کد خبر: ۴۳۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷

ظرفیت برق تجدیدپذیر از ۱۱۰۰ به ۵۱۰۰ مگاوات می‌رسد

اجرای طرح احداث ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر به عنوان بزرگترین قرارداد یکجای ساخت نیروگاه تجدیدپذیر بادی و خورشیدی در غرب آسیا، امروز در حضور رئیس جمهور آغاز شد و قرار است تا پیش از آغاز دوره پیک مصرف سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، با بهره‌برداری از این پروژه ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر که در آغاز به کار دولت مردمی حدود ۸۷۰ مگاوات بود و در حال حاضر حدود ۱۱۱۹ مگاوات است به بیش از ۵۱۱۹ مگاوات افزایش خواهد یافت.

وزارت نیرو در دولت مردمی برنامه افزایش ۱۰ هزار و ۹۰۰ مگاوات ظرفیت تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر را دارد. به موجب طرحی که امروز قرارداد اجرای آن به عنوان بزرگترین قرارداد یکجای ساخت نیروگاه تجدیدپذیر در غرب آسیا در حضور رئیس جمهور امضا شد، سرمایه‌گذاران ۴ شرکت در قالب چهار سبد شامل ۲ سبد ۱۵۰۰ مگاواتی و ۲ سبد ۵۰۰ مگاواتی برای احداث ۹۵ نیروگاه خوشیدی و بادی اقدام و در مجموع ظرفیتی بالغ بر ۴ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر را حداکثر تا زمان پیک برق سال ۱۴۰۳ به شبکه سراسری متصل خواهند کرد.

با توجه به اهتمام دولت و شخص رئیس جمهور نسبت به رفع ناترازی‌های موجود در کشور به ویژه در بخش انرژی، موانع و مشکلات پیش‌روی شرکت‌های حاضر در این طرح از جمله تملک زمین‌ها، نحوه اتصال به شبکه و مشکلات زیست‌محیطی به صورت ویژه بررسی و مرتفع شده است.

در حال حاضر ۳۸۱ محل برای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر با ظرفیت حدود ۱۱ هزار مگاوات با محوریت ۱۶ شرکت برق منطقه‌ای در سراسر کشور وجود دارد. شرکت‌های برق منطقه‌ای استان‌های تهران با ۳۲ درصد، فارس با ۱۰ درصد و سیستان و بلوچستان با ۹ درصد از استان‌هایی هستند که بیشترین سهم را در احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور دارند.

بر اساس گزارش ارائه شده در دوره پیک مصرف سال ۱۴۰۲ با اجرای برنامه‌های رفع ناترازی، برای اولین بار در تاریخ تولید برق کشور، میزان تامین انرژی صنعت از بخش خانگی پیشی گرفت و ۸۵ درصد انرژی اضافه تولید شده نسبت به ۱۴۰۰، به بخش تولید اختصاص یافت. از ابتدای دولت مردمی تا کنون ۸ هزار و ۸۰۰ مگاوات ظرفیت وارد مدار شده است که نسبت به زمان طی شده از شهریور ۱۴۰۰ یک رکورد محسوب می‌شود.

همچنین بر اساس برنامه تامین آب شرب برای ۱۰ هزار روستا، تا این لحظه عملیات عمرانی آبرسانی به ۳ هزار و ۶۴۰ روستا به اتمام رسیده که دسترسی ۸۶ درصد روستاهای کشور به آب شرب پایدار را تضمین کرده است.

طبق توضیحات ارائه شده، مدیریت هوشمند آب زیرزمینی به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های پایداری منابع آب، با اتکا به ابزارهای گوناگون نظیر تامین انرژی در دستور کار قرار گرفته و اجازه برداشت غیرمجاز و از بین رفتن عدالت در زمینه استفاده از منابع آب زیرزمینی به هیچ مشترکی داده نمی‌شود.

رشد چشمگیر تولید صنایع انرژی بر در تابستان ۱۴۰۲

در این راستا، وزیر نیرو صبح امروز، در جریان بازدید سیدابراهیم رئیسی از حوزه ستادی وزارت نیرو گفت: عددی که در طول فعالیت دولت سیزدهم در آب، برق و فاضلاب سرمایه‌گذاری خواهد شد بالغ بر ۱۲۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) خواهد بود که تا امروز معادل ۴۰۰ همت به بهره‌برداری رسیده و تا پایان دولت سیزدهم بیش از ۸۰۰ همت دیگر از طرح‌ها به بهره‌برداری می‌رسد.

علی‌اکبر محرابیان اظهار کرد: برای دومین مرتبه است که وزارت نیرو میزبان رئیس جمهور دولت سیزدهم است و امروز تلاش شده گزارش اقدامات و عملکردهای وزارت نیرو ارائه شود.

وزیر نیرو ضمن قدردانی از حمایت‌های دولت و رئیس جمهور در راستای پیشبرد اهداف وزارت نیرو افزود: طی دو سال عملکرد وزارت نیرو با افزایش حجم اعتبارات و حمایت دولت تلاش ما بر این بود که با انجام و پیشبرد دو اقدام اساسی، ناترازی در بخش برق را مدیریت کنیم.

وی در این زمینه توسعه ظرفیت‌های موجود با حداکثر سرعت را نخستین اقدام در این مسیر برشمرد و اظهار کرد: توسعه ظرفیت‌ها در این راستا به عنوان راهبرد اساسی مطرح می‌شود و پیشرفت‌های حاصل شده طی این دو سال با حمایت دولت و رئیس جمهور بسیار قابل توجه بوده است.

محرابیان مدیریت مصرف برق و بهینه‌سازی را دومین موضوع در مدیریت ناترازی عنوان کرد و گفت: با دو بال پیشرفت و توسعه و در کنار آن مدیریت و بهینه‌سازی تلاش شد اثرات منفی ناترازی را به حداقل برسانیم و در ادامه رضایت نسبی حاصل شود.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود به رشد تولید در بخش صنعت کشور اشاره کرد و افزود: بر اساس آمار وزارت صمت و انجمن کارفرمایی صنعت سیمان، میزان تولید سیمان در ۶ ماهه سال ۱۴۰۱ برابر با ۳۲ میلیون تن بوده و این آمار در ۶ ماهه نخست امسال به ۳۵.۶ میلیون تن رسیده است، به عبارت دیگر شاهد رشد ۱۱ درصدی در تولید سیمان کشور شدیم.

وی یادآور شد: این در حالی است که موجودی انبار در پایان شهریور به عدد تاریخی ۱۵ میلیون تن رسیده است؛ این میزان کلینکر حداقل ۱۱۰ روز یک کارخانه را می‌تواند تامین کند؛ ضمن اینکه مصرف انرژی در صنعت سیمان در تولید کلینکر رخ می‌دهد.

وی یادآور شد: موجودی انبارهای تولیدکننده صنعت فولاد در پایان شهریور ۱۴۰۱ برابر با ۸.۳ میلیون تن بوده در حالی که در شهریور سال ۱۴۰۲ این عدد به ۱۶.۱ میلیون تن رسیده است؛ به عبارت دیگر حدود ۱۰ میلیارد دلار فقط در انبارهای تولیدکنندگان انباشت موجودی داریم که این عدد نیز یک رکورد تاریخی محسوب می‌شود.

این عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: در بخش سیمان و فولاد که بالاترین ضریب مصرف برق را دارند این دستاوردها حاصل شده است.
محرابیان در ادامه به سرمایه‌گذاری وزارت نیرو در دولت سیزدهم در حوزه‌های آب، برق و آب و فاضلاب اشاره کرد و افزود: عددی که در طول فعالیت دولت سیزدهم در آب، برق و فاضلاب سرمایه‌گذاری خواهد شد (طرح‌هایی که به ‌بهره‌برداری می‌رسد) بالغ بر ۱۲۰۰ همت خواهد بود که تا امروز معادل ۴۰۰ همت به بهره‌برداری رسیده است و تا پایان دولت سیزدهم بیش از ۸۰۰ همت طرح‌های دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: شاخص SPI دوره ۳۶ ماهه شرایط خشکسالی و ترسالی رانشان می‌دهد، در پایان سال ۱۳۹۹ نیمه شمالی کشور تقریبا در شرایط ترسالی به سر می‌برد و نیمه جنوبی در حالت نرمال است. اما چنانچه SPI منتهی به شهریور ۱۴۰۲ را مشاهده کنیم نیمه شمالی تقریبا به خشکسالی بسیار شدیدی رسیده و دو سوم کشور نیز در شرایط خشکسالی معمولی به سر می‌برد. این امر به این معناست که وضعیت کشور در بارش‌ها در ۳۶ ماه اخیر بسیار فقیر بوده است.

وزیر نیرو به نتایج مثبت سنجش افکار عمومی پیرو پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌های صنعت آب و برق اشاره و تصریح کرد: حدود ۵۳ درصد اخبار منفی در تابستان سال ۱۴۰۰ در برخی استان‌های کشور در خصوص موضوع آب و برق بوده و سایر مسائل در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی کمتر از ۵۰ درصد سهم داشته است؛ اما کل اخبار منفی حوزه آب و برق در شهریور سال  ۱۴۰۲ در بیشتر استان‌ها کمتر از ۱.۵ درصد بوده است و بر اساس سنجش دقیقی که انجام شده، طی این دوره ۹۸ درصد کاهش تولید محتوای منفی داشتیم.

سال ۱۴۰۲ رکورد تاریخی احداث نیروگاه شکسته می‌شود

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو هم با ارایه گزارشی، با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ رکورد تاریخی احداث نیروگاه شکسته می‌شود، گفت: برنامه‌های گسترده‌ای با هدف توسعه ظرفیت تولید برق از طریق افزایش راندمان و بهره وری انرژی در دستور کار قرار دارد.

طبق اعلام وزارت نیرو، یزدان رضایی گفت: وضعیت صنعت برق کشور ناشی از عدم سرمایه گذاری کافی و عدم اصلاح الگوی مصرف در دهه گذشته در سه حوزه تولید، انتقال و توزیع و مصرف با چالش‌های جدی رو به رو شده بود که مهم‌ترین آن ناترازی شدید میان میزان تولید و مصرف برق بود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو ادامه داد: در ابتدای دولت سیزدهم و با هدف جبران کاستی‌های گذشته برنامه مدون ۲۰ ساله و میان مدت ۴ ساله با برش‌های زمانی کوتاه مدت یک ساله تدوین شد که دو سال از این برنامه‌ها تا کنون اجرایی شده است.

وی در ادامه افزود: در همین راستا و در بخش تولید، برنامه ریزی برای تولید ۳۰ هزار مگاوات انرژی برق جدید انجام شد که ۱۰ هزار مگاوات آن از طریق نیروگاه‌های حرارتی و با مدیریت وزارت نیرو در حال اجراست و این بخش تاکنون بیش از ۸۰ درصد عملکرد دارد.

رضایی در همین رابطه تصریح کرد: ۱۰ هزار مگاوات از این برنامه نیز بر عهده صنایع است که در این بخش نیز ۶۴۰۰ مگاوات احداث نیروگاه در حال اجرا است و ۱۰ هزار مگاوات دیگر نیز در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ رکورد تاریخی احداث نیروگاه در کشور شکسته خواهد شد، ادامه داد: همزمان با برنامه‌هایی که در حوزه احداث نیروگاه و افزایش ظرفیت تولید برق اجرایی شده است، همچنین برنامه‌های گسترده‌ای با هدف توسعه ظرفیت تولید برق از طریق افزایش راندمان و بهره وری انرژی در دستور کار قرار دارد.

بهره‌برداری از ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی بدون مصرف سوخت جدید

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو اظهار کرد: در این حوزه نیز بهره‌برداری از ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی بدون مصرف سوخت جدید در دستور کار است که معادل ۲۰ میلیارد متر مکعب سوخت و ۳ فاز پارس جنوبی برای کشور صرفه جویی در حوزه سوخت به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: تنها در بخش احداث واحدهای بخار نیروگاه‌های گازی ۱۲۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است که معادل ۸ سال عملکرد دولت گذشته است و نیز برای ارتقای راندمان نیز تا کنون ۲۰۰۰ مگاوات شناسایی شده است که معادل ۸ سال عملکرد دولت قبل است.

رضایی تاکید کرد: ارتقای استاندارد تجهیزات برقی و جلب مشارکت مردمی از طریق پاداش صرفه جویی از دیگر اقداماتی است که اجرایی شده و برای سال آینده نیز با هدف افزایش میزان مشارکت مشترکان در طرح‌های صرفه جویی طرح اپراتور همراه انرژی را اجرایی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اقدامات وزارت نیرو در ارتقای استاندارد کولرهای گازی و آبی و لامپ‌های الکتریکی و نیز ابلاغ اجباری شدن دستورالعمل‌های مرتبط با آن گفت: ارتقای استاندارد الکتروموتورهای صنعتی نیز در دست اجرا است و با جدیت پیگیری می‌شود.

رضایی جایگزینی روشنایی معابر، ارتقای استاندارد موتور چاه‌های کشاورزی و راه اندازی بازار بهینه سازی مصرف برق را از دیگر اقدامات وزارت نیرو به منظور افزایش راندمان مصرف برق در کشور عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه در فصل گرم سال ۳۰ هزار مگاوات بار سرمایشی به شبکه سراسری برق کشور افزوده می‌شود که از کل مصرف برق بسیاری از کشورها بیشتر است، برنامه‌ای جامعی در برنامه هفتم گنجانده شده است که در قالب آن و تا پایان برنامه هفتم دست کم ۱۵ هزار مگاوات در این بخش صرفه جویی حاصل خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره نقش مهم مشارکت مشترکان در اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق ادامه داد: اگر روند مصرف برق در اوج بار مصرف که در دولت گذشته وجود داشت، ادامه می‌یافت در حال حاضر مصرف برق کشور به ۵۷ میلیارد کیلووات ساعت می‌رسید که که با برنامه ریزی و مشارکت مردم بدون یک ساعت خاموشی باوجود ۲.۵ درجه افزایش میانگین وزنی دما و اضافه شدن ۲ میلیون مشترک جدید در این بخش شاهد صرفه جویی ۲۰ درصدی بودیم.

رشد ۲۵ درصدی تامین برق صنایع نسبت به سال ۱۴۰۰

وی با مقایسه مصرف انرژی بخش صنعت در دوره قبل و بعد از دولت سیزدهم اظهار کرد: چنانچه با روال قبل از دولت سیزدهم حرکت می‌کردیم، نیاز بود در تابستان ۱۴۰۲معادل ۳۴ میلیارد کیلووات ساعت به بخش صنعت برق تحویل دهیم، اما با افزایش تولید و کاهش مصرف بخش خانگی، میزان تحویلی برق صنعت به ۴۶ میلیارد کیلووات ساعت رسید که ۲۵ درصد از ابتدای دولت سیزدهم بیشتراست.

وی با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم مصرف بخش صنعتی از مصرف بخش خانگی پیشی گرفت که این موضوع در تاریخ برق کشور قابل توجه است، یادآورشد: بر اساس آمار رسمی منتشره بانک مرکزی در بخش رشد تولید صنایع منتخب، بالاترین سطح مدیریت مصرف برق و بیشترین رشد تولید مربوط به تیر و مرداد ماه بوده و این درحالیست که روش‌های مدیریت مصرف برق به هیچ وجه منجر به کاهش تولید در بخش صنعت نشده است و علاوه بر آن در آبان ماه که هپچ‌گونه محدودیتی در تولید برق وجود ندارد و بر اساس این گزارش رشد تولید منفی بوده است.

تحقق ۱۵۰ درصدی اهداف آبرسانی به شهرها طی دو سال

وی با اشاره به سه چالش جدی در بخش آب در ابتدای دولت سیزدهم در تنش آبی، اضافه برداشت از منابع آبی و تعدد طرح‌های نیمه تمام ادامه داد: بر این اساس برنامه ریزی‌های مفصلی برای ایجاد تحول در بخش آب انجام شده است.

رضایی به برنامه‌های تعهد شده وزارت نیرو در ابتدای دولت سیزدهم در بخش آب اشاره کرد و گفت:در آبرسانی به شهرها تعهد این وزارتخانه ایجاد ۷۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت جدید در ۴ سال بوده است و این درحالیست که عملکرد ما در دو سال، تحقق ۱۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر نیرو با بیان اینکه در بخش افزایش ظرفیت تامین آب برای ۴ سال، ۵.۴ میلیارد متر مکعب تعهد داشتیم که اکنون عملکرد دو ساله ما تحقق ۶۵ درصدی را نشان می‌دهد، خاطر نشان کرد:علاوه بر این موضوع، برای رفع تنش آبی ۱۹۸۴ پروژه را پیشنهاد کرده بودیم که با وجود سه سال خشکسالی متوالی ۲۳۹ شهر رفع تنش آبی صورت گرفته است.

وی از تحقق ۹۸ درصدی برنامه ۴ ساله در احداث شبکه آبیاری و زهکشی تا پایان امسال خبر داد و یادآور شد: همچنین در جمع آوری و تصفیه فاضلاب عملکرد ما تا کنون ۵۵ درصد برنامه ۴ ساله را نشان می‌دهد.

رضایی با بیان اینکه برنامه ریزی برای توسعه استفاده از ظرفیت آب نامتعارف در بخش صنعت و اجرای خطوط مهم انتقال آب از دریا انجام شده است، افزود: ما ۶ برابرکل ظرفیت ابتدای دولت طرح اجرا خواهیم کرد و نیمی از این منابع برای شرب و نیم دیگر برای صنعت اجرا خواهد شد.
نظرات بینندگان