کد خبر: ۴۳۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳

دستیابی دانش بنیان‌ها به تکنولوژی ابداعی «گاززدای غشایی»

یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت دستگاه گاززدای غشایی با یک روش ابداعی برای اولین بار در دنیا شده که در تصفیه پساب مضر پالایشگاه ها و ازدیاد برداشت از مزارع پرورش ماهی کاربرد دارد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر, حسن فرخ زاد عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت و هیأت مدیره یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: این شرکت دستگاه گاززدای غشایی(Liqui-Mem) را با یک روش جدید و ابداعی برای اولین بار در دنیا در مقیاس صنعتی ساخته و موفق شده با این تکنولوژی با تماس دهنده غشایی، گازها را به صورت کاملاً محلولی در آب تا چند برابر غلظت اشباع حل کند. این دستگاه برای گازدهی به پساب، جداسازی گازها و گازدهی به آب کاربرد دارد.

عضو هیأت مدیره شرکت دانش بنیان ستارگان نوآور سپهر پارس افزود: تکنولوژی غشایی نوین بکار رفته در این دستگاه، بستری برای تماس دو فاز متفاوت از سیالات با سطح تماس بالا و حجم کم به منظور انتقال هدفمند گاز فراهم می‌کند.

فرخ زاد ادامه داد: یکی از معضلات جدی صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی تصفیه پساب‌های مضر برای محیط زیست مانند Spent caustic (کاستیک مستعمل)، جداسازی گاز کربن دی اکسید از گازهای با ارزش مانند هیدروژن، گازهای خطرناک مانند هیدروژن سولفید است.

به گفته عضو هیأت مدیره دانشگاه علم و صنعت، این دستگاه فرآیند جداسازی گازی (کربن دی‌اکسید از سایر گازها) را با هدف ایجاد ارزش افزوده در صنایع نفت، پالایشگاهی، پتروشیمی و فرآیند خنثی سازی پساب‌های مضر برای محیط زیست مانند کاستیک مستعمل انجام می‌دهد. همچنین این دستگاه فرآیند گازدهی را در صنایعی چون پرورش ماهی، گلخانه و… با مزایای بسیاری نسبت به روش‌های متداول انجام می‌دهد.

این فعال فناور با بیان اینکه این فناوری پیشرفته موجب رشد و تحول در صنعت پرورش ماهی کشور برای انواع ماهی از جمله ماهی قزل آلا، خاویار، ماهی‌های گرمابی و میگو می‌شود، خاطرنشان کرد: استفاده از این سیستم امکان توسعه مزرعه بدون نیاز به منابع آبی جدید و در نتیجه افزایش حاشیه سود را فراهم می‌کند.

فرخ زاد مزیت‌های استفاده از این فناوری در صنعت پرورش ماهی را ازدیاد برداشت از مزارع پرورش ماهی و میگو، امکان افزایش حوضچه‌ها با منابع آبی ثابت، امکان دستیابی به اکسیژن محلول‌های بالا و ایده‌آل، مانیتورینگ آنلاین غلظت اکسیژن در آب، اکسیژن دهی به آب بدون ایجاد حباب، عدم اتلاف انرژی ایجاد سطح تماس بسیار زیاد در حجم کم و انتقال گاز بالا، طراحی ماژولار و قابلیت افزایش با کاهش ظرفیت پس از نصب سیستم تمام استیل با بهترین قطعات و تجهیزات عنوان کرد.

وی ادامه داد: این شرکت دانش بنیان با تکیه بر توان نیروهای متخصص و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های برتر داخل و خارج از کشور موفق به ساخت سیستم نوین گازدهی غشایی به پساب صنعتی کاستیک مستعمل جهت خنثی سازی و تصفیه آن شده است.

این فعال فناور در ادامه به کاربردهای این فناوری در صنعت نفت و گاز اشاره کرد و گفت: استفاده از این تکنولوژی برای تصفیه کاستیک مستعمل، باعث افزایش بهره‌وری، کاهش زمان و دمای مورد نیاز برای خنثی سازی و کاهش خطرات فرایندی و کاهش فضای اشغال شده می‌شود.

فرخ زاد با بیان این مطلب که کاستیک مستعمل پساب حاصل از حذف گازهای اسیدی با ph بالاتر از ۱۴ و شامل آلاینده‌های زیست محیطی خطرناک و بوی بسیار نامطبوع است، گفت: تولید این پساب در پالایشگاه‌های نفت و گاز و نیز پتروشیمی‌های کشور بالا بوده و تا قبل از این فناوری جدید، هیچ روش تصفیه داخلی برای آن وجود نداشته است.

وی بیان کرد: این فناوری به عنوان اولین روش تصفیه بومی‌سازی شده کاستیک مستعمل در ایران و اولین سیستم تماس دهنده غشایی برای تصفیه کاستیک مستمل در دنیا است.
نظرات بینندگان