کد خبر: ۴۳۸۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳

از خرابکاری در سامانه هوشمند سوخت تا خبری از سهمیه جبرانی نیست

کاهش ۶ درصدی بارش‌های پاییزی، قیمت و سهمیه بنزین تغییر نمی‌کند، اداره میدان گازی پارس جنوبی با هوش مصنوعی و خبری از سهمیه جبرانی نیست از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، کاهش ۶ درصدی بارش‌های پاییزی، قیمت و سهمیه بنزین تغییر نمی‌کند، اداره میدان گازی پارس جنوبی با هوش مصنوعی و خبری از سهمیه جبرانی نیست / استفاده از کارت سوخت تا پایان امشب از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

تولید ۴۰۰ هزار بشکه نفت از چاه‌های میدان پازنان

جواد تقی‌زاده مدیرعامل شرکت نفت و گاز آغاجاری با تشریح اقدام‌های اصلاحی انجام‌شده روی چاه‌های میدان نفتی پازنان افزود: با بررسی مشکلات و تنگناها روی چاه‌های کم‌فشار میدان پازنان با استفاده از دستگاه تفکیک‌گر سیار و انجام عملیات زنده‌سازی چاه با دستگاه لوله مغزی سیار، همچنین انجام اصلاحیه ایجاد هدر مشترک در نقطه تلاقی خطوط جریانی چاه‌ها افزایش تولید بیش از ۳ هزار بشکه در روز محقق شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز آغاجاری گفت: در مجموع با انجام اقدام‌های یادشده و دیگر روش‌های اصلاحی روی چاه‌های کم‌فشار میدان پازنان بیش از ۴۰۰ هزار بشکه نفت در هشت ماه گذشته برداشت شد.

زنگ خطر تداوم خشکسالی؛ بارش‌های پاییزی ۶ درصد کاهش یافت

گزارش اخیر شرکت مدیریت منابع آب ایران بیانگر آن است که از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۸ آذرماه ۳۴.۲ میلیمتر بارش در کشور رخ داده است، در حالی که در دوره بلندمدت ۴۷.۲ میلیمتر بارش در این مدت داشتیم و این نشان از کاهش ۲۷ درصدی بارش‌های امسال نسبت به دوره بلندمدت دارد.

همچنین بارش‌های از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۸ آذر ماه در مقایسه با همین بازه زمانی سال گذشته که میزان بارش‌ها ۳۶.۵ میلیمتر بوده ۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. استان چهارمحال و بختیاری با ۵۸ درصد کاهش، فارس با ۴۸ درصد، استان‌های خراسان رضوی و زنجان با کاهش ۴۷ درصدی بیشترین کاهش بارش‌ها را نسبت به سال آبی پارسال را دارند.

رصد ۲۲۰ هزار چاه کشاورزی / اعمال محدودیت برای پرمصرف‌ها

عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب در نشست خبری گفت: مجموع ورودی سدها از ابتدای مهر تا ۲۵ آذر ۴ میلیارد متر مکعب بوده که افزایش ۸ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. مخازن سدهای کشور پرشدگی ۴۰ درصدی را نشان می‌دهند.

بزرگ زاده اضافه کرد: کاهش ۷ میلیارد متر مکعبی از چاه‌های غیر مجاز را شاهدیم که از طریق ۲۲۰ هزار کنتور در حال مانیتورینگ است. بیش از ۴۰۰ هزار چاه کشاورزی وجود دارد که از این تعداد ۲۲۰ هزار برقی و مابقی دیزلی و یا چاه‌های کم اهمیت هستند.

به گفته این مقام مسئول ۷۷ درصد برداشت آب از طریق همین ۲۲۰ هزار چاه کشاورزی صورت گرفته است. با رصد و پایش ۲۲۰ هزار کنتور هوشمند، برداشت غیرمجاز در چاه‌های مجوز دار کشاورزی ۷ میلیارد مترمکعب کاهش داشته است.

قیمت و سهمیه بنزین تغییر نمی‌کند

جعفر سالاری‌نسب مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اختلال پیش‌آمده در جایگاه‌های عرضه سوخت در سراسر کشور گفت: تعدادی از جایگاه‌های عرضه سوخت در حال خدمت‌رسانی هستند و در حال آماده‌سازی جایگاه‌های مختل شده هستیم، گفت: در ساعات آینده بیش از ۹۰ درصد جایگاه‌های کشور عملیاتی می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم به همه نقاط کشور تیم‌های عملیاتی اعزام شوند، افزود: در کوتاه‌ترین زمان، جایگاه‌ها در معابر پر رفت‌وآمد در سرویس قرار می‌گیرند.

سالاری‌نسب تأکید کرد: این اختلال هیچ ارتباطی به تغییر قیمت و سهمیه سوخت در کشور ندارد.

۱۶۲۵ جایگاه در سراسر کشور فعال هستند / سهمیه‌ها محفوظ می‌ماند

جواد اوجی وزیر نفت با اشاره به مشکل ایجاد شده در عرضه سوخت که از صبح امروز رخ داد گفت: تا کنون ۱۶۲۵ جایگاه سوخت در سراسر کشور عملیات سوخت رسانی را انجام می‌دهند مابقی جایگاه‌ها نیز تا ساعت آینده به صورذت دستی فعالیت خود را از سر خواهند گرفت. و در تلاشیم که امروز مشکل برطرف خواهد شد و این موضوع که شایعه شده قیمت بنزین قرار است افزایش یابد تکذیب می‌شود.

این مقام مسؤول ادامه داد: وضعیت ذخیره سوخت بسیار عالی است و قرار نیست هیچ تغییری در سهمیه رخ دهد و سهمیه مردم نیز در کارت‌های سوخت محفوظ خواهد ماند.

۴۰ کیلومتر تا تکمیل رینگ آب تهران

حسام خسروی معاون بهره‌برداری و توسعه آب آبفای تهران با تشریح آخرین وضعیت طرح‌های مهم و در دست اجرای شرکت آب و فاضلاب استان تهران، طرح بزرگ رینگ آب تهران (قمر بنی‌هاشم) را ازجمله این طرح‌ها نام برد و افزود: این طرح بزرگ شامل ۱۷۰ کیلومتر خط انتقال در اقطار ۱۰۰۰ تا ۲۳۰۰ میلی‌متری و هشت باب مخزن با مجموع ظرفیت ۱۴۰ هزار مترمکعب است.

به‌گفته وی، تاکنون ۱۳۰ کیلومتر از لوله‌گذاری خط انتقال و شش باب مخزن طرح بزرگ رینگ آب تهران با مجموع ظرفیت ۸۵ هزار مترمکعب تکمیل شده و عملیات اجرایی این طرح پیچیده با پیشرفت مناسب در حال انجام است و تنها ۴۰ کیلومتر تا تکمیل این طرح بزرگ ملی باقی مانده است که از این طرح بزرگ تا انتهای سال آینده به پایان برسد.

فعالیت ۲۴۰۰ جایگاه در کشور / استفاده از کارت سوخت تا ساعاتی دیگر

جلیل سالاری مدیر عامل شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی گفت: تعداد جایگاه‌های موجود در کشور ۴۲۰۰ جایگاه است که اکنون ۲۴۰۰ جایگاه فعال شده است و سایر جایگاه‌های سوخت نیز در حال فعال شدن هستند.

وی ادامه داد: از ۴۲۰۰ جایگاه سوخت در همان ساعات ابتدایی ۶۰ درصد دچار اختلال شدند و سایر جایگاه‌های سوخت به سمتی هدایت شدند که چالشی برای آنها وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: هم اکنون با برطرف شدن مشکل استفاده از کارت سوخت به صورت پایلوت در یک جایگاه سوخت در حال انجام است و در صورت موفقیت آمیز بودن آن را به سایر جایگاه‌های سوخت ابلاغ می‌کنیم.

۶۵ درصد جایگاه‌های سوخت فعال هستند

جعفر سالاری نسب مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفت گفت: در حال حاضر ۶۵ درصد از ۴۲۰۰ جایگاه سوخت که از مدار خارج شده بودند را دوباره فعال کردیم و به موازات آن در حال فعال سازی سامانه سوخت هستیم.

به گفته این مقام مسؤول امروز سوخت گیری از طریق نرخ آزاد انجام می‌شود و استفاده از کارت سوخت هم در حال پیگیری هستیم که تا فردا استفاده از کارت سوخت امکان پذیر خواهد شد.

سالاری نسب خاطر نشان کرد: اکنون ۲۷۵۰ جایگاه سوخت در حال خدمت رسانی است که به صورت لحظه‌ای در حال افزایش است و بخشی از آن با کارت سوخت عملیاتی می‌شود.

۴ هزار جایگاه سوخت به سامانه متصل شدند

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به آخرین وضعیت اتصال جایگاه‌های سوخت کشور به سامانه گفت: هم‌اکنون چهار هزار جایگاه به سامانه به صورت دستی و آفلاین وارد مدار شده‌اند و حدود ۱۲۰ جایگاه دیگر باقی مانده است که به‌تدریج آنها هم وارد مدار می‌شوند.

معاون وزیر نفت خاطر نشان کرد: در تهران ۲ جایگاه به صورت آزمایشی به سامانه متصل شده‌اند و بنزین با نرخ ۱,۵۰۰ تومان عرضه می‌کنند.

تمام جایگاه‌های عرضه سوخت به مدار عرضه بازگشتند

جعفر سالاری‌نسب مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به وضع سوخت‌رسانی در کشور اظهار کرد: در مرحله نخست توانستیم کل جایگاه‌های عرضه سوخت در سراسر کشور را به‌صورت دستی عملیاتی کنیم سپس استفاده از کارت هوشمند سوخت در جایگاه‌ها مطرح شد که با اقدام‌های انجام شده هم‌اکنون ۴۰ درصد جایگاه‌های کشور این قابلیت را دارند که فرآیند سوخت‌گیری را با استفاده از کارت سوخت انجام دهند.

وی گفت: در شرایط کنونی روی استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌ها متمرکز هستیم و سعی داریم تا آخر وقت امروز این موضوع را نیز در جایگاه‌ها به‌طور کامل عملیاتی کنیم.

اداره میدان گازی پارس جنوبی با هوش مصنوعی

محسن خجسته‌مهر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفت: زمان کاهش مدت اجرا و افزایش تولید کالاهای راهبردی در صنعت نفت فرا رسیده است، اگر بتوانیم به این دو موضوع برسیم شاید بتوانیم بگوییم این صنعت به مفهوم دانش‌بنیان رسیده است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: بر اساس آمار بانک مرکزی، نفت و گاز در رشد اقتصادی کشور بیشترین سهم را دارد، همچنین در دو سال اخیر رشد ۶۰ درصدی در تولید نفت کشور رخ داده که این دستاورد حاصل برنامه‌ریزی در دولت سیزدهم در بخش نفت بوده است.

وی با اشاره به امضای توافق‌نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای استقرار مرکز راهبردی مخازن دیجیتال نفتی و گازی تصریح کرد: قصد داریم ۱۵ میدان نفتی و گازی کشور را با هوش مصنوعی اداره کنیم. نخستین میدان در این زمینه که تفاهم‌نامه آن با دانشگاه صنعتی شریف امضا شده، میدان گازی پارس جنوبی است و می‌خواهیم قطب گازی ایران را در قالب هوش مصنوعی مدیریت کنیم.

ظرفیت انتقال گاز کشور افزایش می‌یابد

رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: خط لوله دوراهی دشتک- نهبندان - سربیشه، روزانه تا ۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت انتقال گاز در این منطقه اضافه می‌کند.

وی ادامه داد: در صورت احداث یک ایستگاه تقویت فشار گاز در مسیر خط لوله، امکان افزایش انتقال به ۱۰ تا ۱۱ میلیون مترمکعب گاز در روز فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: پروژه خط لوله گاز دوراهی دشتک - نهبندان - سربیشه به طول ۳۰۰ کیلومتر با برآورد ارزش سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون یورو تعریف شده و در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران قرار گرفته است. این پروژه از انتهای خط انتقال گاز زاهدان - دوراهی دشتک آغاز می‌رسد و پس از عبور از نهبندان به سربیشه در خراسان جنوبی می‌رسد.

داخلی سازی ۹۷ درصدی کاتالیست در کشور

مرتضی شاه میرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه "عده‌ای نگران بودند که مگر می‌شود در طول ۴ سال یک وابستگی ۱۱۵ ساله را خاتمه داد"، گفت: تمام ظرفیت‌هایی که در داخل کشور از قبل وجود داشت را احصای کردیم، کنار همدیگر قرار دادیم و خوشبختانه نتیجه این خودباوری و اعتماد به نفس باعث شد که در سال ۱۴۰۱ ایران در زمره صادر کنندگان کاتالیست قرار بگیرد و اتفاقاً کشورهایی که مورد تحریم اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها واقع شده بودند آمدند و نیاز به کاتا لیستشان را از کشور ما درخواست دادند.

وی افزود: اکنون ۹۷ درصد نیاز کاتالیست کشور از سازندگان و تولید کنندگان داخل کشور تأمین می‌شود و این نهضت ادامه دارد تا به خودکفایی کامل در این عرصه برسیم.

۸۰ درصد جمعیت تهران تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند

عباسعلی مصر زاده با اشاره به روند افزایشی نصب انشعاب فاضلاب در شهر تهران اظهار داشت: نصب ۷۳ هزار فقره انشعاب فاضلاب طی امسال در دستور کار شرکت فاضلاب تهران قرار داشت که در ۸ ماهه نخست امسال، ۴۲ هزار انشعاب فاضلاب در مناطق مختلف شهر تهران نصب و واگذار شده است.

وی ادامه داد: تا پایان سال ۱۴۰۱ در تهران حدود ۷۳۴ هزار فقره از انشعاب فاضلاب مشترکان نصب و امکان بهره‌برداری از شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری برای آنان مهیا شده بود و هم اکنون تعداد مشترکان به ۷۷۶ هزار فقره افزایش یافته است، این عملکرد در ۸ ماه سال جاری دارای رشد بی‌سابقه‌ای نسبت به میانگین نصب انشعابات سنوات گذشته است.

به گفته مصر زاده با نصب گسترده انشعاب در سال‌جاری تقریباً بیش از ۸۰ درصد از جمعیت شهر تهران از خدمات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب بهره‌مند می‌شوند.

امکان استفاده از کارت سوخت در ۶۰ درصد از جایگاه‌ها

سالاری نسب مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با توجه به اختلال پیش آمده در روز گذشته تداوم فعالیت جایگاه‌های سوخت حائز اهمیت بود در گام اول ادامه توزیع سوخت بود و تا ساعت ۲۱ تمامی جایگاه‌های سوخت به سرویس‌های عملیاتی بازگشتند و پس از آن برای استفاده از کارت‌های سوخت اقدام کردیم.

وی ادامه داد: بیش از ۸۰۰ گروه سیار فنی به سراسر کشور اعزام شدند و ۶۰ درصد جایگاه‌های سوخت امکان استفاده از کارت سوخت وجود دارد و تلاش می‌کنیم تا پایان روز ۹۰ درصد را پوشش دهیم.

خبری از سهمیه جبرانی نیست / استفاده از کارت سوخت تا پایان امشب

جعفر سالاری نسب مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اینکه پس از بروز اختلال در سامانه سوخت جهت رفع آن اقدام کردیم، گفت: عملیات بازگشت جایگاه‌های سوخت کمتر از ۲۴ ساعت انجام شد که در نوع خود یک موفقیت محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از این حادثه سهمیه جبرانی هم برای مردم در نظر گرفته شده است، خاطر نشان کرد: سهمیه جبرانی به چه دلیل! اختلال به وجود آمده کمتر از ۲۴ ساعت رخ داد و مانند دوره قبل چند روز طول نکشید به همین دلیل خبری از سهمیه بنزین جبرانی نخواهد بود.

به گفته سالاری نسب هم اکنون امکان استفاده از کارت سوخت نیز فراهم شده است.

سهم ۴۰ درصدی نیروگاه‌ها از سوخت گاز

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با اشاره به پایداری شبکه برق گفت: با توجه به برودت هوا مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری افزایش چشمگیری داشته است به همین دلیل نیروگاه‌ها نسبت به ماه گذشته از سوخت گاز کمتری بهره مند هستند، به همین دلیل باید از سوخت دوم یعنی گازوئیل استفاده کنند.

وی در رابطه ما میزان مصرف نیروگاه‌ها از سوخت گاز خاطر نشان کرد: سهم نیروگاه‌ها از سوخت گاز نزدیک به ۴۰ درصد، گازوئیل ۴۰ درصد و مابقی از سوخت مازوت استفاده می‌کنند.

کدام شهرها بیشترین مصرف گاز را داشته‌اند؟

سعید عقلی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت: مصرف بخش خانگی تجاری و غیر عمده نزدیک به ۵۸۰ میلیون متر مکعب بالغ بر ۷۰ درصد تولید کشور رسید.

وی ادامه داد: با اقدامات انجام شده توانستیم گاز را برای همه هموطنان تأمین کنیم و نسبت به سال گذشته با توجه به اینکه دمای هوا دو درجه گرم‌تر بوده و درنتیجه ۵۴۰ میلیون به ۵۸۰ میلیون متر مکعب رسیده و مصرف نتیجه بالاتری را تجربه کرده‌ایم.

به گفته این مقام مسؤول در بخش خانگی تجاری و صنایع غیر عمده ۶۸ درصد مربوط به بخش خانگی که ۳۹۴ میلیون متر مکعب می‌شود و مابقی در سایر بخش‌ها مصرف شده است.

عقلی در خاتمه خاطر نشان کرد: استان‌های تهران، خراسان رضوی و مازندران بالاترین مصرف گاز را داشته‌اند.
نظرات بینندگان