کد خبر: ۴۳۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳

جزییات طرح شاتل سرویس تاکسیرانی

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در مورد اجرای طرح شاتل سرویس در پایتخت توضیحاتی ارائه کرد و گفت: راننده تاکسی مشکل بیمه تأمین اجتماعی و تأمین حقوق دارد و این موارد استرس سنگینی به راننده وارد می‌کند که در مدل شاتل به این موضوع توجه شده است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، مهدی وحدت کار درباره اجرای طرح شاتل سرویس در پایتخت گفت: طرح شاتل سرویس که قریب به ۵۰ روز است در تهران در حال اجراست با مقدمات و پیش فرض هایی که جهت مدیریت صحیح حمل و نقل رو سطحی پایتخت به کار گرفته شده، پیاده سازی شده است. برای اجرای این طرح از خرد جمعی و دانش اندیشمندان این حوزه استفاده شده است؛ به طوری که تطبیقات بین المللی آن انجام گرفت و اپلیکیشنی را در اختیار مردم قرار دادیم که روی تلفن همراه افراد نصب می‌شود و حتی امکان استفاده بدون اینترنت هم از این طرح وجود دارد.

وی ادامه داد: نسخه (آی او اس) و (اندروید) این اپلیکیشن در دسترس است و شهروندان از طریق آن می توانند به شاتل دسترسی پیدا کنند. ما در مرحله آزمایشی و راه اندازی پروژه هستیم و سرویس‌ها و خدمات‌مان را فعلا روی محدود میدان ونک متمرکز کرده ایم. به جهت اینکه یکی از پر ازدحام ترین نقاط تردد تهران میدان ونک است. سرویس‌های هفته از روز چهارشنبه و پنجشنبه برای هفته بعد گذاشته می‌شود و از ونک تقریبا به تمام مقاصدی که بتوان ۱۲ نفر را با ون جا به جا کرد، سرویس دهی وجود دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران خاطرنشان کرد: در سامانه شاتل قابلیتی به عنوان پیشنهاد مسیر وجود دارد، به طوری که افراد از هر مبدا به هر مقصدی می توانند پیشنهاد مسیر بدهند؛ به شرطی که افراد اعلام آمادگی کرده به حد نصاب برسد. این می‌تواند بهره وری حمل و نقل را بالا ببرد.

وی با تأکید بر اینکه این مدل حمل و نقل در سرویس های روسطحی یکی از کارآمدترین مدل های حمل و نقلی است و با ظرفیت کامل مدیریت می شود، عنوان کرد: ناوگان نو در اختیار این سامانه قرار گرفته است. تعدادی از این ناوگان از سمت وزارت کشور است. البته در حال حاضر برخی از ون‌ها پلاک ندارد و برخی مشکلات فنی دارند؛ اما به زودی تعداد ون های سامانه شاتل افزود می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با تأکید بر اینکه یکی از مشکلات کلیدی صنعت حمل و نقل ایران که طراحان کمتر به آن توجه می کنند مسئله راننده است، گفت: اگر حق راننده را پرداخت کنیم و به مقداری که زحمت می کشد درآمد متناسب با زحمت داشته باشد، صنعت حمل و نقل ایران چند پله رشد خواهد داشت. یکی از کلیدی ترین مشکلات در ایران (چه برون شهری چه درون شهری) راننده است و باید جدی گرفته بشود.

وی ادامه داد: در مدل شاتل به این موضوع توجه شده است. راننده تاکسی مشکل بیمه تأمین اجتماعی و تأمین حقوق دارد و این موارد استرس سنگینی به راننده وارد می کند. ما در نظر داریم این مدل را بدون اینکه شوکی به فضای کاری راننده بدهیم، ایجاد کنیم تا رانندگان با حفظ شرایط موجود در موقعیتی قرار بگیرند که از این لحاظ ها تأمین شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی با اشاره به مدل پرداخت هزینه این سفرها گفت: هم اکنون اگر شما وارد اپلیکیشن بشوید حدود ۱۰۰ سرویس ارائه می شود. افراد با تعیین مبدا و مقصد هزینه را پرداخت می‌کنند. هزینه این سرویس‌ها منطبق با مصوبه شورای شهر است و در ایام پیک و غیر پیک تفاوتی ندارد.

بر اساس گزارش سایت شهر، وی بیان کرد: ما با تمهیداتی سعی کرده‌ایم شرایط را نرمال کنیم و باعث افزایش بهره وری ناوگان شویم، به طوری که تمرکز زدایی زمانی و جغرافیایی مدنظر است. برای مثال ممکن است ۱۲ نفر بخواهند از میرداماد به شهران بروند، در حال حاضر ناگزیرند به میدان ونک بیایند اما اگر این ۱۲ نفر مبدا خود را میرداماد انتخاب کنند، می توان سرویس جدیدی از میرداماد در نظر گرفت. بدین ترتیب تمرکز و ازدحام مسافر از میدان ونک هم گرفته می شود.
نظرات بینندگان