کد خبر: ۴۳۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳

انتقاد از شیوه آماده‌سازی تیم ملی فوتبال

مربی بدنساز فوتبال با اشاره به شرایطی که تیم ملی در دیدار برابر ازبکستان داشت، گفت: نحوه بدنسازی بازیکنان در تیم ملی کاملا متفاوت است و ما در این بخش ضعف داریم.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، تیم فوتبال نوجوانان ایران پس از صعود به جام جهانی زیر ۱۷ سال دست به کار بزرگی زد و توانست از گروهی که برزیل و انگلیس حضور داشتند به مرحله حذفی صعود کند. شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که تیم فوتبال نوجوانان مقابل برزیل به برتری برسد اما شاگردان حسین عبدی نشان دادند که اگر به این نوجوانان توجه شود می‌شود کارهای بزرگی را رقم زد.

ملی پوشان نوجوان ایران در اولین بازی خود مقابل برزیل با اینکه دو گل عقب افتادند اما به بازی بازگشتند و پیروزی تاریخی را با نتیجه 3 بر 2 رقم زدند. آنها در بازی دوم مقابل انگلیس با وجود بازی خوب ۲ بر یک نتیجه را واگذار کردند. ایران که با پیروزی مقابل برزیل جای پای خود را برای صعود محکم کرده بود در سومین دیدار به مصاف کالدونیای جدید رفت و با نتیجه ۵ بر صفر به برتری رسید تا به همراه برزیل و انگلیس با ۶ امتیاز راهی مرحله بعد شود.

نوجوانان در مرحله یک هشتم نهایی مقابل مراکش قرار گرفتند و نتوانستند عملکرد روزهای ابتدایی جام را داشته باشند. شاگردان حسین عبدی در این دیدار در وقت‌های قانونی بازی به تساوی یک بر یک رضایت دادند تا برنده این دیدار را ضربات پنالتی مشخص کند. ملی پوشان در ضربات پنالتی دقت لازم را نداشتند و در مجموع ۴ بر یک در ضربات پنالتی شکست خوردند و از صعود به مرحله یک چهارم نهایی بازماندند تا شگفتی آنها در این دوره از رقابت‌های جام جهانی کامل نشود.
ولی الله صالح نیا یکی از مربیان بدنساز قدیمی و باتجربه فوتبال ایران که سابقه حضور در کادر فنی تیم ملی در زمان بلاژویچ و برانکو را در کارنامه دارد، در گفت و گو با خبرنگار مهر به ارزیابی عملکرد نوجوانان در جام جهانی پرداخت.

نیروی نوجوانان مقابل مراکش درست تقسیم نشد

صالح نیا در مورد این تیم گفت: تیم فوتبال نوجوانان بازی‌های زیبایی را از خود به نمایش گذاشت و حسین عبدی هم مربی شایسته ای است که جا دارد از کادر فنی و بازیکنان تشکر کنیم. به نظر من کار بزرگی را انجام دادند. آنها تلاش خود را به صورت تمام و کمال انجام دادند اما تنها در بخش‌هایی کم آوردند و نتواستند آنطور که باید و شاید از فرصت خود به خوبی استفاده کنند.

وی افزود: یکی از عواملی که باعث شد نوجوانان در نیمه دوم بازی بهتری را از خود به نمایش نگذارند نیرو و انرژی ملی پوشان بود که به درستی تقسیم نشد. در این موضوع یا بازیکنان به حرف کادر فنی گوش نکرده‌اند و یا مشکلی دیگری دخیل بوده است که باید بررسی شود تا در ادامه تکرار نشود.

باید به نوجوانان توجه کنیم

کارشناس فوتبال کشورمان در ادامه با اشاره به بازی خوب نوجوانان در نیمه اول گفت: شاگردان عبدی در نیمه اول پرتلاش ظاهر شدند و بازی بسیار خوبی را از خود نشان دادند اما دقت کنید تلاش زیادی که در نیمه اول داشتند باعث شد تا به لحاظ نیرو و انرژی در نیمه دوم کم بیاورند. ملی پوشان نوجوان پس از گل اول باید این نتیجه را حفظ می‌کردند و یا سعی می‌کردند گل‌های بعدی را به ثمر برسانند. در این میان شرایط آب و هوایی خاص اندونزی هم بی تأثیر نبود اما دلیل منطقی نیست و باید توجه کنیم تا در آینده تیم گردن کلفت و جسوری را داشته باشیم.

شکل بدنسازی و آماده سازی تیم ملی درست نیست

صالح نیا در ادامه به تیم ملی بزرگسالان کشورمان هم اشاره کرد و گفت: تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل تیم ملی ازبکستان بازی خوبی را در نیمه اول ارائه داد اما در نیمه دوم بازی را دو دستی به ازبک ها دادند و همان شد که ۲ گل دریافت کردند و بازی که برده بودند را مساوی کردند. در حال حاضر تیم ملی در حال پوست اندازی است. جوانتر ها باید قدر فرصتی که در اختیارشان گذاشته می شود را بدانند و از آن به خوبی استفاده کنند.

وی درباره ضعف بدنی بازیکنان تیم ملی در نیمه دوم دیدار ازبکستان عنوان کرد: توان جسمانی و بدنی بازیکنان تیم ملی به فعالیت آنها بر می‌گردد. بازیکنان در حال حاضر در لیگ‌ها و کشورهای مختلف بازی می‌کنند. بر همین اساس شکل بدنسازی و آماده سازی بازیکنان تیم ملی با یکدیگر متفاوت است اما مربیان تیم ملی باید در نظر داشته باشند که بازیکنان باید به گونه‌ای آماده مسابقات شوند که بتوانند در چند جبهه در زمین با حریفان بجنگند و کم نیاورند.

روند ریکاوری بازیکنان باید سرعت داشته باشد

کارشناس فوتبال کشورمان در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر در اروپا هر ۳ روز یکبار بازیکنان بازی می‌کنند این فشردگی برنامه باعث می‌شود تا بازیکنان خیلی زود ریکاوری کنند و به شرایط ایده‌ال باز گردند. کادر فنی تیم ملی باید دقت کند تا تیمی را مهیا کند که بتواند به خوبی با حریفان خود روبه‌رو شود و نتیجه بگیرد.
نظرات بینندگان