کد خبر: ۴۴۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵

کی‌یف باید از تحقیر خودش دست بکشد

مشاور سابق رییس جمهور اوکراین می‌گوید که کی‌یف باید «دست از تحقیر و تمسخر خود برداشته و به توهم پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو پایان دهد.»
به گزارش قلم نیوز و به نقل از راشاتودی، آلکسی آریستوویچ، مشاور سابق ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین تاکید کرده است که پیوستن کی‌یف به اتحادیه اروپا و ناتو، توهمی است که اوکراین باید از آن دست بکشد.

آریستوویچ در واکنش به تصمیم شورای اتحادیه اروپا درباره شروع مذاکرات درباره الحاق اوکراین به این بلوک، گفت: مهم نیست که ما چقدر برای پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا اشتیاق داشته باشیم، آنها پذیرای ما نیستند.

وی معتقد است که هزینه حتی پیوستن «احتمالی» اوکراین به ناتو، آغاز «جنگی بزرگ با روسیه» بود و اضافه کرد که «غرب هرگز حاضر به پرداختن چنین هزینه‌ای نبود و نیست.»

مشاور سابق زلنسکی همچنین گفته است که هدف اوکراین از پیوستن یه یک ائتلاف بزرگ، «غیرممکن» است و تنها راه برون‌رفت از این شرایط و مخمصه این است که «دست از تحقیر و استهزای خودش بردارد و در نتیجه «مسال و مشکلات سیاست داخلی و خارجی در کی‌یف رسیدگی شود نه در «بروکسل، واشنگتن یا مسکو.»

به گفته وی، کی‌یف باید «با حقیقت روبه‌رو شده و به جای دنبال کردن توهم پس گرفتن مرزهای ۱۹۹۱ و ملحق شدن به اتحادیه اروپا و ناتو، مسیر خودش را بسازد و آن را در پیش بگیرد.»

۲۶ کشور از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا، ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ تصمیم آغاز مذاکرات رسمی درباره پیوستن اوکراین به این بلوک را اتخاذ کردند. ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان که یکی از مخالفان اصلی پیوستن کی‌یف به اتحادیه اروپاست، گفت که کشورش «قصد مشارکت در این تصمیم بَد را ندارد» و با آغاز رای‌گیری، اتاق را ترک کرد.

زلنسکی سپتامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که در حال سرعت بخشیدن به درخواست الحاق کشورش به ناتو است و مدعی شد که «کی‌یف به طور غیررسمی عضو ناتو است و این درخواست صرفاً برای قانونی کردن آن مطرح شده است»!

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا که پیش‌تر در مواجهه با این درخواست، رفتار سردی نشان داده بود در جولای ۲۰۲۳ در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت که پیش از بررسی درخواست کی‌‎یف، باید جنگ بین اوکراین و روسیه به پایان برسد. نوامبر سال گذشته ملادی نیز، زلنسکی شخصاً اذعان کرد که سرنوشت پیوستن اوکراین به ناتو، کاملاً مبهم است.
نظرات بینندگان