کد خبر: ۴۳۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲

لهستان ۱۴ خارجی را به اتهام جاسوسی برای مسکو محکوم کرد

دادگاهی در لهستان، ۱۴ عضو یک شبکه جاسوسی را به اتهام «تدارک اقدامات خرابکارانه و فعالیت‌های اطلاعاتی به نفع روسیه» محکوم کرد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، این متهمان از روسیه، اوکراین و بلاروس همگی به جرم خود اعتراف کردند. آنها از لهستان فعالیت کرده و از طریق پیام‌های تلگرامی دستورات دریافت می‌کردند.

متهمان به‌خاطر اعمالی از جمله برنامه‌ریزی برای خارج‌کردن قطارهای حامل کمک به اوکراین و زیر نظرداشتن تأسیسات نظامی و زیرساخت‌های حیاتی در این کشور عضو ناتو و اتحادیه اروپا تحت پیگرد قرار گرفتند.

به گزارش از لوبز، قاضی یاروسلاو کوالسکی هنگام صدور حکم اعلام کرد: «پس از بررسی پرونده، دادگاه تمامی متهمان را در جرایم مجرم شناخته و دریافت که برخی از آنها در یک گروه جنایت‌کار سازمان‌یافته فعالیت می‌کردند.»

در میان محکومان، ماکسیم اس.، یک بازیکن هاکی‌روی‌یخ روسی است که در یک باشگاه لهستانی بازی می‌کند که دستگیری او در ماه ژوئن، مسکو را به ابراز "اعتراض شدید" و درخواست "توضیحات کامل" از لهستان برانگیخت.

این گروه همچنین شامل «دو وکیل اوکراینی و یک دانشمند علوم سیاسی، یک معلم فرانسوی، یک تکنسین داروخانه و یک مهندس کامپیوتر» بود.

به گفته بازرسان، اعضای این شبکه از طریق اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام سفارش‌ها را دریافت می‌کردند و به ارزهای دیجیتال دستمزد دریافت می‌کردند. رسانه‌های لهستانی گزارش دادند که مبالغ دریافت شده از ۳۰۰ دلار تا حدود ۱۰۰۰۰ دلار متغیر بودند.
نظرات بینندگان