کد خبر: ۴۳۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
رئیس‌جمهور گفت:

دولت و مجلس؛ موفقیت‌ها و کاستی‌ها به نام همه ما خواهد بود

رئیس‌جمهور گفت: تبادل نظر بین دولت و مجلس اهمیت دارد. همه ما بر یک کشتی سوار هستیم و قضاوت و داوری مردم هم این است که اگر موفقیتی باشد برای همه ما و اگر کاستی وجود داشته نیز به نام همه ما می‌نویسند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، سیدابراهیم رئیسی که برای دفاع از لایحه بودجه 1403 در صحن علنی مجلس حضور یافته بود،  در نشست مشترک دولت و مجلس به مناسبت روز مجلس نیز اظهار کرد: تبادل نظر بین دولت و مجلس اهمیت دارد. همه ما بر یک کشتی سوار هستیم. قضاوت و داوری مردم هم همین خواهد بود، اگر موفقیتی باشد برای همه ما خواهد بود و اگر کاستی وجود داشته باشد به نام همه ما خواهد بود. هم شما در مجلس و حوزه انتخابیه و هم ما در دولت در معرض قضاوت مردم قرار داریم.

در نظام جمهوری اسلامی بن‌بست وجود ندارد

وی افزود: ما باید برای امور اولویت‌گذاری کنیم. پس رفع نیازها با نگاه به اولویت‌ها باید انجام شود. در مواردی که تشخیص دولت این است که کار با کسب مجوز مجلس باید انجام شود هم پیش‌بینی دو فوریت و هم سه فوریت در قانون وجود دارد. این فوریت‌ها برای برون‌رفت از تنگاهاست.

رئیسی ادامه داد: ما معتقدیم در نظام جمهوری اسلامی بن‌بست وجود ندارد ما در این دولت معتقدیم که اگر چاله‌ای در مسیر مشاهده کردیم باید چاره کنیم و اگر مسئله‌ای دیدیم باید حل مسئله کنیم نه این‌که بگویم دولت قبلی چنین بود و دولت قبلی چنان کرد. مردم باید ببینند که ما اراده کردیم مشکلات را حل کنیم نه این‌که از کنار آن بگذریم.

رئیس دولت سیزدهم یادآور شد: در یک منطقه‌ای پروژه‌ای ۲۰ سال معطل مانده است برخی می‌گویند این متعلق به گذشته است، باشد، بلاخره باید برای آن تعیین تکلیف کرد و مردم را منتظر نگذاشت. اگر هم این پروژه در آن زمان اصولی آغاز نشده باید این امر را هم به مردم توضیح دهیم. کارگاه‌های نیمه‌فعال و غیرفعال را هم باید فعال کنیم که این امر به اشتغال کمک می‌کند.

رئیسی با بیان این‌که «نظام پرداخت حقوق به اقشار مختلف از جمله معلمان و کارگران و کارمندان باید عادلانه باشد»، تصریح کرد: باید هرکس به هرآن‌چه حق اوست برسد. مردم از ما این را می‌خواهند چه از شما در حوزه انتخابیه و چه از ما، همه این را می‌خواهند که نظام عادلانه پرداخت برقرار شود. ما ۸۵ میلیون جمعیت داریم که همه آنان باید در برنامه‌ریزی‌ها دیده شوند و به حساب بیایند. ما مسئول توجه به جمهور و همه مردم هستیم.

کسری بودجه به نفع هیچکس نیست

وی تاکید کرد: تلاش کنیم همگی که کشور کسری بودجه نداشته باشد. موجب تورم و مشکلات می‌شود و به نفع هیچکس نیست هم شما در مجلس و هم ما در دولت در این زمینه تلاش کنیم. رهبری هم آن را ریشه همه مشکلات توصیف کردند.

رئیس دولت سیزدهم با اشاره به تصویب قوانین و تاکید بر توجه به زمان اجرای آن‌ها، اظهار کرد: در اجرای مصوبات هم باید زمانی در نظر گرفت؛ چراکه اگر در اجرا دقیق عمل نشود ممکن است این تصویب و اجرا کام را شیرین نکند. در موضوع معلمان که ۱۱ سال است به این موضوع چشم دوخته‌اند تا مشکل‌شان حل شود باید زمانی در نظر گرفته شود تا دقتی در نظر گرفته شود و حق کسی ضایع نشود. پس باید برای مجری زمان اجرا را در نظر گرفت وگرنه باز منجر به اعتراض می‌شود که خود آن زمان بیشتری را می‌گیرد. پس هم قانون درست باید مصوب شود و هم زمان اجرا باید مورد توجه باشد.

الگوی مناسب بین مجلس و دولت تعامل و همگرایی و هماهنگی است

رئیسی با تاکید بر این‌که «الگوی مناسب بین مجلس و دولت تعامل و همگرایی و هماهنگی است»، گفت: این هم معنایش این نیست که اگر نقدی که اصلاح‌گرانه از سوی نماینده‌ای به یک بخش اجرایی یا دولت دارد مطرح نشود، حتما به اصلاح امور دولت کمک می‌کند. ما بارها گفته‌ایم که نقد مصلحانه حتما به اصلاح کار دولت کمک می‌کند. ما حتماً از آن استقبال می‌کنیم و این سخنی نیست. بسیاری این را در سر داشتند و هم‌چنان ممکن است بر زبان جاری کنند که میان مجلس و دولت مسئله یا چالشی پدیدار شود تا بگویند این‌ها هم باهم دچار اختلاف و بگومگو شدند.

وی تصریح کرد: ضمن حفظ جایگاه نمایندگان مجلس، دولت و دستگاه‌های مختلف ما حسرت این‌که روزی ببیند بین دولت و مجلس اختلافی ایجاد شود را به دل آنان خواهیم گذاشت. ما گفت‌وگو و جلسه داریم. ممکن است جایی اختلاف نظر باشد، اشکالی ندارد با نشست و تعامل بسیاری از مشکلات حل می‌شود. ما مصمم هستیم کار مردم را عقب نیندازیم و مشکلات مردم را هم خوب بشناسیم و هم پیگیری کنیم. اراده مجلس و دولت همین است.

رئیس دولت سیزدهم ادامه داد: ما معتقدیم کشور در حال پیشرفت است، معتقدیم قطار پیشرفت در حال حرکت است. آنان که نمی‌توانند ببیند هیچوقت ندیدند پیشرفت را و نمی‌خواهند ببینند. ما نسبت به مسائلی همچون تخصیص اعتبارات به بخش فرهنگی و آموزشی کشور در کنار امور اقتصادی حتماً توجه داریم و در قانون بودجه هم در نظر گرفته شده است. حمایت از خانواده و جمعیت هم سیاست مصوب و مورد توجه دولت و مجلس است.

مهار تورم را از طریق رشد تولید دنبال می‌کنیم نه رکورد

رئیس‌جمهوری گفت: ما حتماً مهار تورم را از طریق رشد تولید دنبال می‌کنیم نه رکورد. اگر احیانا نکاتی در این زمینه وجود دارد هم در دستگاه‌های اقتصادی دولت و هم مجلس باید به آن پرداخته شود. در امور اقتصادی برخی مباحث لازم است در جلسات کمیسیونی و تخصصی یا صحن علنی مجلس طرح شود اما گاهی برخی موضوعات برای اینکه انتظارات تورمی پیش نیاورد و نگاه‌های مختلف اقتصادی برای فعالان اقتصادی و بازار ایجاد نشود خوب است این موارد به جلسات غیرعلنی منتقل شود البته عیبی ندارد نتیجه به مردم اعلام شود.

رئیسی ادامه داد: چون دیدگاه‌ها مختلف است ممکن است سه رئیس کمیسیون در تریبون مجلس یه دیدگاه مختلف اقتصادی داشته باشند که محترم است ما دولت را با یک نظر می‌شود اداره کرد نه نظرات مختلف و آن هم نظری که قانون شده و دستوری برای دولت است. اما اینکه ما هر بحثی که در دانشگاه است و پای تخته مطرح می‌شود را بیاوریم و بگوییم در عرصه اقتصادی استاد ما این‌طور گفت و فلان نظریه این را می‌گوید - که البته محترم است، عیبی هم ندارد و نظر دادن هم آزاد است - به جای خود اما کشور باید با یک نظر اداره شود.

بخشداران، فرمانداران و استانداران دخالتی در زمینه بررسی صلاحیت‌ها نداشته باشند

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انتخابات پیش‌رو، تأکید کرد: دولت و وزارت کشور مجری انتخابات است و ناظر آن شورای نگهبان است. هیئت‌های اجرایی صلاحیت‌ها را بررسی و نهایتاً هیئت‌های نظارت آن را تایید می‌کنند و بخشداران، فرمانداران و استانداران دخالتی در این زمینه نباید داشته باشند. کسی هم اعتراض دارد به هیئت‌های نظارت مراجعه کند. در دولت این امر اعلام شده و اصل بر صلاحیت است مگر این‌که دلیلی اعلام شود.

رئیسی در پایان یادآور شد: معیشت و سفره مردم یکی از اولویت‌های جدی ما باید باشد و حتماً در مجلس هم همینطور است‌. همه تلاش ما این است که معیشت مردم سهل شود و امیدواریم مجموعه اقدامات همه در مجلس و دولت به زندگی بهتر مردم و ارتقای معیشت آنان منجر شود.
نظرات بینندگان