کد خبر: ۴۳۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۰۷ آذر ۱۴۰۲
پس از گذشت قریب به دو سال از رونمایی اولین اتوبوس برقی داخلی، صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت نخستین خط تولید انبوه اتوبوس تمام برقی در کشور با ظرفیت تولید سالانه ۴٠٠٠ دستگاه در ایران‌خودرو دیزل افتتاح شد.
به گزارش ایسنا، صبح امروز (سه‌شنبه هفتم آذر ماه)، در محل گروه صنعتی ایران‌خودرو دیزل، با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو)، مدیران عامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و ایران‌خودرو دیزل، شهردار استان کرج و... خط تولید انبوه اولین اتوبوس تمام برقی، افتتاح شد.

تا ١.۵ سال آینده، خودروی برقی در ایران‌خودرو تجاری می‌شود

در این مراسم علیمردان عظیمی- مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو- اظهار کرد: برقی‌سازی خودروها سال‌هاست که در جهان مورد توجه است، اما ‌در صنعت ما چندان جایگاهی نداشته و از زمان آغاز به کار وزارت صمت با سکاندار جدید خود، این موضوع مورد توجه قرار گرفت. مصرف سوخت افزایش قابل توجهی داشته که این افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی مضرات زیادی در آلودگی هوا دارد که خسارت غیر قابل جبرانی را برای کشور در پی خواهد داشت.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو ضمن اشاره به خرید ۸۰۰ میلیون دلار بنزین که رقم قابل توجهی است، گفت: ما به عنوان یک خودروساز بزرگ در کشور تلاش می‌کنیم تا در زمینه برقی‌سازی خودروها اقدامات موثری داشته باشیم که در این زمینه، با توجه به تامین ارز مورد نیاز این بخش از سوی بانک مرکزی اقداماتی صورت گرفته است؛ با توجه به قول رئیس کل بانک مرکزی، می‌توانیم سه برابر آنچه که تا پایان سال مورد انتظار است، محقق کنیم.

وی با بیان اینکه بایستی برای برقی‌سازی خودروها، وزارت صمت و خودروساز را یاری کرد، خاطرنشان کرد: این اقدام تنها توسط وزارت صمت امکان‌پذیر نیست و بایستی وزارتخانه‌ها و سایر دستگاه‌های مختلف نیز به ما کمک کنند. با توجه به منافعی که برقی‌سازی خودروها برای کشور دارد قطعا تا پنج سال آینده هزینه‌هایی که صرف برقی سازی شده، جبران خواهد شد.

مدیر عامل ایران خودرو از برنامه جدی این گروه صنعتی برای برقی‌سازی خودروها خبر داد و گفت: همچنین ساخت خودرو هیبرید تارا را در دستور کار داریم که تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است. بر اساس اقدامات انجام شده، پیش‌بینی می‌شود تا ١.۵ سال آینده، تولید خودروی برقی در این خودروسازی تجاری‌سازی شود؛ البته که تا آن زمان باید واردات خودرو برقی داشته باشیم.

عظیمی با بیان اینکه بر اساس برنامه وزارت صمت، واردات خودرو برقی برای استفاده در حمل‌ونقل عمومی اقداماتی انجام شده و پس از آن هم برنامه واردات (ckd) را داریم، اعلام کرد: پس از آن نیز واردات دانش فنی و داخلی‌سازی آن را خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، اواخر اسفند ماه سال گذشته بود که اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل رونمایی شد؛ پروژه اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل که بر اساس استراتژی‌های کلان گروه صنعتی ایران خودرو و بر پایه اتوبوس شهری آتروس توسعه یافته، با نام تجاری ای-آتروس (e-Atros) معرفی شد؛ این اولین اتوبوس برقی، مطابق با استانداردهای بین‌المللی و فناوری‌های روز جهان به تولید رسیده و به عنوان پرقدرت‌ترین اتوبوس برقی ساخت داخل و با بالاترین ظرفیت باتری، به بازار حمل‌ونقل عمومی کشور معرفی شد.  

امروز (٧ آذر ماه ١۴٠٢) خط تولید انبوه اتوبوس برقی ای-آتروس (e-Atros) ایران‌خودرو دیزل با ظرفیت تولید سالانه ۴٠٠٠ دستگاه افتتاح و آماده بهره‌برداری شد؛ برای تولید این محصول، از سالن‌های تولید اتوبوس دیزلی آتروس با تجهیز برخی ابزارهای مخصوص برای نصب باتری، موتور و نصب اتصالات برقی استفاده شده است.

با توجه به امضای تفاهم‌نامه تامین و تحویل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی آتروس به وزارت کشور در سال جاری، تا پایان امسال ۱۰۰ دستگاه از این محصول تولید  می‌شود. همچنین بر اساس قرارداد خرید اولین اتوبوس برقی آتروس توسط شهرداری استان کرج، حمل و نقل این استان، دارای اولین اتوبوس تمام برقی در کشور خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: