کد خبر: ۴۴۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱

استفاده ازبخاری غیراستاندارد درمدارس را اطلاع دهید

بنا بر اعلام رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، در حال حاضر ۹۰ درصد کلاس‌های درس کشور به سامانه حرارت مرکزی مجهز و متصل هستند و تنها ۱۰ درصد کلاس‌ها به دلیل مشکلاتی به سامانه حرارت مرکزی متصل نیستند و برای گرمایش کلاس درس از بخاری و... استفاده می کنند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا, حمیدرضا خان محمدی، با بیان اینکه استاندارد سازمان نوسازی مدارس در خصوص گرمایش مدارس، تجهیز کلاس‌های درس و اتصال آنها به سامانه حرارت مرکزی است، اظهار کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد کلاس‌های ما به سامانه‌های حرارت مرکزی مجهز و متصل هستند.

وی یادآور شد: آبان سال گذشته در حاشیه سفر رئیس جمهوری ۹۵۰۰ کلاس درس را تحویل دانش آموزان دادیم که این کلاس‌ها از کلاس‌هایی بودند که سامانه مرکزی گرمایشی آنها نیاز به استاندارد سازی و یا تعمیرات اساسی داشت؛ عمدتا نیاز به تعمیرات اساسی داشتند برای مثال ۳۰ سال از زمان تجهیز آن سامانه گذشته بود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه امسال هم  هدف گذاری کردیم تا سامانه‌های گرمایشی ۱۴ هزار کلاس درس را استاندارد یا تعمیر کنیم، توضیح داد: رویکرد ما در سال جاری رویکرد حمایتی مثل اجرای طرح شهید عجمیان است و در صدد هستیم با گروه‌های مردمی و خود دانش‌آموزان در مدارس فنی حرفه‌ای تعمیرات جزئی انجام دهیم تا مردمی سازی در ساختار ما شکل گیرد، اینگونه دیگر مدارس برای مثال جهت تعمیر یک شوفاژ صبر نمی کنند تا شرکتی پای کار آید؛ قرارگاه عدالت تربیتی محور این کار است و تجهیزات را در اختیار برخی مدارس می گذارد اما ظرفیت مردمی را برای بحث استاندارد سازی و تعمیر در کنار سازمان نوسازی قرار می دهد.

خان محمدی با تاکید بر اینکه حتی وجود بخاری استاندارد در کلاس‌های درس از نظر ما غیر استاندارد و ممنوع است، تاکید کرد: به طور کلی بخاری‌هایی که از سوی سازمان استاندارد تایید شده باشد، استاندارد محسوب می شود و بخاری‌های بدون دودکش و یا چکه‌ای و نفتی، غیر استاندارد است و اصلا نباید در مدارس استفاده شود. بنابراین استفاده از سامانه‌های گرمایشی غیر استاندارد در همه کلاس‌ها ممنوع و حضور بخاری‌های غیر استاندارد در کلاس‌های درس خط قرمز ما است. از سوی دیگر ما حتی وجود بخاری استاندارد را در کلاس استاندارد نمی‌دانیم و باید این‌ها را به سامانه حرارت مرکزی تبدیل کنیم.

وی خاطر نشان کرد: فقط استفاده از سامانه حرارت مرکزی در کلاس‌های درس استاندارد است و ما حق نداریم شعله مرکزی را به کلاس درس ببریم. از نظر ما استاندارد این است که حرارت غیر مستقیم مثل شوفاژ یا پکیج در کلاس‌های درس باشد با این حال برخی از کلاس‌های کشور به دلیل وجود مشکلاتی هنوز به سامانه حرارت مرکزی متصل نیستند که تعداد این کلاسها ۱۰ درصد از کل کلاس‌های درس کشور است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه علت عدم اتصال بخشی از این کلاس‌های درس به سامانه حرارت مرکزی مربوط به گذشته می‌شود و در واقع انباشتی از گذشته است، بیان کرد: تمام مدارس جدید الاحداث ما کاملا استاندارد هستند. امیدواریم ظرف یکی دو سال آینده نیز به نقطه‌ای برسیم که ۹۵ درصد کلاس‌های کشور به سامانه حرارت مرکزی مجهز باشند. همیشه باید پنج درصد را برای احتمال تخریب سامانه‌ها به صورت پیش فرض در نظر بگیریم اما به زودی این موضوع را از روی میز بر می‌داریم.

به گفته وی طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تعمیرات جزئی و موردی بر عهده مدارس است اما انجام این کارهای موردی نیز جزو اولویت‌های سازمان نوسازی است و مدارس می‌توانند مشکلات موردی و جزئی خود را به قرارگاه عدالت تربیتی اطلاع دهند.

خان محمدی در پاسخ به اینکه والدین و دانش آموزان چطور می توانند استفاده از بخاری غیر استاندارد در مدارس را به آموزش و پرورش اطلاع دهند؟، گفت: اگر بخاری غیر استانداردی در کلاس‌های درس وجود دارد والدین به اداره آموزش و پرورش و یا به بچه‌های قرار گاه عدالت تربیتی سریعا اطلاع دهند. بچه‌های قرارگاه عدالت تربیتی تیم واکنش سریع ما هستند و فورا موضوع را بررسی می‌کنند. خود مدارس نیز می توانند مشکلات سامانه‌های گرمایشی خود را با نامه نگاری از طریق قرارگاه عدالت تربیتی به سازمان نوسازی مدارس اطلاع دهند.
نظرات بینندگان