کد خبر: ۴۳۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

ارکستر موسیقی ملی ایران «بانوی آب» را روایت می‌کند

ارکستر موسیقی ملی ایران به مناسبت ایام فاطمیه پوئم سمفونی «بانوی آب» را به رهبری همایون رحیمیان اجرا می‌کند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایرنا از روابط عمومی بنیاد رودکی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست این بنیاد گفت: در ایام فاطمیه و شهادت بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا (س)، اجرای ویژه‌ای با عنوان «بانوی آب» در دستور کار ارکستر موسیقی ملی ایران قرار گرفته است.

سید محمود اسلامی افزود: این اجرا ادای دین هنرمندان موسیقی و نوازندگان به بانوی آب و آینه و در رثای ریحانه رسول الله (ص) است که با هدایت استاد همایون رحیمیان رهبر ارکستر موسیقی ملی ایران روی صحنه می‌رود.

براساس این گزارش، صفی صفوی آهنگسازی پوئم سمفونی «بانوی آب» را برعهده داشته و کلام آن بر اساس سروده‌ای از عبدالجبار کاکایی و نوشتاری از سید مهدی شجاعی برداشته شده، علی امیرقاسمی نیز خواننده این اثر است.

این پوئم سفمونی شامل هشت بخش «پیشکش»، «عطر یاس»، «فاتح دل‌ها»، «مهر و ماه»، «پدرجان»، «شب دلتنگی»، «این همه تنهایی» و «آسمانی» می‌شود.

ارکستر موسیقی ملی ایران سال ۱۳۷۷ به همت استاد فرهاد فخرالدینی، با هدف اجرای آثار ارزشمند موسیقی ارکسترال ایرانی تشکیل شد. این ارکستر با ترکیب متناسبی از سازهای ایرانی شامل سنتور، قانون، گروه نوازندگان تار و تارباس، عود و سازهای ضربی در کنار سازهای یک ارکستر سمفونیک بنا نهاده شده است.

بیش از ۲۷۰ قطعه موسیقی در گنجینه ارکستر ملی وجود دارد، این ارکستر زیرمجموعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی است و اکنون با رهبری دائم همایون رحیمیان فعالیت می‌کند. نخستین کنسرت پاییز ارکستر ملی ایران ۲۰ مهرماه با عنوان «پاییزان» به رهبری رحیمیان با اجرای قطعه‌هایی ماندگار از آهنگسازان فقید در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

این ارکستر ۱۳ آبان ماه با عنوان «فصل با باران ما» به رهبری رحیمیان و تک‌نوازی تار مسیح تحویلداری به روی صحنه رفت. ارکستر ملی ایران آذرماه نیز طی پنج شب (۱۴ تا ۱۸ آذرماه) به رهبری استاد مجید انتظامی، منتخبی از آثار این آهنگساز را با عنوان «همراه با خاطره‌ها» اجرا کرد.

همچنین شهریورماه امسال ارکستر ملی ایران با اجرای پوئم سمفونی «وداع» به رهبری همایون رحیمیان، خوانندگی سیدحسام‌الدین سراج و روایت ساعد باقری شاعر و پژوهشگر پیشکسوت به مناسبت اربعین حسینی در تالار وحدت به روی صحنه رفت.
نظرات بینندگان