کد خبر: ۴۳۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵

کاهش تراز آب دریای خزر از نگرانی‌های مدیریت بحران

وزیر کشور با تأکید بر اینکه سازمان‌های بین‌المللی باید بیش از گذشته برای مقابله با بحران‌ها با یکدیگر تعامل داشته باشند و تجربیات حوادث در سراسر دنیا را در اختیار یکدیگر و سایر کشورها قرار دهند، گفت: یکی از نگرانی‌ها در حوزه مدیریت بحران کاهش تراز آب دریای خزر و آثار منفی آن روی کشورهای حاشیه این دریاست.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، احمد وحیدی در مراسم افتتاح دومین رویداد مدیریت بحران ایران قوی که پیش از ظهر امروز در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد به نقش و اهمیت مدیریت بحران پرداخت و گفت: موضوع بحران و مخاطره یک موضوع جهانی و مهم است که در همین راستا نیز افزایش سطح تعاملات، گفت‌وگو و همکاری برای شناخت علل وقوع، چگونگی وقوع و چاره اندیشی و پیشگیری از آن بین کشورها بسیار مهم است.

کشورهای حاشیه خزر برای مشکل خشک شدن دریای خزر چاره جویی کنند

به گفته وزیر کشور، یکی از نگرانی‌ها در حوزه مدیریت بحران کاهش تراز آب دریای خزر و آثار منفی آن روی کشورهای حاشیه این دریاست و دلیل این اتفاق نیز کاهش ورودی آب به دریای خزر است و در همین راستا نیز پیش بینی شده که اگر روند کنونی ادامه یابد، دریای خزر در چند دهه آینده خشک خواهد شد. جدای از اینکه این پیش بینی دقیق است یا خیر؟ باید گفت که این یک واقعیت است که باید کشورهای حاشیه خزر به آن بیندیشند و برایش چاره جویی کنند.

وحیدی به موضوع رودخانه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: رودخانه هایی در کشورهای همسایه جاری هستند و وارد خاک ایران می شوند. اگرچه مالکیت یک رودخانه با کشور دیگر است؛ اما اگر در این زمینه اقداماتی بدون هماهنگی انجام شود، آثار سوء آن بر سایر کشورهای منطقه اثرگذار خواهد بود.

لزوم سدسازی‌های کشورهای همسایه با توجه به منافع منطقه‌ای

وزیر کشور در ادامه با اشاره به برخی سدسازی های انجام شده در کشورهای همسایه اظهار کرد: در موضوع سدسازی‌ها باید به منافع منطقه‌ای توجه و بر اساس آن تصمیم گیری شود؛ زیرا ممکن است آثار مشکل زای ناشی از این اقدامات سبب مخاطرات طبیعی در سایر کشورها شود، به طوری که آثار آن را همه خواهند چشید. در همین راستا نیز انتظار ما این است که در یک هماهنگی منطقه‌ای، کمیته‌ای برای این منظور شکل گیرد و با هماهنگی کشورهای منطقه موضوعات زیست محیطی ناشی از سدسازی ها و انحرافات آب رودخانه ها مورد بررسی قرار گیرد و به شکلی این طرح ها طراحی شود که منطقه ضرر نکند.

هماهنگی و همکاری های مشترک با کشورهای منطقه برای مقابله پدیده ریزگردها

وحیدی با اشاره به پدیده ریزگردها، ادامه داد: موضوع ریزگردها پدیده‌ای است که گاهی از مناطق کویری کشورهای همسایه نشأت می‌گیرد، به همین دلیل نیز ما بارها خواسته‌ایم تا هماهنگی و همکاری های مشترک با کشورهای منطقه برای مقابله با این پدیده انجام شود.

دانش پیش‌بینی سیلاب را در اختیار داریم

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع سیلاب اشاره کرد و گفت: در مسائلی نظیرسیلاب‌ها خوشبختانه می‌توان پیش بینی‌های لازم را داشت و ما امروز دانش پیش‌بینی آن را در اختیار داریم. در این حوزه نیز باید امکاناتمان تقویت شده و از تمام ظرفیت‌ها بهره‌بگیریم.

وزیر کشور به موضوع زلزله نیز پرداخت و اظهار کرد: زلزله مانند سیل قابل پیش‌بینی نیست اما قطعا راه‌هایی برای پیشگیری از زلزله و کاهش خسارات آن وجود دارد که باید به دانش آن دست یافت و در این حوزه اقدامات علمی هماهنگی با دیگر کشورها را انجام دهیم.

وحیدی افزود: در شرایط فعلی نیز با تأکید بر آموزش، تمرین و سناریو سه عنصر اصلی در مقابله با بحران‌هاست و ما باید آن را مورد توجه قرار دهیم. باید این سه عنصر را در قالب نرم افزارها توسعه دهیم تا شهروندان بتوانند آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

وی با اشاره به وقوع برخی مخاطرات طبیعی در کشورمان گفت: تعاملات و گفت و گوهای جهانی برای شناخت و بررسی چگونگی وقوع بحران و نحوه چاره‌اندیشی برای مواجهه با این نوع رویدادها، اهمیت دارد و باید یکی از اقدامات دائمی و ثابت ما باشد.

وزیر کشور همچنین در بخشی دیگر از اظهاراتش به نقش نیروهای مسلح در هنگام وقوع حوادث و رخدادهای طبیعی اشاره کرد و گفت: باید این نقش تبیین شود چراکه روحیه میدانی و کاربلدی این نیروها در کنار دیگر سازمان‌ها در بحران‌ها بسیار موثر است و باید از آن بهره بگیریم.
نظرات بینندگان