کد خبر: ۴۳۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴

احداث «تراموا» در انتظار تأیید وزارت کشور

مدتهاست که شهرداری تهران در راستای مدیریت سفر، به دنبال راه اندازی «تراموا» به عنوان یک مد حمل و نقلی ریلی در پایتخت است و حالا آنگونه که معاون شهردار تهران می گوید، مدیران شهری تا برآورده شدن این خواسته تنها دو هفته فاصله دارند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، موضوع ساخت «تراموا» سالهاست که از سوی مدیران شهری در تهران مطرح شده، بگونه ای که در ابتدا دهه ۸۰  قرار بود این قطارهای سبک در محدوده بازار تهران و برای توسعه گردشگری شهری راه‌اندازی شوند، اما رفته رفته به دلیل مشکلات مالی و ظهور دغدغه‌های جدید، از دستور کار مدیران شهری در دهه ۸۰ خارج شد.

پس از تکیه زدن زاکانی به صندلی شهرداری تهران مجددا این آرزوی خفته برای تهران بیدار شد و دوباره موضوع راه اندازی «تراموا» در تهران مطرح شد. اوایل آبان ماه سال گذشته بود که  شهردار تهران در خبری کوتاه اعلام کرد که «باید از الگوهای دیگر همانند «تراموا» و توسعه اتوبوسرانی و بازنگری خطوط اتوبوسرانی بهره بگیریم و مطالعاتی در مورد احداث تراموا را شروع کرده‌ایم تا در دو یا سه خط امکان احداث آن در تهران فراهم شود.

وی اظهار کرده بود که در این راستا جلساتی برگزار شده و مشغول کار روی این موضوع هستیم. اگر این امکان فراهم شود تکیه ما روی محور انقلاب – دماوند است و طوری تنظیم خواهیم کرد که امکان جابجایی مسافر هر پنج دقیقه فراهم شود.»

اما سخنان زاکانی در حد حرف باقی نماند؛ بگونه ای که در شهریورماه سال جاری  با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای احداث «تراموا» در پایتخت، به تفاهم رسیدند و محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران نیز در تشریح این تفاهم گفته بود: «تراموا» یکی از شیوه‌های حمل و نقل عمومی است که اتفاقا در شهرهای بزرگ دنیا، طرفداران بسیاری دارد و در برخی از شهرها «تراموا» یکی از شیوه‌های اصلی حمل و نقل است و شهرداری تهران نیز در دوره جدید، عملی‌ شدن آن را پیگیری کرد و مطالعات نشان داده که در برخی خطوط احداث «تراموا» به جای «بی آر تی» مناسبت‌تر است، به گونه‌ای که می‌تواند با هزینه کمتر مسافر بیشتری را با کیفیت بهتر جابه‌جا کند.

با اینکه احداث «تراموا» توسط وزارت دفاع تنها یکی از بندهای تفاهم نامه بود؛ اما اجرای آن هنوز مسکوت مانده و  حالا معاون حمل و نقل شهرداری تهران از ارسال طرح جامع حمل و نقل به شورایعالی ترافیک کشور خبر می دهد که در ذیل این طرح به مسئله احداث «تراموا» نیز اشاره شده، یعنی به عبارتی دیگر مسیر قانونی احداث «تراموا» هموار خواهد شد.

محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در مورد سرانجام احداث «تراموا» در تهران می گوید: طراحی روسازی «تراموا» را تمام کردیم و از آنجایی که در طرح جامع به این موضوع پرداخته شده است و طرح جامع را نیز برای بررسی و تصویب در اختیار وزارت کشور و شورای عالی ترافیک کشور قرار داده ایم؛ امیدواریم طی دو هفته آینده، طرح جامع تأیید شود که این مهم در قالب تفاهم نامه با وزارت دفاع اجرایی شود.

وی بیان تأکید می کند: اگر بتوانیم تأییدیه وزارت کشور برای طرح جامع حمل و نقل را اخذ کنیم؛ با توجه به اینکه مطالعات فاز یک را نیز انجام داده ایم، استارت شروع پروژه «تراموا» را ظرف یک ماه آینده خواهیم زد.

هرمزی ادامه می دهد: سه کریدور برای «تراموا» در نظر گرفته شده است که احداث این مد حمل و نقل را در مسیر تهرانپارس_آزادی  پیگیری می کنیم.

معاون شهردار تهران در خاتمه اظهار می کند: در مورد احداث «تراموا» لازم است که در ابتدا مصوبه شورای عالی ترافیک کشور اخذ شود که این مهم ذیل طرح جامع حمل و نقل دیده شده است.
نظرات بینندگان