کد خبر: ۴۴۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳

مسکن در خواب زمستانی/ خبری از رونق معاملات نیست

کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه رونق معاملات در بازار مسکن تا شب عید غیرممکن است، گفت: در شرایط فعلی به دلیل باز بودن دست مالکان و سازندگان در قیمت‌گذاری مسکن، توانایی مردم برای خرید به صفر رسیده و تا زمانی که قیمت‌ها به شرایط تعادلی بازنگردد، امکان ایجاد رونق در خرید و فروش ها وجود ندارد؛ بنابراین مردم نگران گرانی مسکن نباشند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از اقتصاد آنلاین, مجید گودرزی، کارشناس حوزه مسکن در خصوص پیش‌بینی بازار مسکن تا انتهای سال گفت: رونق بازار مسکن تا شب عید ممکن نیست؛ چراکه به قدری قدرت خرید مردم پایین آمده و قیمت مسکن بالا رفته که تقاضای مصرفی در این بازار نزدیک به صفر شده است.

وی افزود: کسانی که معمولا برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن اقدام می‌کردند، منتظر کاهش قیمت‌ها هستند و آنهایی هم که قبلا سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در تلاش هستند تا این کاهش قیمت را به خریدار بعدی منتقل کنند که البته خریداری هم در بازار نیست.

گودرزی ادامه داد: مجموع معاملات صورت گرفته ی بازار در ماه گذشته، ۳۵۰۰ مورد بوده که بخشی از آن، مربوط به اجرای احکام قضایی و بخشی دیگر هم توسط اشخاص حقوقی انجام شده است.

ین کارشناس حوزه مسکن گفت: در شرایط فعلی به دلیل باز بودن دست مالکان و سازندگان در قیمت‌گذاری مسکن، توانایی مردم برای خرید به صفر رسیده، پس تا زمانی که قیمت‌ها به شرایط تعادلی بازنگردد امکان ایجاد رونق وجود ندارد.

گودرزی در مورد رابطه قیمت مسکن و نرخ ارز نیز گفت: صنعت ساختمان دچار بحران شده و بخش بزرگی از خریداران و تاثیرگذاران، از این بازار خارج شده‌اند؛ ضمن اینکه تورم ۸۶ درصدی مسکن در مقابل تورم عمومی ۳۹ درصدی نشان دهنده این است که بخش بزرگی از تورم مربوط به مسکن است و تا زمانی که ۴۰ درصد سرمایه‌های کشور را به بخش مسکن با ارزش افزوده صفر برود، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت ارز را داشت.

وی تصریح کرد: متاسفانه الان دو چالش بزرگ داریم؛ از طرفی صرفه اقتصادی تمام فعالیت‌های اقتصادی که زیر ۳۸ درصد نرخ تورم بازدهی دارند، غیراقتصادی شده و از طرف دیگر، بخش بزرگی از سرمایه‌های کشور برای حفظ ارزش در بازارهایی مثل طلا، ارز، مسکن و سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری شده‌اند. طبیعی است که در این شرایط، پول و ریال ایرانی با کاهش ارزش مواجه شود و انتظار این که شرایط با این سیاست‌گذاری‌ها بهتر شود، دور از ذهن است.

به گفته گودرزی، عموما دولت‌ها برای این که در این تله نیفتند، سودهای کاذبی که در بازارهایی مانند مسکن است را محدود می‌کنند تا سرمایه‌ها را به بخش مولد اقتصاد ببرند، اما متاسفانه این اتفاق هنوز در اقتصاد ما رخ نداده است.

این کارشناس حوزه مسکن اظهار داشت: مسکن بیش از ۸۶ درصد جهش قیمتی در سال گذشته داشته و طبیعتا بخش مولد اقتصاد ایران قادر به رقابت با این نرخ بالا و غیرمعقول نیست. دولت و مجلس باید تلاش کنند تا سودها را واقعی کنند و آن بخش ارزش افزوده را در اقتصاد ایران احیا کنند. متاسفانه بازدهی‌ها به سمت کاذب رفته و در بخش موازی اقتصاد در حال نقد شدن است و در بازارهایی که ارزش افزوده صفر دارند سرمایه‌گذاری می‌شود.
نظرات بینندگان