کد خبر: ۴۳۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴
مخبر:

عدم بهره‌گیری از ظرفیت‌ فرهنگستان‌ها اجحاف به آینده است

جلسه هیات امنای مشترک فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، محمد مخبر در این جلسه بر ضرورت پیوند، نزدیکی، ارتباط و تعامل گسترده دولت و فرهنگستان‌ها تاکید کرد و افزود: فرهنگستان‌ها به عنوان کانون‌های تشخیص و حل مسئله، در سالیان گذشته از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی که دارای مسائل و مشکلاتی هستند دور افتاده‌اند. در این راستا روسای سازمان‌های اداری و استخدامی و برنامه و بودجه، باید ضمن آسیب شناسی و ایجاد و طراحی یک برنامه جدید در تنظیم بودجه سالیانه کشور برای فرهنگستان‌ها، به اصلاح روابط دولت و این مراکز علمی کشور و نقش بزرگ آنان در تصمیم سازی ها نیز کمک نمایند.

معاون اول رئیس جمهور در این جلسه که روسای فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی ایران، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، روسای سازمان‌های اداری و استخدامی و برنامه و بودجه، معاون حقوقی رئیس جمهوری و همچنین برخی از اعضای هیئت امنای فرهنگستان‌ها حضور داشتند، تصریح کرد: عدم استفاده و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بسیار بزرگ علمی فرهنگستان‌ها اجحافی بزرگ به آینده کشور است.

مخبر با اشاره به تاکید مقام های ارشد کشورهای خارجی درملاقات‌های دوجانبه و چند جانبه درخصوص تقویت دیپلماسی علمی و لزوم تعامل های دانشگاهی و تبادل اساتید و دانشجویان، افزود: همواره در این ملاقات ها سران دیگر کشور ها علاقمند به بهره گیری از ظرفیت های علمی و فناوری دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان جمهوری اسلامی هستند که ضرورت دارد فرهنگستان ها در این زمینه ورود کنند تا زمینه های همکاری های علمی ایران با سایر کشورها تقویت شود.
معاون اول رئیس جمهور همچنین به سرعت روز افزون و چشمگیر تحولات علمی و پیشرفت‌های فناوری در دنیا اشاره و تاکید کرد: فرهنگستان‌ها باید با تشکیل کانونی ضمن رصد پیشرفت های فناوری های روز بویژه در حوزه فناوری اطلاعات و بسترهای اینترنتی، پیش بینی ها، هشدارها و برنامه‌های لازم برای تطبیق دستگاه‌های حاکمیتی و وزارتخانه‌ها با این تحولات روز دنیا را در اختیار آنان قرار دهند.
گفتنی است در این جلسه گزارش حسابرسی و صورت‌های مالی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی ایران بر اساس اظهار نظرهای موسسه‌های حسابرسی در خصوص صورت وضعیت مالی، تغییرات در وضعیت مالی و مقایسه بودجه با عملکرد آنها ارایه شد.
در ادامه این جلسه نیز روسای فرهنگستان‌های علوم، علوم پزشکی، هنر و زبان و ادبیات فارسی به تشریح عملکرد خود در بخش‌های مختلف از جمله اهداف فرهنگستان‌ها، گروه ها و کارگروه‌های علمی، فعالیت‌های انجام شده در سه سال گذشته، ارائه بیانیه های راهبردی و سیاستی در موضوعات مختلف کلان کشور به وزارتخانه ها، دستگاهای دولتی و مراکز اداری و اجرایی، تجلیل از دانشمندان و نخبگان، فعالیت‌های بین‌المللی و روابط بین‌الملل فرهنگستان‌ها، برگزاری همایش‌ها، محصولات تولید شده علمی و هنری، طرح‌های پژوهشی و انتشار کتب و مجلات مختلف علمی پرداختند.
در ادامه روسای فرهنگستان‌ها پیشنهادات و درخواست‌های خود را در خصوص تخصیص اعتبارات لازم حل مشکلات استخدامی و نیروی انسانی، توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی و جذب نیروهای متخصص و متعهد، افزایش ارتباطات فرهنگستان‌ها و وزارتخانه‌ها، بهره‌گیری از نظرات علمی دانشمندان فرهنگستان‌ها و لزوم ایجاد طراحی نوین در پیوند دولت و بدنه علمی کشور مطرح کردند.
نظرات بینندگان