کد خبر: ۴۳۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲

بیشترین و کمترین بنای ناپایدار در کدام استان‌هاست؟

بررسی آمار شرکت بازآفرینی شهری ایران نشان می‌دهد استان سیستان و بلوچستان با ۷۵ درصد،‌ بیشترین و تهران با ۱۸ درصد کمترین بنای ناپایدار را در کشور دارد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از تجارت‌نیوز، بر اساس آمار شرکت بازآفرینی شهری ایران استان سیستان و بلوچستان با 75 درصد بیشترین بنای ناپایدار را در کشور دارد.

پس از این استان،‌ یزد با 72 و خراسان جنوبی نیز با همین میزان بافت ناپایدار در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

در استان‌های فارس، کرمانشاه، خوزستان، هرمزگان و خراسان رضوی نیز به ترتیب 69 درصد، 67، 64، 64، 63 درصد از بناها، ناپایدار است.در مجموع در 19 استان کشور تعداد بناهای ناپایدار بالای 50 درصد است. در بین استان‌هایی که بناهای ناپایدار آنها زیر 50 درصد است، استان تهران با 18 درصد کمترین سهم را به خود اختصاص داده است.
پس از پایتخت، البرز با 26 درصد و آذربایجان شرقی با 36 درصد قرار دارند. در گیلان، بوشهر، مازندران، سمنان، قزوین و کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب سهم بناهای ناپایدار 36 درصد، 37، 37، 40، 43 و 44 درصد است.

 روز گذشته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران دیروز 4 آذرماه 1402 با اشاره به اینکه 2.7 میلیون بنای ناپایدار در کشور داریم که فاقد هرگونه سازه‌ای هستند، اظهار کرد: این بناهای ناپایدار و سقف‌های لرزان برای تخریب نیازی به وقوع زلزله ندارند، با یک صاعقه و باران شدید فرو می‌ریزند.وی با بیان اینکه برای احیای این بافت‌ها دولت وام 550 میلیون تومانی پرداخت می‌کند. از این رقم سود 185 میلیون صفر درصد است، افزود: 30 درصد جمعیت شهرهای کشور ساکن بافت‌های ناکارآمد و تاریخی هستند.

وی با یادآوری اینکه بناهای لرزان در 167 هزار هکتار بافت شهری قرار دارند، ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه شهرداری ها مکلف هستند پروانه ساختمانی را حداکثر طی 3 ماه و با تخفیف حداقل  50 درصدی صادر کنند. اگر شهرداری‌ها به این تکلیف قانونی عمل نکنند ترک فعل بوده و از دستگاه قضایی قابل پیگیری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تمهیدات دولت برای تسریع ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده، یادآور شد: تا سال 1400 از وام ساخت 150 میلیون تومان با سود صفر درصدی پرداخت می‌شد که با استفاده از منابع تبصره 18 امسال سقف وام بدون سود به 185 میلیون افزایش یافته است.

آئینی بیان کرد: این افزایش عطف به ما سبق نمی‌شود.  یکی دیگر از اقدامات قابل توجه دولت افزایش دوره بازپرداخت وام بدون سود از 3 سال به 7 سال است. اتفاقی که یکی از خواسته‌های مردم ساکن در بافت فرسوده بود.
نظرات بینندگان