کد خبر: ۴۳۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
کنعانی:

ناقضان حقوق بشر در جایگاهی نیستند که به ایران توصیه‌های حقوق بشری داشته باشند

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن قطعنامه ضدایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرد: کشورهایی که سابقه طولانی در نقض نظام‌مند حقوق بشر دارند در جایگاهی نیستند که به دولت و مردم ایران توصیه‌های حقوق بشری داشته باشند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری فارس، اقدام برخی کشورهای غربی در طرح و تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل با واکنش سخنگوی دستگاه دیپلماسی روبه‌رو شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (چهارشنبه) 29 آذر ماه اقدام این کشورهای را مصداق روشن استاندارد دوگانه و استفاده ابزاری از حقوق بشر برای اهداف نامشروع سیاسی خواند و آن را به شدت محکوم کرد.

به گزارش فارس، این قطعنامه ضدایرانی پیشنهادی از سوی کانادا سه‌‌شنبه شب 28 آذر ماه در مجمع عمومی سازمان ملل با 78 رأی تصویب شد. 98 عضو از 193  عضو سازمان ملل به آن رأی منفی و ممتنع دادند.

وی یادآور شد: طرح قطعنامه حقوق بشری علیه ایران توسط برخی کشورهای غربی در حالی صورت گرفت که همین کشورها چشم بر جنایات جنگی نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه غربی فلسطین بسته و برخی نیز به طور تمام عیار و نامحدود در حال حمایت از این رژیم جنایت پیشه هستند و مضحک‌تر آنکه این رژیم نیز یکی از بانیان قطعنامه علیه ایران است. 

وی افزود: همبانی بودن رژیم غاصب صهیونیستی در طرح و تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه ایران چیزی جز یک رسوایی بزرگ سیاسی و اخلاقی برای بانیان غربی و نیز بی‌ارزش شمردن مفهوم والای حقوق بشر و تهی کردن نهادهای بین‌المللی از فلسفه وجودی آنها نیست. 

این دیپلمات ارشد ایرانی این قطعنامه را فاقد وجاهت قانونی و مردود خواند و گفت: کشورهایی که سابقه طولانی در نقض نظام‌مند حقوق بشر داشته و مردم سراسر جهان تجربیات تلخ و گزنده‌ای از اقدامات ضدبشری آنان در خاطر دارند، در جایگاهی قرار ندارند که به دولت و مردم ایران توصیه‌های حقوق بشری داشته باشند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نظام مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است و هموارهدر امر ارتقای حقوق بشر و عمل به تعهدات بین‌المللی خود کاملا جدی بوده و همچنان آماده است تا برا ساس اصولا متعالی مورداهتمام خود در جهت ارتقای جایگاه حقوق بشپر در جهان گفت‌وگو وهمکاری‌های سازنده‌ای را در چارچوب احترام متقابل، برابری و عدالت و انصاف و دوری از اغراض سیاسی با تمامی سازو کارهای مشروع بین‌المللی و کشورهای علاقه‌مند به تحکیم و حمایت واقعی از حقوق بشر داشته باشد.

به گزارش فارس زهرا ارشادی سفیر ومعاون نمایندگی ایران در سازمان ملل شب گذشته و در زمان تصویب این قطعنامه درکمیته سوم مجمع عمومی در سخنانی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران قطعنامه مغرضانه حقوق بشری را به شدت رد می‌کند.
نظرات بینندگان