است.

جمهوری اسلامی ایران از اعضای جنبش عدم تعهد می‌خواهد برای مقابله با رژیم آپارتاید صهیونیستی از همه ظرفیت‌های سیاسی و اقتصادی خود استفاده کنند و تمام تلاش خود را در راستای به رسمیت شناختن حق ذاتی فلسطینیان به کار گیرند. برقراری فوری آتش بس، ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به تمامی مناطق نوار غزه، قطع کامل اجرای سیاست کوچ اجباری ساکنان، و نیز شروع فوری روند بازسازی غزه و سایر مناطق اشغالی فلسطین باید در دستور کار قرار گیرد. صلح پایدار و عادلانه در فلسطین تنها از طریق پایان اشغال تمامی سرزمین‌های فلسطین، سوریه و لبنان، بازگشت آوارگان فلسطینی و تضمین حق تصمیم گیری آزادانه تمامی فلسطینی‌های اصلی ساکن در فلسطین و یا رانده شده از زادگاه خویش برای آینده خود از طریق یک همه پرسی عمومی میّسر است.
در همین جا لازم می دانم از اقدام شجاعانه و ابتکار عمل کشور آفریقای جنوبی در طرح شکایت بین المللی علیه این رژیم غاصب در دادگاه لاهه تشکر نمایم.

همکاران گرامی؛ معتقد هستیم بسیاری از سازوکارهای مهم ایجاد شده در روابط میان کشورها از جمله جنبش عدم تعهد می‌تواند نقش مهم و سازنده‌ای را در جلوگیری از جنگ و توسعه صلح پایدار ایفا کند. چالش‌های جهانی نظیر جنگ‌ها، مخاطرات زیست محیطی، بحران‌های اقتصادی، جرایم سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر، افزایش موج پناهندگان، به تنهایی توسط یک دولت قابل حل نیستند. مواجهه با این تهدیدات و چالش‌ها، نیازمند اتخاذ تدابیر قاطع و همکاری در سطح گسترده و جهانی است. تحریم‌های یک جانبه آمریکا و برخی دیگر از کشورها از جمله مصادیق نقض آشکار اصول سازمان ملل متحد و نمونه‌ای آشکار از تروریسم اقتصادی است. از طرفی، از آنجا که این تحریم‌ها ضعیف‌ترین اقشار جامعه را بیشتر از سایرین تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، بنابراین کاملاً غیرانسانی و ضدحقوق بشری نیز هستند. جنبش عدم تعهد باید مخالفت خود را با آنها تشدید و اقدامات خود را برای بی اثر ساختن آنها تقویت کند.

همکاران گرامی، عصر یک‌جانبه‌گرایی و تحمیل سیاست‌های خودسرانه و منفعت طلبانه پایان یافته است. ملت‌های مستقل و آزاده جهان، زور، تحمیل و تحقیر را بر نمی‌تابند. فلسفه وجودی این جنبش به عنوان صدای رسای ملت‌های مستقل جهان، حفظ استقلال ملت‌های در حال توسعه و حمایت از حق تعیین سرنوشت آنهاست. متأسفانه، امروز انفعال و بی اعتنایی آشکار در قبال بی عدالتی و جنگ سالاری در سطح جهان، به یک ویژگی بارز نظام بین‌الملل تبدیل شده که ناکارآمدی شورای امنیت ملل متحد مصداق آشکار آن است. در شرایط حساس کنونی، جنبش عدم تعهد به عنوان بزرگترین تشکل مرکب از اعضای سازمان ملل متحد، باید با الهام از اندیشه‌های متعالی بنیانگذاران خود، نقش تاریخی خود را ایفا کند. از این رو، همکاری دسته جمعی کشورها در نظام بین الملل در راستای ایجاد یک نظم نوین صلح محور با شعار «امنیت برای همه، ناامنی برای هیچ کس» ضرورت می‌یابد. تحقق این هدف، رسالتی بزرگ برای جامعه بین المللی به ویژه دولت‌های عضو جنبش عدم تعهد است.

حضارگرامی،

جمهوری اسلامی ایران با رد یکجانبه گرایی، بر ایجاد شبکه‌های نوین از همکاری‌های فراگیر با اولویت همسایگان و آسیامحوری تأکید دارد. تعیین سازو کارهای امنیتی مشترک، توسعه زیرساختهای ترانزیت زمینی، هوایی و دریاییو حفظ محیط زیست جزو اولویت‌های منطقه ماست. جمهوری اسلامی ایران در مسیر ایفای نقش خود در جنبش عدم تعهد و با پایبندی به اصول مندرج در این پیمان، پیوسته به عنوان کنشگری فعال در مسیر حفظ صلح و امنیت و روابط دوستانه میان کشورهای منطقه بوده است و نیز در مقابله با هر پدیده شرورانه از جمله تروریسم، قاچاق مواد مخدر و اشغال خارجی در سطح منطقه نقش‌آفرینی کرده و بارها از طریق ارایه ابتکارات منطقه‌ای در زمینه ترویج صلح و دوستی در منطقه فعال بوده است.

ما ضمن تأکید بر ضرورت حفظ وضعیت ژئوپولیتیک منطقه و مخالفت با هرگونه تغییر در مرزهای بین المللی، خواهان اولویت دادن به توسعه روابط اقتصادی، بازرگانی و تجاری میان کشورهای منطقه از جمله از طریق تکمیل و توسعه راههای مواصلاتی هستیم و آمادگی کامل خود را برای همکاری جهت تحقق منافع پایدار اقتصادی همه کشورهای منطقه اعلام می‌کنیم. معتقدیم با حفظ و احترام به اصل حاکمیت مستقل کشورها، سرنوشت ملت‌های منطقه باید به دست خود آنها رقم بخورد. این معنای عملی دموکراسی است.

در پایان، آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری با اوگاندا و کلیه دولت‌های عضو جنبش جهت ارتقای کارآیی آن به منظور پیشبرد علایق و منافع مشترک اعلام می‌کنم.
نظرات بینندگان