کد خبر: ۴۳۵۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹

دانش آموزان ابتدایی تهرانی امروز بدون کیف به مدرسه رفتند

امروز دانش آموزان دبستانی تهران برای دومین بار در سال جاری بدون کیف و کتاب به مدرسه می روند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، شاید بتوان گفت مطرح شدن روز «بدون کیف» در ادبیات آموزش عمومی کشور به حدود ۱۰سال قبل و در دوران وزارت علی اصغر فانی باز میگردد. در آن زمان که دولت درصدد برنامه ریزی برای تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس و نرفتن بچه ها به مدرسه در این روز بود؛ آقای وزیر اعلام کردکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاونت پرورشی وزارت آموزش وپرورش مشغول طرح برنامه‌ای برای تعطیلی پنجشنبه‌ها و تعریف برنامه شاد برای یک روز «بدون کیف» در مدرسه برای دانش آموزان مقطع ابتدایی هستند.

آن زمان هدف از طرح چنین روزی در مدرسه این بود که دانش آموزان روزهای پنجشنبه را به مدرسه بروند اما «بدون کیف»؛ همچنین به جای مطالعه کتب درسی در این روز به فعالیت های دیگر بپردازند.

قرار شده بود از سال ۹۳ به صورت آزمایشی در تعدادی از مدارس کشور اجرا شود و پس از مطالعه طرح توسط پژوهشگاه تعلیم و تربیت، چنانچه نتایج خوبی داشته باشد از سال ۹۴ با شیب ملایمی به سایر مدارس نیز تسری یابد.

همچنین تصمیم بر این شده بود تا حضور دانش‌آموزان در این روز به صورت داوطلبانه باشد و برای معلمان و مربیانی که در روزهای پنجشنبه از حضور آنها استفاده می‌شود، حق‌الزحمه‌ای پرداخت شود و درواقع در این روز «آزاد» دانش‌آموزان به فعالیت‌های فوق برنامه از جمله هنر، ورزش و مهارتهای زندگی بپردازند.

هرچند در همان زمان هم این طرح موافقان و مخالف خاص خود را داشت و عده ای معتقد بودند اداره کردن یک کلاس درس بدون کیف و کتاب ممکن نیست اما نهایتا تیر سال ۹۴ وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که بررسی کیفیت‌بخشی روزهای پنجشنبه‌، بازگشایی مدارس در این روز و یا انتخاب «روز بدون کیف و کتاب» به شورای معاونان ارجاع شده است و نتیجه این شورا هر چه باشد، اجرایی می شود.

به زبان ساده اجرای این طرح مسکوت باقی ماند و خبری از روز «بی کیف و کتاب» در مدارس نبود تا اینکه در راستای تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان و بهره وری در فرآیند یاددهی ـ یادگیری، پنجم اردیبهشت سال جاری به عنوان «روز بدون کیف» در مدارس ابتدایی شهر تهران انتخاب شد و دانش آموزان ابتدایی تهرانی در این روز بدون کیف و کتاب به مدرسه رفتند.

وزارت آموزش و پرورش تاکید داشت که در این روز آموزش تعطیل نیست، بلکه فعالیت‌های مجلات رشد که همسو با برنامه درسی دانش آموزان تدوین شده اند؛ در کلاس‌های درس با توجه به اهداف مورد اشاره انجام می شود.

اکنون نیز پس از شش ماه مجددا آموزش و پرورش اعلام کرده است که در راستای اجرای مفادی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر تربیت دانش آموز شش ساحتی در ابعاد دینی، زیستی و تربیت بدنی، هنری و زیبایی شناسی، علمی و فناوری، اجتماعی و اقتصادی؛ امروز سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ دانش آموزان ابتدایی شهر تهران بدون کیف و کتاب به مدرسه بروند.

مسئولین وزارت آموزش و پروورش همچنین تصریح دارند که امروز و در روز بی کیف و کتاب، آموزش تعطیل نمی شود بلکه با توجه به ساحت‌های تربیتی، فضای بیشتری برای بازی و یادگیری، پرداختن به مهارت‌های مختلف، خلق تجارب جدید و... برای دانش آموزان فراهم‌ می‌شود.

در همین راستا معصومه نجفی پازوکی، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش بیان کرده است «معنی روز بدون کیف این نیست که بچه‌ها همینطوری به مدرسه رفته و وقت خود را در مدرسه تلف می‌کنند، بلکه خلاق‌ترین معلم است که می تواند برای روز بدون کیف طراحی آموزشی کند، یعنی کتاب دیگر نیست و معلم برای روز بدون کیف باید طراحی آموزشی داشته باشد.»

به گفته نجفی پازوکی، طی امروز که روز «بی کیف و کتاب» برای دانش آموزان ابتدایی شهر تهران است؛ معلمان باید موقعیت یادگیری شبیه زندگی واقعی برای دانش آموزان ابتدایی خلق کنند تا دانش‌آموز در آن موقعیت یادگیری، زندگی را یاد بگیرد و شایستگی‌های پایه در آنها ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، درحالی روز «بی کیف و کتاب» امروز برای دومین بار در سال جاری برای دانش آموزان ابتدایی شهر تهران در حال اجرا است که نهادینه شدن این روز و اجرای آن در تمامی مدارس ابتدایی کشور نیاز به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش دارد. در همین راستا اخیرا وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که تصویب روز بی‌کیف و کتاب در شورای عالی آموزش و پرورش در حال نهایی شدن است و شورای عالی آموزش و پرورش در حال کار بر روی این امر است تا مطالعات آن انجام شده و یک روز را بچه‌های مقطع ابتدایی بدون کیف و کتاب به مدرسه بروند.

رضامراد صحرایی در عین حال تاکید کرده است که تا زمان تصویب این روز در شورای عالی آموزش و پرورش، آتش به اختیار به مدیران مدارس گفتم یک روز در هفته و حداکثر دو هفته یک بار خودشان این روز را برگزار کنند و مدارس نیز اجرای این روز را در دستور کار قرار داده اند اما نهادینه شدن آن کمی طول می کشد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین تاکید دارد که روز «بی کیف و کتاب» حداقل ۱۰ بار در سال و یا دو هفته یک بار، باید برای دانش آموزان ابتدایی اجرا شود و به همین منطور به معلمان مدارس ابتدایی توصیه کرده است که طوری برنامه‌ریزی آموزشی داشته باشند تا بتوانند این روز را به دست آورند و تداخلی با مباحث درسی بچه ها نداشته باشد.
نظرات بینندگان