کد خبر: ۴۳۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳

بزرگترین راکتور همجوشی هسته‌ای جهان فعال شد

بزرگترین و قدرتمندترین راکتور همجوشی هسته‌ای جهان به نام JT60SA عملیات رسمی خود را در ژاپن آغاز کرده است.
به گزارش قلم نیوز به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این نوآوری نشان دهنده همکاری بین اتحادیه اروپا و ژاپن برای ایجاد همجوشی هسته ای است تا یک منبع انرژی پاک برای آینده ایجاد شود.

اتحادیه اروپا و ژاپن طی مراسم راه اندازی، بر پشتیبانی از عملیات و ارتقاهای فنی این راکتور برای ادامه دستاوردهای تحقیقاتی تاکید کردند. JT60SA یک راکتور همجوشی هسته ای از دسته توکامک است.

همجوشی هسته ای در یک اتاقک دونات شکل روی می دهد و میدان های مغناطیسی برای محصور کردن پلاسمای بسیار داغ به کار می رود. طراحی توکامک به طور گسترده مطالعه شده و هم اکنون برای دستیابی به راکتورهای همجوشی هسته ای کنترل شده روی زمین به کار می روند.

این راکتور آزمایشی به خصوص برای بالا بردن دمای پلاسما تا دمای خارق العاده ۲۰۰ میلیون درجه سانتیگراد و حفظ آن به مدت ۱۰۰ ثانیه ساخته شده است. این مدت زمان به میزان قابل توجهی فراتر از قابلیت نسخه های پیشین توکامک های بزرگ است.

افزایش مدت زمان عملیات به خصوص برای محققان کارآمد است زیرا به آنها اجازه می دهد درباره جزییات دقیق افزایش ثبات پلاسما و عملکرد آن تحقیق کنند.

قبلا اعلام شده بود این راکتور که به اندازه یک ساختمان ۶ طبقه است برای نخستین بار در ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی پلاسما را منتشر کرده است.

مهار همجوشی هسته ای که مشابه آن در ستارگان و خورشید روی می دهد، یک فناوری انقلابی برای تولید مقدار زیادی انرژی پاک است تا نیازهای جهان را تامین کند. با این وجود یک مانع فنی بزرگ در شبیه سازی فرایند همجوشی هسته ای روی زمین وجود دارد. به همین دلیل محققان مشغول انجام آزمایش هایی با راکتورهای هسته ای هستند تا به درک بهتری دست یابند.

دلیل اصلی ساخت این راکتور همجوشی هسته ای نشان دادن توانایی خود برای تولید مازاد خالص انرژی است. این بدان معنی است که خروجی انرژی باید از ورودی بیشتر باشد. این در نهایت پتانسیل همجوشی را به عنوان یک منبع انرژی خالص بدون کربن ایجاد می کند.

هدف این راکتور القای همجوشی هسته های هیدروژن در محدوده خود است که در نتیجه آن هلیوم به وجود می آید که عنصری سنگین تر است.

این فرآیند همجوشی انرژی را به صورت نور و گرما آزاد می کند و از نزدیک فرآیند طبیعی را تقلید می کند که در خورشید رخ داده است. به طور خلاصه، هدف تکرار مکانیسم همجوشی خورشید، تبدیل هیدروژن به هلیوم و گرفتن انرژی تولید شده برای استفاده عملی در زمین است.

JT-60SA پیش ساز راکتور آزمایشی حرارتی هسته ای بین المللی (ITER) واقع در فرانسه است که اکنون در حال توسعه است و پیش بینی می شود تا ۲۰۲۵ میلادی عملیاتی شود.

هر دوی این ابزارهای آزمایشی به افزایش درک محققان از فناوری نوظهور کمک می کند. توسعه و عملیاتی شدن JT-60SA یکی از نتایج همکاری بین بیش از ۵۰۰ محقق و مهندس و همکاری بیش از ۷۰ شرکت در آمریکا و ژاپن است.
نظرات بینندگان