کد خبر: ۴۴۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲

آمریکا گرفتار دام پهن شده‌ انگلیس، شده است

دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران، با بیان این‌که انگلیس و آمریکا در حمله به یمن دچار اشتباه بزرگی شده‌اند و اقدام ماجراجویانه آنها همراه با ریسک‌های خطرناکی است، گفت: یمنی‌ها ثابت کرده‌اند که در هر شرایط و مکانی نسبت به تصمیمی که می‌گیرند با عزم راسخ در جهت اجرایی کردن آن عمل می‌کنند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، پس از حملات بامداد جمعه آمریکا و انگلیس به اهدافی در چهار استان یمن، سنتکام از حمله دیگری به یک سایت راداری در صنعاء در بامداد شنبه خبر داد.

شبکه المیادین بامداد شنبه در این ارتباط  از شنیده‌شدن صدای انفجار مهیب در شمال پایتخت یمن خبر داد.

خبرنگار المیادین می‌گوید اطلاعات اولیه حاکی از آن است که فرودگاه صنعاء و اطراف آن هدف قرار گرفته‌اند

صبح روز جمعه پس از حملات اولیه آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای درباره  این حملات گفت: دشمن آمریکایی و انگلیسی تجاوزی را با ۷۳ حمله به یمن انجام داد. این تجاوز منجر به شهادت ۵ تن و زخمی شدن ۶ تن از نیروهای مسلح یمن شد. ما در هدف قرار دادن تمام طرف‌هایی که از سوی آن تهدید می‌شویم تردید نخواهیم کرد. این تجاوز هرگز ما را از موضع خودمان درباره حمایت از مظلومیت ملت فلسطین باز نخواهد داشت.

در واکنش به حملات انگلیس و آمریکا به یمن، محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد: حملات آمریکا و انگلیس به یمن وحشیانه و تروریستی است. این حملات تجاوزی عمدی و توجیه نشدنی و اقدامی وحشیانه است.

وی افزود: حملات آمریکا و انگلیس به یمن مجددا نشان داد که این دو کشور تجاوز به غزه و یمن را مدیریت می‌کنند. حمله آمریکا تجاوزی آشکار است و در زمانی صورت گرفته که جهان به دنبال توقف کشتار در غزه است. این حملات بدون پاسخ نخواهد ماند.

حملات نظامی آمریکا و انگلیس به یمن با واکنش کشورهای مختلف جهان مواجه شده است و اکثریت این کشورها نسبت به گسترش دامنه جنگ در منطقه هشدار داده‌اند.

در همین چارچوب روسیه به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی این موضوع شد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز روز جمعه ۲۲ دی ماه در یک موضع گیری رسانه‌ای، حملات نظامی بامداد امروز آمریکا و انگلیس به چند شهر یمن را شدیدا محکوم کرد و آن را اقدامی خودسرانه، نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل دانست.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه جمعه و پس از حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن، در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اقدام یمن در حمایت از زنان و کودکان غزه و مقابله با نسل‌کشی رژیم اسرائیل قابل تحسین است.  

وزیر خارجه ایران در ادامه نوشت: صنعا به امنیت دریایی و کشتیرانی کاملا پایبند است.

این دیپلمات عالی‌رتبه ایران همچنین به آمریکا توصیه کرد: کاخ سفید به‌جای حمله نظامی به یمن، باید همراهی همه‌جانبه نظامی و امنیتی با تل‌آویو علیه مردم غزه و کرانه باختری را فورا متوقف کند تا امنیت به سراسر منطقه بازگردد.

حملات تجاوزکارانه آمریکا و متحدانش به نقاطی در یمن در حالی انجام شد که روز پنجشنبه هفته گذشته جلسه رسیدگی به پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه که توسط آفریقای جنوبی تنظیم شده، در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه آغاز شد.

در متن شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی خواسته شده فوراً عملیات نظامی خود در نوار غزه را متوقف کند.

«احمد دستمالچیان» کاردار پیشین ایران در عربستان، در ارتباط با حملات اخیر انگلیس و آمریکا به مواضعی در یمن به بهانه این‌که یمنی‌ها امنیت دریانوردی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب به خطر انداخته‌اند، تصریح کرد: به خاطر شکست‌های پی در پی نتانیاهو در ارتباط با موضوع غزه و همچنین در راستای انحراف افکار عمومی از دادگاه عمومی لاهه در ارتباط با جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه این حملات صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که انگلیسی‌ها طراح این حملات بوده‌اند و واشنگتن و لندن در انجام این حملات دچار اشتباه بزرگی شدند چرا که این اقدامات ماجراجویانه ریسک‌ها زیادی را به همراه دارد، اظهار کرد: یمنی‌ها اثبات  کرده‌اند  که در هر شرایط زمانی و مکانی نسبت به تصمیمی که می‌گیرند با عزم راسخ در جهت اجرایی شدن آن عمل می‌کنند.

این کارشناس با اعتقاد بر این‌که در موضوع حمله به یمن به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها گرفتار دامی شده‌اند که انگلیسی‌ها آن را پهن کرده‌اند، خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها می‌گویند قصد توسعه جنگ در منطقه را ندارند ولی انگلیسی‌ها و نتانیاهو با اقدامات خود به دنبال این هستند که پای آمریکا را به جنگ جدیدی در منطقه باز کنند.

دستمالچیان با اعتقاد بر این‌که این اقدام برای آمریکایی‌ها با توجه به این‌که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور هستیم اقدامی هزینه‌بر است و شکست مفتضحانه‌ای برای کاخ سفید خواهد بود در پاسخ به این سوال که به نظر وی واکنش یمنی‌ها به این حملات چه خواهد بود؟ تصریح کرد: همانطور که اشاره کردم یمنی‌ها در طول تاریخ نشان دادند که مردم با اراده و عزمی راسخ هستند و نسبت به حرفی که می‌زنند اقدام می‌کنند. یمنی‌ها چیزی را برای از دست دادن ندارند و این آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها هستند که باید نگران تبعات این جنگ باشند.

وی در ادامه اظهار کرد: مقامات آمریکا و انگلیس اعلام کردند که قصد ندارند تجاوزات به یمن را ادامه دهند ولی اگر بنا باشد که اسرائیل همچنان در موضوع غزه یکه‌تاز میدان باشد، راه ارسال کمک‌های انسان دوستانه به غزه باز نشود و آتش بس موقت ایجاد نشود بحران در منطقه ادامه خواهد داشت و یمنی‌ها اعلام کردند در صورتی که چنین موضوعاتی محقق نشود آنها همچنان جلوی حرکت کشتی‌ها که حاوی کمک به اسرائیل است را خواهند گرفت.

این دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران با اشاره به موقعیت استراتژیک دریای سرخ و تنگه باب‌المندب تصریح کرد: روزانه حجم بسیار زیادی کالا از طریق این تنگه منتقل می‌شود و یمنی‌ها به خوبی می‌دانند که چگونه از این موقعیت استراتژیک در راستای حمایت از مردم فلسطین با حفظ امنیت دریانوردی در این منطقه استفاده کنند.
نظرات بینندگان