کد خبر: ۴۳۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
ناصر کنعانی:

جامعه بین‌الملل با عبور از صدور بیانیه، مانع کشتار فلسطینی‌ها شود

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از حل‌وفصل پرونده فرد حمله‌کننده به سفارت آذربایجان در تهران، خبر داد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز در نشست خبری، ضمن تبریک سال نو میلادی، اظهار کرد: در برخی مناطق به خصوص در فلسطین عزیز و حتی در زادگاه میلاد مسیح (ع) بر اساس گزارش‌های منتشر شده، مسیحیان عزیز برای ابراز همدردی با مردم فلسطین، برگزاری جشن‌های عید کریسمس را تعطیل کرده‌اند.

وی افزود: جای تأسف است که رژیم اسرائیل در این روزها، دست از جنایات خود برنمی‌دارد و به کشتار خود در غزه ادامه می‌دهد؛ در شب میلاد حضرت مسیح (ع) شاهد انتشار تصاویر دردناک از کشتار فلسطینیان بودیم. وی ادامه داد: گزارش‌های منتشره توسط منابع رسمی فلسطینی، حاکی از آن است که در بمباران اخیر، بیش از ۷۰ نفر از مردم فلسطین به طور یک‌جا به خاک و خون، کشیده شده‌اند.

کنعانی ادامه داد: این جنایت، نشان داد که رژیم صهیونیستی به هیچیک از آموزه‌های دینی و قوانین بین‌المللی، پایبند نیست و ضرورت دارد جامعه بین‌الملل با عبور از مرحله صدور بیانیه، اقدام عملی در پیش بگیرد و مانع کشتار مردم بی‌دفاع فلسطینی‌ها شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد نتایج رایزنی‌ها درباره تحولات فلسطین، گفت: متأسفانه با وتوی قطعنامه‌ای که در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسید، یک‌بار دیگر نقش حمایتی تمام عیار آمریکا از رژیم اسرائیل، به منصه ظهور رسید؛ دولت آمریکا مانع درج چنین بندی در قطعنامه شد و برای تصویب قطعنامه هم رأی ممتنع داد.

کنعانی ادامه داد: دولت آمریکا نشان داد که برای ادامه جنگ در نوار غزه، در کنار رژیم صهیونیستی قرار دارد؛ برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به نوار غزه، دیدگاه خود را به طور روشن بیان کرده‌ایم‌؛ ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه در سایه بمباران‌های مستمر در غزه، ممکن نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بی‌محتوا دانستن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه گفت: جامعه جهانی و ۱۵۳ کشور، اراده و خواست خود را تاکنون نشان داده‌اند و به قطعنامه‌ای که حاوی بند توقف جنایات است، رأی داده‌اند.

ایران در مورد حاکمیت و تمامیت ارضی خود با هیچ طرفی، مسامحه نخواهد کرد

کنعانی درباره بیانیه اخیر پیرامون جزایر سه گانه متعلق به ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران در این‌باره اعتراص خود را اعلام کرده و مفاد این بیانیه را مردود دانسته است؛ ایران در مورد حاکمیت و تمامیت ارضی خود با هیچ طرفی، مسامحه نخواهد کرد؛ اقدامات دیپلماتیک در این‌باره انجام شده است.

وی در ادامه این نشست خبری، درباره نتیجه محاکمه فرد حمله‌کننده به سفارت آذربایجان در تهران، گفت: گفت‌وگوهای انجام‌شده، بخشی از تلاش‌ها و ابتکارات مشترک برای حل‌وفصل موضوعات باقی‌مانده میان دو کشور است؛ روند مثبت بوده است و پرونده حل‌وفصل شده است و طرفین نقشه راهی را برای از سرگیری کار سفات آذربایجان در تهران تعیین کرده‌اند؛ ان‌شاءالله در کوتاه‌ترین زمان ممکن، شاهد از سرگیری فعالیت سفارت آذربایجان در تهران باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد پیام رژیم صهیونیستی به مقامات لبنانی درخصوص آتش‌بس، گفت: آنچه مربوط به لبنان بود، مقامات لبنان اعلام کردند؛ رژیم صهیونیستی یا شرایط خود را درک نمی‌کند، یا به دنبال اقدامات فرافکنانه است؛ هر روزی که رژیم به جنگ علیه غزه ادامه می‌دهد، علاوه بر تابوت سربازان خود، میخ‌هایی نیز بر تابوت رژیم صهیونیستی می‌کوبد؛ رژیم اسرائیل باید درک کند آنچه در سال ۲۰۰۶ علیه لبنان انجام داد، نه تنها دستاوردی نداشت بلکه مقاومت را تقویت کرد.

حکم ظالمانه نوری، به منزله پایان تلاش‌های ایران برای آزادی این شهروند ایرانی نیست

سخنگوی امور وزازت خارجه کشورمان درباره حکم حمید نوری و بحث امکان مبادله با زندانی سوئدی گفت: دفاع از حقوق شهروندان، جزو وظایف دستگاه دیپلماسی است و سایر دستگاه‌ها نیز اعم از دستگاه قضائی، از حداکثر تلاش‌ها برای آزادی شهروند ایرانی به ناحق بازداشت در سوئد، دریغ نکردند.

کنعانی افزود: انتظار می‌رفت دولت سوئد یک اقدام مسوولانه را انجام دهد و روند اشتباه خود را جبران کند که متأسفانه چنین رویکردی را شاهد نبودیم؛ این حکم ظالمانه، به منزله پایان تلاش‌های ایران برای آزادی این شهروند ایرانی نیست و به تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد.

وی گفت: ما به رأی صادره اعتراض جدی داریم؛ حقوق اولیه این شهروند متأسفانه رعایت نشده و از حق داشتن پزشک و تسهیلات رفاهی محروم بوده و شاهد تناقض در گفتار و رفتار مقامات سوئدی بودیم.

کنعانی در مورد برگزاری انتخابات در عراق نیز گفت: این موضوع، موضوع داخلی عراق است، لذا ما ورودی نداریم؛ ثبات و استقرار سیاسی در عراق برقرار است و مردم در چارچوب مکانیزم‌ها در عراق در روند مردم‌سالاری در انتخابات شرکت دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به مهر درباره روابط ایران و مصر، گفت: بر اساس توافقات وزیر امور خارجه کشورمان و مصر در نیویورک و گفت‌وگوهای خوبی که بین دو رئیس‌جمهور در حاشیه اجلاس سران کشورهای عربی اسلامی در ریاض مطرح شد، دو کشور در مسیر خوبی برای گفت‌گو و تبادل نظر و گشودن صفحه جدیدی از مناسبات سازنده، قرار دارند.

کنعانی در مورد زمان و مکان برگزاری نشست آستانه، افزود: اطلاع دقیقی ندارم اما طبیعتاً در چارچوب موضوعات مشترک که بین ما و ترکیه وجود دارد، یکی از موضوع‌های مورد گفت‌وگوی ما، مربوط به سوریه و روند آستانه بود.

وی درباره لغو روادید ایران با ۳۳ کشور، گفت: روند به تصویب رسیده و در چهارچوب صنعت گردشگری انجام شده است و به حوزه گردشگری، اقتصادی و دیپلماسی عمومی، کمک خواهد کرد؛ همواره در مناسبات و مراودات به تسهیلات مورد نیاز مردم توجه کردیم و خواهیم کرد؛ در قالب نشست‌های کنسولی، این موضوع مدنظر قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این نشست با اشاره به روند سخت صدور روادید برای سفر ایرانیان از سوی برخی کشورها ادامه داد: در جریان روندهای سخت برخی کشورها برای صدور روادید برای شهروندان ایرانی و دانشجویان هستیم و هر کجا متوجه شدیم، ورود و با آن سفارتخانه صحبت کردیم؛ این مساله مورد توجه دستگاه دیپلماسی است.

کنعانی افزود: در ارتباط با ایتالیا و دو کشور دیگر، بخش کنسولی ما ورود کرده و در گفت‌وگوی سطح عالی هم در صورت لزوم، وزیر امور خارجه ورود می‌کند؛ در این زمینه همواره اهتمام داشته و تلاش‌ها ادامه دارد.

هر زمان نیاز باشد، وزارت امور خارجه به موضوعات مرزی ایران و پاکستان ورود خواهد کرد 

وی در پاسخ به سوالی درباره حمله تروریستی اخیر در منطقه راسک، گفت: موضوعات مرزی و امنیتی ایران و پاکستان، همواره مورد نظر قرار دارد؛ این موضوع توسط جهات ذی‌ربط امنیتی دو کشور، در حال بررسی است و هر زمان نیاز به ورود وزارت امور خارجه باشد، عمل خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره تعلل صدور ویزا برای ورزشکاران ایرانی توسط عربستان و امارات نیز گفت: صدور روادید برای ورزشکاران سازوکارهای مشخصی دارد؛ در بسیاری از مواقع، اساس برای ورود وزارت خارجه نیست؛ در مواردی که احیاناً مشکلی پیش می‌آید و از وزارت خارجه درخواست کمک می‌شود، دریغ نمی‌کنیم؛ متأسفانه برخی اوقات برای ملاحظات سیاسی است و یا برخی مواقع هم بداخلاقی‌های ورزشی از جمله بهم‌ریختن روحیه ورزشکاران است.

کنعانی همچنین درباره ایجاد ظرفیت نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها برای شناسایی و بازگرداندن ایرانیان نخبه به کشور، گفت: ایرانیان خارج از کشور از موضوعات مهم و اولویت‌دار دستگاه دیپلماسی است؛ علاوه بر فعالیت کنسولی که در این زمینه مسؤولیت حرفه‌ای و تخصصی دارد و به وظایف خود عمل می‌کند، نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور نیز به عنوان بخش‌های ذی‌ربط و جدایی‌ناپذیر دستگاه دیپلماسی، در این زمینه حداکثر تلاش‌های خود را در ارتباط با ایرانیان و خدمات‌رسانی به آن‌ها انجام می‌دهند.

وی افزود: دبیرخانه شورایعالی ایرانیان -که نماینده آن‌ها در وزارت امور خارجه مستقر است و جزو مدیران امور وزارت خارجه است- پل ارتباطی میان ایران و ایرانیان خارج از کشور است و در این زمینه به طور جدی ایفای نقش می‌کند.

کنعانی با بیان اینکه ارتباط دستگاه دیپلماسی با ایرانیان خارج از کشور در سطوح مختلف برقرار است، اظهار کرد: نخبگان به عنوان قشر مؤثر و اثرگذار جمهوری اسلامی ایران به عنوان سرمایه‌های معنوی ایران همواره مورد اعتماد ایران و دستگاه دیپلماسی بودند و این معمول است و وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین درباره ارتباط دستگاه دیپلماسی و سایر دستگاه‌ها گفت: ارتباط نزدیک و مؤثر و مستمر وجود دارد و جلسات برقرار است؛ هدف اساسی دولت، تسهیل کار جامعه ایرانیان خارج از کشور است و اقدامات لازم در این زمینه انجام شده و خواهد شد.

موضوع فنی «میدان آرش» نباید به صحنه رسانه‌ای کشیده شود 

کنعانی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به برخی مناقشات پیرامون میدان گازی «آرش» گفت: ما ترجیح می‌دهیم این موضوع خارج از چارچوب رسانه‌ای بین دو کشور(کویت و عربستان) مطرح شود؛ در ژنو این موضوع میان دو وزیر خارجه مطرح شده و مورد پیگیری ما هم بوده است.

وی افزود: ما بر سیاست ثابت خود، بر توسعه مناسبات با همسایگان همواره تاکید داشته و داریم؛ اینکه موضوعات فنی و تخصصی به صحنه رسانه‌ای کشیده شود، نتیجه‌ای جز پیچیده‌شدن موضوع نخواهد داشت؛ گفت‌وگوهای فنی ما در مقطعی انجام شده است؛ در این زمینه ما ملاحظات فنی و حقوقی داریم و در این چارچوب، ادامه خواهیم داد.

کنعانی درباره مذاکرات ترکیه و قطر با حماس برای شرایط پساجنگ نیز گفت: در ارتباط با مساله فلسطین، با همه طرف‌ها ارتباط داریم؛ آنچه مربوط به وضعیت کنونی فلسطین است، اولویت اول، پایان‌دادن به جنایت جنگی علیه غزه است. پرداختن به موضوعات ثانویه، انحرافی است، به ویژه راهکارهایی که از سوی آمریکا مطرح می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: آن‌هایی که عامل جنگ هستند، در خارج از منطقه، از مرحله پساجنگ حرف می‌زنند؛ اولویت اول ایران، پایان‌دادن به جنایات رژیم صهیونیستی است و اینکه امکان ارسال کمک‌ها باید فوری برقرار شود؛ هیچ کسی جز ملت فلسطین شایسته تصمیم‌گیری برای خود نیست.

کنعانی درباره سدسازی و منابع آبی مشترک میان ایران و کشورهای منطقه نیز گفت: موضوع منابع آبی و رودخانه‌های مشترک مرزی، همواره در سطوح مختلف رایزنی شده است؛ ما پاسخ‌های مثبتی را در گفت‌وگو با مقامات ترکیه در این خصوص دریافت کردیم؛ این موضوع زمان‌بَر است و در جدول مذاکرات دستگاه دیپلماسی، وجود دارد.
نظرات بینندگان