کد خبر: ۴۳۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
قالیباف:

ارائه کالابرگ الکترونیکی به معنای حذف یارانه‌های نقدی نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قطعا نظر مجلس شورای اسلامی این نیست که یارانه نقدی قطع شود اما نگاه ما این است که در طول اجرای برنامه هفتم توسعه مبنای سیاست‌های کمک معیشتی به اقشار آسیب پذیر باید توزیع کالابرگ الکترونیکی باشد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به تکلیف مجلس به دولت برای ارائه بسته معیشتی در قالب کالابرگ الکترونیکی به اقشار کم درآمد جامعه باز می‌گشت بیان کرد: اولا باید بگویم منظور مجلس شورای اسلامی از این بند این نیست که یارانه‌های نقدی حذف شود. مجلس به هیچ عنوان این نظر را ندارد؛ ما در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با پیشنهاد دولت و موافقت مجلس شورای اسلامی، دولت را مجاز دانستیم که ارز ترجیحی را حذف کند اما مجلس، دولت را مکلف کرد که اگر ارز ترجیحی حذف شد حتما کالابرگ الکترونیکی جایگزین شود اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و اشکالاتی را به وجود آورد.

وی در ادامه اظهار کرد: اکنون در ادامه این سیاست برای حل خلأ موجود ما مصوب کردیم اگر دولت قصد دارد به خانواده‌های کم درآمد در این شرایط تورمی که نزدیک به دو دهه تورم بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است قصد دارد کمک کند از طریق یارانه نقدی نباشد چرا که یارانه ۳۰۰ یا ۴۰۰ تومانی مشکل مردم را حل نمی‌کند؛ بلکه در قالب کالابرگ به معیشت مردم کمک شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: اکنون به حدود ۸۰ میلیون نفر یارانه نقدی می‌دهیم در حالی که قانون فقط هفت دهک را مکلف کرده است اما براساس آمار فقط نیم دهک است که یارانه نمی‌گیرند. حرف مجلس شورای اسلامی این است که دولت در طول برنامه سیاست کمک معیشتی به مردم را بر مبنای کالابرگ قرار دهد. براساس آزمون وسع افراد کم درآمد کالابرگ الکترونیکی دریافت کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: به هیچ عنوان مدنظر مجلس شورای اسلامی نیست که یارانه نقدی قطع شود بلکه اگر قرار است کمک معیشتی به افراد شود باید در قالب کالابرگ باشد نه این‌که دوباره یارانه اضافه شود؛ در قالب کالابرگ باید کمک انجام شود.
نظرات بینندگان