کد خبر: ۴۳۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲

زنگ خطر بحران سلامت در غزه

بحران سلامت در غزه، باعث شده مردم این منطقه با مشکلات بهداشتی مواجه شوند که می تواند به شیوع انواع بیماری های واگیردار منجر شود.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، پس از ۷ اکتبر و عملیات مقاومت اسلامی علیه اشغالگران قدس، رژیم صهیونیستی بی رحمانه دست به جنایت زده و مردم کوچه و خیابان غزه را به خاک و خون کشیده است.

اما آنچه که هر روز بیش از پیش جلب توجه می‌کند، موضوع «بحران سلامت در غزه» است.

از این رو میزگرد دیده‌بان سلامت، با حضور سردار نصرالله فتحیان رئیس مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت، اکبر رنجبرزاده معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی و افشین علیخانی مدیرکل بهداشت و درمان جمعیت هلال‌احمر، به بررسی ابعاد بحران سلامت در غزه پرداخت.

سردار فتحیان، با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به بیمارستان‌های غزه، گفت: ما در جنگ خودمان هم تجربه حمله به مراکز درمانی را داشتیم. بیمارستان ما را زدند، اورژانس ما را زدند و پست امداد ما را زدند، ولی عقبه این مراکز ما متصل بود به یک عمق وسیعی که بلافاصله می‌شد جبران کرد و بلافاصله ترمیم می‌شد. الان این مراکز درمانی غزه زده شده و تعداد زیادی از آنها از خط خدمات خارج شدند، یعنی به تعبیری حداقل خدماتی هم که داشتند الان آن را هم ندارند. استفاده از سلاح‌های فسفری که واقعاً یک فاجعه انسانی ایجاد کرده، استفاده گسترده مردم از آب غیر بهداشتی، وقتی آب سالم نداشته باشند مجبورند.

وی افزود: از گزارشات مستندی که از آخرین بیماری‌های اینجا شنیدم، ۱۱۱ هزار نفر عفونت حاد تنفسی، همین الان در غزه هست. ۷۵ هزار نفر اسهال و ۵۰ هزار مادر باردار و ده‌ها هزار بیماری پوستی و به دنبال این‌ها انواع بیماری‌ها و مشکلات جسمی. الان این وضعیت را دقیقاً اگر با هم یک تابلوی وضعیت بحران سلامت ببینیم، همه این‌ها در حوزه سلامت مردم تأثیر دارد و منطقه را تبدیل کرده به بدترین وضعیت برای سلامت در کره زمین. اصلاً قابل مقایسه هم نیست با هیچ جنگی، با هیچ درگیری محلی، با هیچ درگیری منطقه‌ای با هیچ بحران و حادثه‌ای!

فتحیان ادامه داد: تیم‌های پزشکی ما الان در صف هستند، هزاران نفر کادر پزشکی و پرستاری و امدادی داوطلب داریم. همان دوستانی که زمان جنگ بودند، هزاران نفر در سراسر کشور هستند و دوستان مسئول عنوان کردند و گفتند که روی ما برای اعزام به غزه فشار هست و داوطلبان می‌گویند که راه را باز کنید ما که حداقل پزشک هستیم، امدادگریم، پرستاریم، برویم و خدمتی بدهیم و یک کاری بکنیم. اما متأسفانه این راه بسته است.

در ادامه، رنجبرزاده گفت: جامعه جهانی اعم از پزشک و غیرپزشک و مردم عادی به خیابان‌ها ریختند و امروز یک تفاوتی بین سیاستمداران دول مختلف با مردمان آن کشورها است. شما آمریکا را ببینید. فرانسه را ببینید. انگلیس را ببینید. آلمان را نگاه کنید و کشورهای مسلمان منطقه همه و همه یک صدا در تلاشند که متوقف کنند این جنایات را، امروز صحنه‌های غریبی می‌بینیم مثلاً روی پله‌های دانشگاه‌هاروارد می‌روند و اسامی کشته شده‌ها و شهدا را به عددهای ۷-۸ هزار نفری که رسید، می‌نویسند.

وی افزود: اینکه چکار باید کنیم در این وضعیت موجود، اولاً اینها برای ماندگاری خودشان هم اعتقاد دارم این‌ها وارد مسائل بدتر از این‌ها خواهند، این‌ها باورشان این است که باید به هر صورت مردم فلسطینی کوچ کنند و از این منطقه بروند لذا همبستگی جامعه جهانی بویژه بین مسلمانان یک ضرورت انکارناپذیر است.

رنجبرزاده ادامه داد: واقعیت این است که همه مسیرها بسته شده و شاهد بدترین حالت جنگی که تا به امروز دیده‌ایم هستیم، سازمان جهانی بهداشت که به نظر بنده می‌توانست بهتر و بیشتر از این عمل کند. از بعضی موضع‌گیری‌های آن‌ها تشکر می‌کنیم به عنوان یک پزشک ایرانی، ولی این کافی نبود و نیست. مثلاً به اعتقاد من با محوریت سازمان بهداشت جهانی می‌توان از همه کشورها ده‌ها نماینده جامعه پزشکی را دعوت کرد، به عنوان یک فرد از جامعه جهانی دعوت می‌کردند و یک همایش ده‌ها هزار نفری را شکل می‌دادند که پیامش برسد به همه کشورها و افکار عمومی جهانی یا پزشکانی که به اصطلاح در اسرائیل نگاهشان این است که این‌ها باید رها شوند و کشته شوند، مهر و عنوان پزشکی که از خط قرمزها عبور می‌کند و کادر سلامتی که پایبند به اصول علمی و سوگندی که یاد کرده نیست، بایستی در جامعه جهانی رسوا و باطل شود، این افراد باید تحریم شوند، آن‌ها می‌توانند این کار را بکنند.

وی گفت: آنچه که ما می‌توانیم به مردم عزیزمان اعلام کنیم این است که کادر پزشکی همانطور که در جنگ هشت ساله دیدیم و مشاهده کردیم و در دوران کرونا هم کاملاً مشهود بود، این‌ها کاملاً برای خدمت‌رسانی به انسان‌ها در هر کجای این عالم آماده هستند و هیچ‌گونه وقفه‌ای برای خدمات‌رسانی در مسائلی مانند غزه ندارند، ولی واقعیات این است و راه عبور باز نیست.

رنجبرزاده افزود: در مجموع می‌توانم اعلام کنم که جامعه پزشکی کشور و سازمان نظام پزشکی که بیش از ۳۵۰ هزار عضو دارد، اگر امکانی باشد و فراخوان بدهیم، قطعاً بالای ده‌ها هزار نفر اعلام آمادگی می‌کنند. همه چیز هم آماده است که این حرکت را انجام دهیم. منوط به اینکه زمینه‌ها فراهم باشد و دوستان وزارت خارجه، دولت و هلال‌احمر و وزارت بهداشت و درمان همه این‌ها احساس کنند که مسیر باز است، فراخوان خواهیم داد.

وی گفت: راه برون رفت از وضعیت موجود این است که به هر طریق، کشورهای اسلامی اعم از دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی و مردم‌نهاد عملیاتی‌تر پای کار بیایند و ورود پیدا کنند، باید در این مسیر گام‌های موثرتری برداریم. بالاخره حادثه دردناکی است و این هم به نظر من پایان کار نخواهد بود. متأسفانه الان مواجه شده‌ایم با برخی دولت‌ها که به اصطلاح حتی به این فاجعه دامن می‌زنند، اگر این‌ها در این منطقه پای کار بودند، بدون شک و تردید، وضعیت غزه از این حالت خارج می‌شد، جلسه تشکیل می‌دهند، سران و وزرای کشورهای خارجه در یک جا جمع می‌شوند، ولی خروجی ندارد.

در ادامه، علیخانی اظهار داشت: مدافع گری باید به عنوان یک مطالبه عمومی باشد، نه در کشور ما، بلکه در همه جای دنیا، هر کشوری با هر سیاستی که دارد، در مقابل مطالبه عمومی مردمی‌اش باید از خودشان نرمش به خرج دهد و به نوعی انعطاف به خرج می‌دهند، اگر ما بتوانیم این موضوع را به عنوان یک مطالبه عمومی تبدیل کنیم، آن هنگام دولت‌ها نمی‌توانند در مقابل مطالبات عمومی خودشان مقاومت کنند.
نظرات بینندگان