کد خبر: ۴۳۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰

نفت به کف قیمت رسید

قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار جهانی، بیش از دو درصد افزایش یافت، اما برای هفتمین هفته متوالی، به کاهش هفتگی تن داد که طولانی‌ترین روند در پنج سال گذشته است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۷۹ سنت معادل ۲.۴ درصد افزایش، در ۷۵ دلار و ۸۴ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۸۹ سنت معادل ۲.۷ درصد افزایش، در ۷۱ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه بسته شد.

برای کل هفته، هر دو شاخص ۳.۸ درصد کاهش داشتند. نفت برنت و شاخص نفت آمریکا در معاملات پنج شنبه گذشته، به پایین‌ترین حد خود از اواخر ژوئن به این طرف سقوط کرده بودند که به باور بسیاری از معامله‌گران، علامت مازاد عرضه در بازار است.

عاملی که به روند نزولی قیمت‌ها دامن زد، آمار گمرک چین بود که نشان داد واردات نفت به این کشور در نوامبر، ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش یافت زیرا ذخایر بالا، شاخص‌های اقتصادی ضعیف و کندی سفارش از سوی پالایشگاه‌های خصوصی، تقاضا را ضعیف کرده است.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر شرکت «گروه پرایس فیوچرز» اظهار کرد: رشد قیمت‌ها در معاملات روز جمعه که نخستین رشد روزانه در شش روز معامله گذشته بود، نشانه آن است که بازار فعلا یک کف قیمت پیدا کرده است.

آماری که روز جمعه از سوی وزارت کار آمریکا منتشر شد، رشد قوی‌تر از حد انتظار اشتغال در این کشور را نشان داد که نشان دهنده وضعیت مطلوب بازار کار است و احتمالا از تقاضا برای سوخت در بازار نفت، حمایت می‌کند.

عامل دیگری که به خوش بینی نسبت به دورنمای تقاضا افزود، انتشار داده‌هایی بود که از رشد بهتر از حد مطلوب اعتماد مصرفی آمریکا در دسامبر، حکایت داشت.

عربستان سعودی و روسیه که دو صادرکننده بزرگ‌ نفت در جهان هستند، روز پنجشنبه، تنها چند روز پس از نشست دشوار وزیران اوپک پلاس تولیدکنندگان، از همه اعضای این گروه خواستند به نفع اقتصاد جهانی، به توافق در زمینه کاهش تولید ملحق شوند.

اوپک و متحدانش موسوم به اوپک پلاس، با کاهش مجموعا ۲.۲ میلیون بشکه در روز از عرضه نفت در سه ماهه اول سال میلادی آینده، موافقت کرده‌اند. با این حال، بازار نگران است بعضی از کشورهای اوپک پلاس ممکن است به دلیل ابهام در مبنای سهمیه تولید و وابستگی به درآمدهای هیدروکربنی، به تعهدات خود پایبند نباشند.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد تعداد دکل‌های حفاری نفت آمریکا هفته گذشته، دو حلقه کاهش یافته و به ۵۰۳ حلقه رسیده است. کاهش تعداد دکل‌ها که در ابتدای تابستان آغاز شد، به کندی رشد تولید اشاره دارد.
نظرات بینندگان