کد خبر: ۴۳۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹

از ارزانی مسکن تا عید نوروز ۱۴۰۳ تا گرانی هزینه حمل دریایی کالا

در هفته گذشته اخبار متعددی در حوزه راه و شهرسازی منتشر شد از جمله کاهش قیمت در بازار مسکن تا عید نوروز ۱۴۰۳ تا افزایش ۲۵ درصدی هزینه حمل دریایی کالاها.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در بخشنامه‌ای افزایش ۲۵ درصدی هزینه حمل دریایی کالاها را ابلاغ کرد.
در این بخشنامه آمده است به استناد ابلاغیه شماره /٣٢٨١۵ ص ١۴٠٢/ مورخ ١۴٠٢/٠۷/٢۵ سازمان بنادر و دریانوردی موضوع اصلاحیه تعرفه‌های خدمات بندری و دریایی نیمه دوم سال، بنادر بازرگانی، حسب مصوبه اجلاس شماره ٢١٣۹ مورخ ١۴٠٢/٠۷/٢۴ هایت محترم عامل سازمان و به استناد ابلاغیه شماره /٣۴۴٨٠ ص ١۴٠٢/ مورخ ١۴٠٢/٠٨/٠۹ سازمان بنادر و دریانوردی موضوع اصلاح تعرفه‌های سال ١۴٠٢ مترتب بر شناورها حسب اجلاس شماره ٢١٣٨ مورخ ١۴٠٢/٠۷/١۷ هیأت محترم عامل سازمان و پیرو نامه شماره /١۴٠٢۶ ص ١۴٠٢/ مورخ ١۴٠٢/٠٣/٢٣ سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر رسوب کانتینر خالی، بازنگری قراردادها و سهم بری سازمان از درآمد کانتینرهای خالی، و به استناد بخشنامه شماره ۴٨٠٢١ مورخ ١٣۹۴/٠۴/١۶ هزینه‌های حمل دریایی کالاهای کانتینری و غیر کانتینری از / به بنادر بازرگانی شمال و جنوب کشور مستند به اعلامیه دریافتی به شرح پیوست منطبق بر بند دال بخشنامه صدرالذکر، از تاریخ ١۴٠٢/١٠/٠١ با %٢۵ افزایش اعمال می‌گردد. بدیهی است مبنای حاکمیت وصول هزینه‌های افزایش یافته پرداخت و تسویه حساب ذینفع می‌باشد.

توسعه اوراسیا با راه اندازی خط رشت - کاسپین

 عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت - کاسپین در سال ۱۳۸۵ کلید خورد اما از سال ۸۵ تا ۹۸ فقط سه درصد پیشرفت داشت و عمده کار آن از سال ۹۸ آغاز شده است. اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

بهره‌برداری از خط ریلی رشت - کاسپین زمینه‌سازی برای توسعه روابط میان اعضای اوراسیا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و یکی از مهمترین شاخص‌های تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه مناطق آزاد است. با اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری در پیر بازار رشت، شاهد اتصال ۲ دریای شمالی و جنوبی ایران خواهیم بود.

با تکمیل راه‌آهن رشت کاسپین، یکی از مهمترین زیرساخت‌های فعال‌سازی کریدورهای عبوری از کشورمان به ویژه گذرگاه شمال جنوب تکمیل می‌شود و اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی، زمینه فعال‌سازی ظرفیت‌های ترانزیتی شمال کشور را به‌همراه خواهد داشت. کمتر از ۲ کیلومتر از مسیر ۳۷ کیلومتری خط ریل در محدوده منطقه آزاد انزلی واقع شده و احداث چند صد متر خط ریلی با فناوری خاص جهت اتصال به سینی دوار که نقطه اتصال و نقل و انتقال کالا میان کشتی و خط آهن است در این منطقه انجام شده است.

همه واگن‌ها مجهز به کفش ترمز شدند

 سید میعاد صالحی معاون مدیرعامل راه آهن در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: سال‌های طولانی است که به دلایل مختلف نزدیک به ٣٠ درصد از واگن‌های باری شبکه با خارج کردن سیستم ترمز واگن از مدار و به اصطلاح به صورت شیر بسته سیر می‌کردند که این موضوع باعث می‌شد که قطار در زمان‌هایی که باید متوقف شود با افزایش طول خط ترمز مواجه شده و دیرتر از حرکت بایستد.

وی ادامه داد: تنها عامل کنترلی نیز حداقلی از نیروی ترمز بود که برای خط ترمز ١٠٠٠ متری در شیب ١۵ در هزار، معادل ۴١ درصد وزن واگن در نظر گرفته می‌شد که این مقدار، ضریب اطمینانی حداقلی بوده است و سهل انگاری‌های کوچک می‌توانست منجر به مشکلاتی بزرگ شود.

وی افزود: با تلاش همکاران عزیز، مشکل حدود ۵٠٠٠ واگن شیر بسته طی این سه ماه رفع شده است و دیگر اجازه سیر با قابلیت اطمینان پایین را نخواهیم داد.

اطلاع از آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن با ارائه کد ملی

به گزارش خبرنگار مهر، طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های مهم دولت سیزدهم و وعده انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان برای حل مشکل مسکن در کشور است. این طرح با هدف ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در چهار سال برای اقشار مختلف جامعه در حال اجرا است.‌

پیگیری ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۲ از طریق سایت saman.mrud.ir امکان پذیر است و افرادی که می‌خواهند از نتیجه ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن مطلع شوند باید وارد سایت ثبت نام شده و با وارد کردن اطلاعات لازم، نتیجه ثبت نام خود را مشاهده کنند.‌

تعادل بازار مسکن با اخذ مالیات و عرضه مسکن

بحث اخذ مالیات از خانه‌های خالی قبل از قانون مالیات‌های مستقیم وجود داشت، اما به دلیل اینکه پایگاه‌های اطلاعاتی شناسایی این خانه‌ها کامل نیستند امکان مطالبه مالیات از این خانه‌ها وجود ندارد.

در قانون اخذ مالیات بر خانه‌های خالی شرایط خانه‌های خالی تعیین شد و اعلام شد هر فردی مکلف است وضعیت اقامت خودش را نسبت به املاک در سامانه‌ای که وزارت راه و شهرسازی آن را ایجاد کرده، تعیین کند و اگر فردی تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ وضعیت اقامت خود را تعیین تکلیف نمی‌کرد، خانه‌ای که وضعیت اقامتش مشخص نشده بود خانه خالی تعریف می‌شد.

در ادامه موضوع گرفتن مالیات از خانه‌های خالی، داوود بیگی‌نژاد نایب رئیس اتحادیه املاک تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: چالش گرفتن مالیات از خانه‌های خالی در تمام دنیا در حال بررسی است. واحدهای مسکونی که در حال حاضر در کشور تولید می‌شود سرمایه ملی محسوب می‌شود زیرا دولت هزینه می‌کند تا مسکن تولید و عرضه بازار کند و قطعاً فردی یا سازمانی حق این را ندارد که منافع را تماماً در اختیار خود قرار دهد. واحدهای خالی باید به دست افراد حقیقی در بازار مسکن برسد.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران در ادامه تاکید کرد: دولت ابتدا باید میزان خانه‌های که به دست افراد حقیقی است را شناسایی کند سپس مقدار سرمایه‌گذاری که بانک‌ها در راستای تولید مسکن انجام دادند را محاسبه کند. در سال ۱۴۰۰ با توجه به صورت‌حساب مالی بانک‌ها ۹۱ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری شده که البته نه برای تولید افراد حقیقی صرفاً برای خرید واحدهای مسکونی اقدام کردند.

وی خاطرنشان کرد: اگر سال ۱۴۰۰ بررسی شود متوجه خواهیم شد در این سال تولید با کاهش رو به رو شد در مقابل به همین مِنوال خروجی وام‌های بانکی نیز به افراد تولیدکننده مسکن و حقیقی با روند کاهشی مواجه شد. دولت می‌تواند با گرفتن مالیات از خانه‌های خالی بازار عرضه و تقاضای مسکن را به تعادل برساند و روند گرفتن مالیات خانه‌های خالی را با جدیت پیگیری کند.

تعلیق فعالیت یک شرکت هواپیمایی

به گزارش خبرگزاری مهر، روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد به دنبال بازرسی‌های نظارتی معاونت استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری و به دلیل‌عدم رعایت استانداردهای پرواز و قوانین و مقررات، فعالیت یک شرکت هواپیمایی و دو مرکز تعمیر و نگهداری تعلیق شد.

گفتنی است؛ نظارت، بازرسی فنی و تخصصی از شرکت‌های هواپیمایی، مؤسسات هوانوردی، فرودگاه‌ها، اماکن و مستحدثات مربوطه جز وظایف سازمان هواپیمایی کشوری به مثابه نماینده دولت در جهت اعمال حاکمیت در صنعت حمل و نقل هوایی کشور است.

همچنین، بازرسان سازمان برای ورود و بازرسی، نظارت و اعمال مقررات وفق قوانین داخلی و بین‌المللی هوانوردی نسبت به شرکت‌های هواپیمایی، مؤسسات هوانوردی، فرودگاه‌ها، اماکن و مستحدثات مربوط، دارای اختیار تام هستند و تمامی عوامل دستگاه‌های اجرایی مستقر در فرودگاه از جمله عوامل فرودگاهی، پروازی و نیروهای امنیتی و انتظامی مکلف‌اند با بازرسین سازمان همکاری کنند. در مورد اماکن و مستحدثات نظامی و امنیتی، رعایت مصوبات شورای عالی امنیت ملی و قوانین و مقررات مربوط الزامی است.

کاهش قیمت مسکن تا عید نوروز ۱۴۰۳

داوود بیگی‌نژاد نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت معاملاتی مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران، گفت: بازار مسکن در یکی از عمیق‌ترین رکودهای خود به سرمی‌برد به طوری که در سامانه املاک و مستغلات، معاملات در آبان‌ماه امسال ۳ هزار و ۶۰۰ قرارداد بود. حداقل تعداد قراردادی که نشان دهنده خروج بازار مسکن از رکود است باید حداقل ۱۰ هزار قرارداد باشد.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران در ادامه تاکید کرد: حجم معاملات به نسبت مشابه سال گذشته (۱۴۰۱) حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است و هفته گذشته تحرکات قیمتی که در بازار مسکن رخ داد نشان می‌دهد تا نوروز ۱۴۰۳ با کاهش قیمت در این بازار مواجه خواهیم شد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: متقاضیان بازار مسکن هم اکنون با وجود رکود در خرید و فروش به دنبال رهن و اجاره هستند.
نظرات بینندگان