کد خبر: ۴۴۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
مدودف:

نتیجه ریخت‌وپاش برای کی‌یف است

معاون شورای امنیت روسیه می‌گوید که اعتصابات گسترده در آلمان در اعتراض سیاست‌های اقتصادی دولت، می‌تواند به برکناری صدر اعظم این کشور منجر شود.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از راشاتودی، دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه بر این باور است که اعتصابات گسترده در کشور آلمان در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی و تصمیم دولت مبنی بر قطع یارانه سوخت و برداشتن معافیت مالیاتی برای بخش کشاورزی، می‌تواند به سرنگونی اولاف شولتز، صدراعظم این کشور منجر شود.

اعتصابات یک هفته‌ای سراسری از روز دوشنبه در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا آغاز شده است. کشاورزان آلمانی می‌گویند که تصمیم دولت مبنی بر قطع یارانه سوخت و همچنین برداشتن معافیت مالیاتی بخش کشاورزی بسیاری از آنها را بیکار خواهد کرد.

مدودف در پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: کسری بودجه برلین نتیجه مستقیم هزینه‌های «نجومی» برای اوکراین است.

وی ادامه داد: برلین حالا با «اسلحه‌ای» که اوکراینی‌ها در قالب تظاهرات ضددولتی از آن استفاده می‌کنند، روبه‌رو شده است؛ اسلحه‌ای که این ظرفیت را دارد تا شولتز را عزل کند. در سوی مقابل، مقامات در مسکو این تحولات را با اشتیاقی توام با کینه دنبال می‌کند.

پس از آنکه آمریکا و متحدانش، اوکراین را به‌جای کنار آمدن با رویای دست نیافتنی پیوستن به ناتو، به سمت پیروزی در میدان نبرد سوق دادند، آلمان به یکی از حامیان و کمک‌کنندگان اصلی کی‌یف در جنگ با مسکو بدل شد.

کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان هفته گذشته گفت که بودجه تخصیصی آلمان به اوکراین، هم‌اکنون معادل نیمی از کمک تمام اعضای اتحادیه اروپا به کی‌یف است. مرکز اقتصاد جهانی کیِل کمک دوجانبه آلمان به اوکراین شامل هزینه میزبانی از پناهجویان را ۲۳ میلیارد دلار برآورد کرده است.

ناکامی کی‌یف در دستیابی به پیشرفت چشمگیر در جبهه جنگ در یک سال گذشته، تداوم کمک طولانی‌مدت به اوکراین را تحت‌الشعاع قرارداده است. قانونگذاران در آمریکا نیز از تخصیص بودجه بیشتر به اوکراین خودداری و آن را به موافقت کاخ سفید با تقویت امنیت مرز این کشور با مکزیک منوط کرده‌اند.

در اتحادیه اروپا نیز مجارستان طرح کمیسیون اروپا برای افزایش کمک به دولت اوکراین را وتو کرد. این در حالی است که در آلمان، میزان رضایت از عملکرد شولتز روند نزولی داشته است به طوری که براساس یک نظرسنجی، ۶۴ درصد رای‌دهندگان آلمانی معتقدند که شولتز باید استعفا کند.

تلاش‌ها و طرح‌های پیشنهادی شولتز برای پر کردن کسری ۱۷ میلیون یورویی بودجه ۲۰۲۴، به اعتراضات کشاورزان منجر شده است. معترضان سوار بر تراکتورهای خود و پاشیدن یونجه و غذای دام و کود در جاده‌ها، سیاست‌های دولت را به سخره گرفتند و همچنین صدها دستگاه تراکتور نیز بیرون دروازه براندنبرگ در برلین تجمع و اعتصاب کردند.
نظرات بینندگان