کد خبر: ۴۳۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳

نشست اپک بدون توافق درباره غزه و اوکراین پایان یافت

رهبران کشورهای کرانه اقیانوس آرام پس از پایان نشست دو روزه «اپک»، نتوانستند بر سر مسائلی مانند جنگ اوکراین و غزه به توافق برسند و به ارائه طرح‌هایی برای اصلاح سازمان تجارت جهانی اکتفا کردند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، ۲۱ کشور حاضر در «سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا–پاسفیک» موسوم به «اَپک» در بیانیه پایانی نشست دو روزه خود به جنگ‌های اوکراین و غزه هیچ اشاره‌ای نکردند.

این دور از نشست سران اپک به شکلی گسترده زیر سایه دیدار چهارشنبه جو بایدن و شی جینپینگ، رهبران آمریکا و چین قرار گرفت؛ دیداری که هدف آن کاهش تنش‌های دو اقتصاد بزرگ جهان بود.

بایدن از نشست اپک که در سانفرانسیسکو برگزار شد، برای برجسته‌سازی «اقتصاد قوی آمریکا» و ارتباطاتش با دیگر کشورهای اقیانوس آرام استفاده کرد.

از آنجا که اعضای این سازمان برای صدور بیانیه‌ای مشترک درباره جنگ‌های غزه و اوکراین و به توافق نرسیدند، جو بایدن شخصاً به عنوان مدیر این دور از اجلاس بیانیه‌ای منتشر و در آن اظهار کرد: برخی رهبران با این ادبیات (در اشاره به جنگ غزه) در بیانیه پایانی نشست مخالف بودند، چراکه به باور آن‌ها اپک یک مجمع اقتصادی بوده و فضای مناسبی برای مسائل ژئوپلتیک نیست.

با این وجود، رهبران برونئی، اندونزی و مالزی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که به عنوان اعضای اپک، با بیانیه نشست ریاض درباره جنگ غزه موافق بوده و ضمن محکوم کردن اقدامات رژیم صهیونیستی، خواستار پایان یافتن خشونت‌ها در غزه هستند.

در بیانیه بایدن درباره جنگ اوکراین آمده است که بیشتر کشورهای حاضر حمله روسیه به اوکراین را محکوم» و بر «تاثیر شدید آن بر اوکراین» و «اقتصاد جهانی» تاکید کردند.
نظرات بینندگان