کد خبر: ۴۴۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱

ماهواره هندی برای مطالعه سیاهچاله ها به فضا رفت

هندوستان نخستین ماهواره خود برای مطالعه سیاهچاله ها را به فضا فرستاد. این عملیات بخشی از یک پروژه اکتشاف فضایی بلندپروازانه است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از بیزینس اینسایدر، هند با ارسال ماهواره اشعه ایکس «پلاریمتر»( X-ray Polarimeter Satellite ) به فضا به دومین کشوری تبدیل شد که با استفاده از یک رصدخانه فضایی درباره سیاهچاله ها و دیگر اجسام کهکشانی تحقیق می کند. ناسا ماموریتی مشابه در ۲۰۲۱ میلادی انجام داد و از آن زمان تاکنون به اکتشافات بی سابقه ای دست یافته است.

سیاهچاله مقدار انبوهی ماده است که در یک منطقه بسیار کوچک متراکم شده و از بقایای یک ستاره بزرگ تشکیل شده که در یک انفجار ابرنواخیر فروپاشی شده است. نیروی گرانش آنها چنان قدرتمند است که نور نمی تواند از آن بگذرد، به همین دلیل ردیابی آنها کار مشکلی است.

عملیات دیروز سازمان فضایی هند، بخشی از اهداف فضایی وسیع این کشور از جمله ارسال ۳ فضانورد به مدار پایین زمین و بازگرداندن آنها پس از ۳ روز است. اگر این عملیات موفقیت آمیز انجام شود، هند چهارمین کشوری خواهد بود که انسان به فضا فرستاده است. در حال حاضر فقط روسیه، آمریکا و چین ماموریت های سرنشین دار به فضا انجام داده است.

هندوستان در آگوست ۲۰۲۳ میلادی به نخستین کشوری تبدیل شد که فضاپیمایی را در منطقه قطب جنوب ماه فرود می آورد و در سپتامبر نیز فضاپیمایی برای مطالعه خورشید به فضا فرستاد. در کنار آنچه گفته شد، هندوستان می خواهد تا ۲۰۴۰ میلادی فضانورد به ماه بفرستد.
نظرات بینندگان