کد خبر: ۴۴۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
رئیس جمهور:

دشمن در حال رصد «مولفه‌های قدرت در ایران» است

رییس‌‍‌جمهور در گردهمایی سراسری ائمه جمعه گفت: هم اکنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار مسکن در حال ساخت داریم؛ به برخی زمین داده‌ایم و برخی جاها هم به شکل مجتمع‌سازی در حال ساخت مسکن هستند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رییسی» رییس‌جمهور کشورمان در بیست و ششمین گردهمایی نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه سراسر کشور در سخنانی ضمن تسلیت ایام شهادت امام هادی (ع) اظهار کرد: جایگاه نماز جمعه بسیار اثرگذار است و کارکردهای بسیاری را در عبادت، معنویت، مقاومت و ایستادگی و سیاست و تبیین مسایل سیاسی و اجتماعی دارد.

وی افزود: همانطور که رهبری فرمودند، نماز جمعه قرارگاه سیاسی و عبادی است. نماز جمعه به عنوان پناه همه اقشار جامعه و مردم و محل امید آفرینی و تنویر افکار عمومی و باز شدن گره‌های ذهنی فرد و جامعه است.

رییس‌جمهور اظهار کرد: گره‌های ذهنی که به هر دلیلی در برخی ایجاد شده است، در نماز جمعه باز می‌شود. گره‌های ذهنی که از سر نادانی و دشمنی به وجود آمده و در اذهان عمومی ایجاد شده است با روشنگری‌ها و افکار عمومی این گره‌ها در نماز جمعه باز می‌شود و نماز جمعه این نقش را بر عهده دارد.

نماز جمعه، نیروسازی برای کشور است

وی افزود: نماز جمعه در جایگاه نیروسازی برای کشور و نظام و هم در نقش بسیج عمومی برای کشور عمل می‌کند. رییس‌جمهور ادامه داد: نماز جمعه در بسیج مردم برای ایام دفاع مقدس و نیز در دوران سازندگی و هم در زمان حال نقش جدی داشته است.

حجت‌الاسلام رییسی تاکید کرد: نماز جمعه در ایجاد عدالت اقتصادی و اجتماعی، فرهنگی در جامعه نقش دارد. همچنین نماز جمعه نقش جدی در مبارزه با فقر و فساد دارد و حساسیت خطبه‌های ائمه جمعه هم برای مسؤولین و هم برای مردم مورد اهمیت است زیرا مسؤولین باید بدانند که چه مسؤولیتی بر عهده دارند و همچنین اینکه حق طلبی و عدالت طلبی در سخنان ائمه جمعه برای مردم مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: ائمه جمعه در جایگاه آگاهی بخشی و تربیت نفوذ مطمئنه هستند. در عین حال در جایگاه اجرای عدالت و مبارزه با فساد و فقر اجتماعی و اقتصادی قرار دارند.

حجت‌الاسلام رییسی در ادامه گفت: آنچه که برخی دولت‌ها به عنوان یک کلمه مانند سازندگی و عدالت در دوران خود انتخاب می‌کردند، این‌ها شعار دولت‌هاست ولی گفتمان نیست و گفتمان آن چیزی است که باید نهادینه شود و امام و رهبر انقلاب بر آن تاکید داشته و دارند.

رییس قوه اجرایی کشور با اشاره به رشادت‌های رزمندگان و شهدا، اذعان کرد: شهدا برای کشور تولید افتخار و اقتدار کردند و باید از این اقتدار صیانت کنیم و در جهت وفاق اجتماعی و رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی استفاده کنیم. در عین حال که شاهدیم دشمن روز به روز در حال رصد مؤلفه‌های قدرت در ایران است.

وی ادامه داد: شهدا و توانایی‌های علمی و فناوری و آمادگی خوبی که در نیروهای مسلح وجود دارد که به دلیل همین توانایی‌های علمی و فناوری‌است، همه از مؤلفه‌های قدرت در کشور است.

کسری بودجه، ام‌المصایب اقتصادی ما است

رییس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های کشور اذعان کرد: ما در دولت موظفیم نهایت بهره و استفاده را از ظرفیت‌ها ببریم تا مشکلات حل شود و راه‌ها هموار شود. معتقدیم خداوند ظرفیت‌های بسیار مادی و معنوی به این کشور داده است و فقط باید این ظرفیت‌ها را شناخت و در جای مناسب بهره برد، تا موجب پیشرفت و ایجاد عدالت در کشور شود. این در حالی است که دشمن نمی‌خواهد این اتفاق بیفتد و تلاش بسیاری در این زمینه انجام می‌دهد.

وی افزود: از سویی دشمن به دنبال ایجاد این ذهنیت در جامعه است و می‌خواهد بگوید که بدون ما نمی‌توانید تلاشی انجام دهید، اما ما معتقدیم ملت ما با اراده است، در صحنه حضور دارد و بر سرنوشت خود مسلط است و می‌خواهد مقتدرانه گام بردارد. تمام حرف ما این است که ما می‌توانیم و دشمن دنبال القای ما نمی‌توانیم است.

رییس‌جمهور با اشاره به مشکلات روزهای اول دولت سیزدهم اظهار داشت: یکی از دغدغه‌هایی که از روز اول وجود داشت موضوع کرونا بود که روزانه ۷۰۰ خانواده ما را عزادار می‌کرد و به لطف خدا متعال این موضوع حل شد. همچنین موضوع دیگر، مساله کسری‌ها از جمله کسری بودجه بود و توانستیم بدون آنکه استقراض کنیم با ایجاد درآمد برای کشور، کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی برطرف شود و ما آن را پشت سر بگذاریم. در عین حال تلاش شد تا آنچه که موجب تورم می‌شود را برطرف و حل کنیم؛ از دلایل تورم کسری بودجه است که ام‌المصایب اقتصادی محسوب می‌شود.

تلاش ما این است که ناترازی بانک‌ها حل شود

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ کسری بودجه بود، در ۱۴۰۱ به گونه‌ای عمل کردیم که درآمدها و هزینه ما دارای ناترازی نشود و ما کسری در این سال نداشتیم. همچنین تمام تلاش ما این است که در ۱۴۰۲ نیز این‌گونه عمل کنیم.

رییسی ادامه داد: در تلاش هستیم که هزینه‌های دولت را افزایش ندهیم و از مجلس هم می‌خواهیم تا به ما کمک کند ناترازی در بودجه نداشته باشیم. به هیچ عنوان هزینه‌هایی که برای آن درآمد پیش‌بینی نشده است را نباید داشته باشیم، زیرا اول باید درآمدها مشخص شود و بعداً برای آن هزینه در نظر گرفته شود.

حجت‌الاسلام رییسی در خصوص تورم گفت: از عللی که موجب تورم می‌شود موضوع رشد نقدینگی است که همه کارشناسان بر آن اذعان دارند. رشد نقدینگی از ۴۲ درصد به ۲۷ رسیده است و برای پایان سال هدف گذاری ۲۵ درصدی شده است، لذا کاملاً رشد نقدینگی مهار شده است و ما شاهد کاهش آن هستیم. در عین حال یکی از علل مهم تورم ناترازی بانک‌ها و برداشت‌های زائد از بانک مرکزی است که برای حل آن در تلاش هستیم.

رییس‌جمهور گفت: تلاش ما این است که ناترازی بانک‌ها حل شود و بانک‌ها و موسساتی که ناتراز هستند، یا باید اصلاح شوند یا باید کنار گذاشته شود. البته تلاش کردیم و چند تا از آنها را به دلیل عدم اصلاح از گردونه خارج کرده‌ایم.

بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام که اجرای آنها متوقف شده بود را عملیاتی کردیم

وی با اشاره به نمایندگان ولی فقیه وائمه جمعه حاضر در این همایش تصریح کرد: شما می‌دانید که دولت با چه وضعیتی کار را تحویل گرفت و شروع کرد. برخی از دوستان و اعضای دولت قبلی در ابتدای کار دولت به بنده می‌گفتند که شما با این همه مشکلات، چه کار می‌خواهید بکنید و بنده می‌گفتم، توکل به خدا می‌کنیم و کارها را انجام می‌دهیم. حتی به خاطر دارم هنوز رأی اعتماد برای وزرا از مجلس نگرفته بودیم و در جلسه‌ای دغدغه حقوق مرداد ماه آن سال را داشتیم که چگونه می‌خواهیم پرداخت کنیم.

رییسی افزود: با همه تغییراتی که در این مدت انجام شده است، از جمله نظام تعرفه‌گذاری پرستاران و رتبه‌بندی معلمان که همه آنها را بعد از ۱۰ تا ۱۱ سال اجرا کردیم، حقوق‌ها هم عقب نیفتاده است.

رییس‌جمهور افزود: خیلی از پروژه‌های نیمه تمام که اجرای آنها متوقف شده بود را عملیاتی کردیم. ۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق داشتیم و امروز شاهدیم ۸۰۰۰ مگاوات به تولید برق اضافه شده است و بقیه هم در حال اجرا است. از سویی برق صنعتی را مستقل کردیم و در این بخش ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه در حال ساخت داریم. همچنین در بخش برق تجدیدپذیر هم کارهای بزرگی در حال انجام است، از جمله تلاش کردیم حدود ۵۰۰۰ مگاوات در این بخش تولید برق داشته باشیم.

در تلاش هستیم ریل‌گذاری مناسبی برای آینده صورت بگیرد

وی افزود: در بخش آب هم تلاش‌های زیادی برای رفع ناترازی در این حوزه و بخصوص برای روستاها در حال انجام است. رییس قوه اجرایی کشور ادامه داد: در حوزه مختلف در تلاش هستیم ریل‌گذاری مناسبی برای آینده صورت بگیرد. تاکنون حدود ۶۵۰۰ کارگاه و کارخانه نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشته است و از تعطیلی خارج شده و رونق گرفته است.

رییس‌جمهور گفت: دشمنان فکر می‌کردند که ما کاری نمی‌توانیم بکنیم و دست روی دست می‌گذاریم، اما آمار رشد اقتصادی ما را که خود آنها و توسط بانک جهانی اعلام شده است، اذعان دارند. از سویی چشم‌اندازی که آنها خودشان گفته‌اند که ما در ۱۲ شاخص در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری و … در حال رشد هستیم و معترف هستند ایران که از کشورهای پیشرفته خواهد بود.

وی ادامه داد: رشد اقتصادی در سال اول و دوم این دولت حدود ۴ درصد بود. در شش ماه اول سال جاری هم دو عدد از سویی بانک مرکزی و مرکز آمار اعلام شده است که بین ۵٫۵ تا ۷ درصد است لذا می‌توان گفت ما رشد اقتصادی و تجاری در منطقه داریم که هم شامل تجارت نفتی وهم غیر نفتی است.

ائمه جمعه در جایگاه مبارزه با فساد و فقر، همواره نقش‌آفرین هستند

رییس‌جمهور با بیان اینکه همواره علمای بزرگ در طول تاریخ هم در جایگاه آگاهی بخشی و علم افزایی و نیز در جایگاه اجرای عدالت بوده‌اند، بیان داشت: در جایگاه مبارزه با فساد، فقر، ناهنجاری اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز ائمه جمعه همواره نقش‌آفرین بوده و کوچک‌ترین ناهنجاری‌ها را برنمی‌تابند. در عین بسیاری در این راه شهید شده و حتی سلامت جسمی خود را از دست داده‌اند.

حجت‌الاسلام رییسی افزود: شاید نورانی‌ترین چهره‌هایی که پیش روی ما است، به عنوان عالم و عامل، شهدای عالی قدری از روحانیت و از مفاخر ما هستند. روحانیت در بین اقشار و اصناف اجتماعی ما بیشترین شهید را تقدیم نظام اسلامی کرده است.

رییسی در ادامه افزود: در همه عرصه‌ها از نظر آمار بیشترین شهدا از میان روحانیت است و چهره‌های تابناکی وجود دارد که همه بزرگان ما هستند و همواره باید قدردان آنها بود، چراکه راه نورانی را برای ما گشودند، به ویژه ائمه جمعه‌ای که شهدای محراب نام گرفته‌اند. چه آنهایی که در این کسوت در جبهه‌های جنگ علیه باطل ظاهر شدند و چه آنانی که در برابر جریان نفاق و کجی‌ها و انحرافات ایستادگی کردند و هرگز تسلیم نشدند و یک قدم عقب نشینی نکردند.

رییس قوه اجرایی کشور گفت: آنها نظاره‌گر ما و پیشتازان روحانیت، الگویی برای ما هستند و این چهره‌های نورانی و شهدای عالی قدر و بزرگان روحانیت از شهید اول و ثانی گرفته تا بزرگان علما که اثر بخش بودند، از جمله امام بزرگوار و امروز سلوک رهبر بزرگوار به عنوان یک عالم فرزانه انقلابی و جهادی که همواره سخن و رفتار و سلوکش برای بنده طلبه و برای شما بزرگان حجت است، باید همواره الگوی ما قرار گیرند.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب چه در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنار امام و بعد از امام در کسوت رهبری همواره در فکر و اندیشه و عمل برای جامعه الگو بوده و هستند.

گفتمان دولت سیزدهم، گفتمان امام (ره) و رهبری است

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود جایگاه نماز جمعه و امام جمعه را بسیار رفیع و اثرگذار دانست و اضافه کرد: امام جمعه همواره در تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی بسیار اثربخش بوده‌اند و به ویژه که اکنون در آستانه دهه مبارک فجر قرار داریم از تریبون‌های نماز جمعه می‌توان در تبیین و تشریح این دستاوردها و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که هم وضع موجود را به خوبی ترسیم کرده و هم چشم اندازی از آینده را ترسیم کرده است. بهره گرفت.

حجت‌الاسلام رییسی تاکید کرد: گفتمان دولت سیزدهم گفتمان امام و رهبری است و سند این گفتمان بیانیه گام دوم است و تمام اقدامات دولت در همه حوزه‌ها مستند به بیانیه گام‌دوم انقلاب اسلامی است. وی در ادامه افزود: گاه دغدغه‌ای در یک سفر استانی به من منتقل شده و در همان ۴۸ ساعتی که در استان بوده‌ام بررسی کرده و طی همان مدت دو نفر را جابجا کردم. در مواردی هم که از قبل بررسی کردم با حضور جلسه شورای اداری استان اعلام کرده‌ام ۱۲ مدیر همان روز باید جابه‌جا شود.

بیش از هر کسی رییس دولت باید مدعی مبارزه با فساد باشد

حجت‌الاسلام رییسی با اشاره به حادثه کرمان ادامه داد: آنچه خانواده شهدای کرمان که بعضاً هنوز عزیزشان تدفین نشده بود، از من می‌خواستند این بود که حفظ ارزش‌های انقلاب و امام (ره) و رهبری یادتان نرود و خواسته دیگرشان هم انتقام گرفتن از جلادانی بود که این روزها مردم را به خاک و خون کشیده‌اند. همچنین تقاضای دیدار با رهبر انقلاب را داشتند که من به رهبر انقلاب منتقل کردم و فرمودند زمانش را تنظیم می‌کنم.

رییس قوه اجرایی گفت: بیش از هر کسی رییس دولت باید مدعی مبارزه با فساد باشد و هر موردی از فساد و ناهنجاری که در دولت یا دستگاه‌ها باشد، کشف کننده و پیگیری کننده آن خود مسوولان باشند و این رویه باید بعد از این هم ادامه یابد. ممکن است هر کسی دچار خطا شود اما مردم بدانند به هیچ عنوان در هیچ جایگاهی اجازه نخواهیم داد فساد لانه گزینی کند.

مجلس با تشکیل «صندوق عدالت و پیشرفت» در استان‌ها موافقت نکرد

رییسی گفت: در این دوره هر فصل، من جلسه مشترک استانداران و وزرا را بدون تعطیلی برگزار می‌کنم؛ این قول را عملی کرده‌ام و بنا داریم اختیارات استانداران را افزایش دهیم چراکه من به تمرکززدایی معتقدم تا میزانی که به کار سلسله مراتبی ضربه نزند.

وی متذکر شد: از ابتدای دولت پیشنهاد کردیم حق مالکانه معادن، مولدسازی اموال و دارایی مازاد دولت و واریز آن به یک حساب و بازگشت مالیات دریافتی از هر استان به همان استان را اجرایی کنیم و تحت عنوان «صندوق عدالت و پیشرفت» در اختیار شورای برنامه‌ریزی استان‌ها قرار گیرد اما مجلس با این پیشنهاد موافقت نکرد.

یک میلیون و ۹۰۰ هزار مسکن در حال ساخت داریم

رییس جمهور ادامه داد: اکنون به دنبال آن هستیم تا درآمد مولدسازی‌ها را به خود استان‌ها بدهیم و این موضوع را به استانداران اعلام کرده‌ایم که هر چه از دارایی‌های مازاد دولت را بفروش برسانند، درآمد آن را به خود شما می‌دهیم تا در پروژه‌های نیمه‌تمام و گره گشایی از خود استان، هزینه شود.

حجت‌الاسلام رییسی با اشاره به اقدامات و برنامه‌های دولت برای حل مشکلات، گفت: برای گازهای مشعل، برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا اینگونه خام‌سوزی انجام نگیرد؛ همچنین نیاز مسکن به کشور قطعی است و بایستی سالی، یک میلیون مسکن ساخته می‌شد و این نیاز را این دولت مطرح نکرده است اما سالی ۲۵۰ هزار، ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تاکنون تولید شده است اما هم اکنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار مسکن در حال ساخت داریم؛ به برخی زمین داده‌ایم و برخی جاها هم به شکل مجتمع‌سازی در حال ساخت مسکن هستند.

چند برابر گذشته، پزشک متخصص به مناطق محروم اعزام کرده‌ایم

وی ادامه داد: در حوزه سلامت کارها و مراکز درمانی که در حال اجرا است، در این دو سال و اندی، به میزان تخت‌های موجود در کشور ۱۰ درصد اضافه کردیم؛ همچنین در حوزه بیمه سلامت نسبت به کودکان زنان باردار و ناباروری‌ها گام برداشتیم. شاید برخی گله داشته باشید که پزشک متخصص در مناطق شما نیست اما باید بگویم چند برابر گذشته، پزشک متخصص به مناطق محروم اعزام کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام رییسی اظهار کرد: در مناطق محروم درخصوص زهکشی اراضی کشاورزی برنامه‌ریزی کردیم که تا آخر این دوره، ۱۲۵ هزار هکتار زهکشی شود و هم‌اکنون ۱۲۲ هزار آن انجام شده است؛ همچنین در حوزه کشاورزی باید صادرکننده باشیم و ۲۲ درصد افزایش تولید داشتیم؛ تولید گندم از چهار و نیم میلیون تُن گندم به ۱۱ میلیون تن رسیده است.
نظرات بینندگان