کد خبر: ۴۳۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
محمدباقر قالیباف:

روحیه جهادی مبنای هر اقدام داوطلبانه است

رئیس مجلس گفت: بدون شک در هر کار داوطلبانه‌ای که باید انجام دهیم، اولین چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد، روحیه جهادی است و این روحیه مبنای هر کار داوطلبانه است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، محمدباقر قالیباف صبح امروز در مراسم اختتامیه مهرواره ملی «برای ایران» که در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار داشت: بدون شک هر کار داوطلبانه‌ای که باید انجام دهیم، اولین چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد، روحیه جهادی است و این روحیه مبنای هر کار داوطلبانه است.

وی ادامه داد: روحیه جهادی در فراز و نشیب‌ها تغییری نمی‌کند و خسته نمی‌شود و هرگز این خاستگاه برخاسته از یک فضای بروکراسی نیست، بلکه مبتنی بر ایثارگری و فداکاری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ماهیت و صورت فعالیت‌های داوطلبانه هم اهمیت زیادی دارد. ما در مجلس یازدهم و در برنامه هفتم توسعه یک بند الحاقی برای نیروهای داوطلب و جهادی آوردیم مبنی بر اینکه سیستم اداری نباید مانعی بر سر راه نیروهای داوطلب و جهادی باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یک تفاوت ماهوی بین کارهای خیریه و جهادی در محیط‌های علمی و دانشگاهی و دیگر محیط‌های جامعه وجود دارد که آن تفاوت ماهوی در این است که حتماً دانشگاه باید پرچمدار مدیریت دانش هم باشد و از سوی دیگر باید بتواند فرهنگ بسیار غنی کار خیر و نیکوکاری را با یک مبانی مستحکم پیش ببرد و تجربه‌ها را در کنار هم قرار دهد.

قالیباف تاکید کرد: کار داوطلبانه هیچ منافاتی با نهادسازی ندارد. از سال ۵۷ که انقلاب پیروز شد تا سال ۵۹ که جنگ تحمیلی اتفاق افتاد، بسیج به سمت پیشرفت و محرومیت زدایی گام برداشت و به جهاد سازندگی کمک کرد.

وی افزود: از قبل از آغاز دفاع مقدس، بسیج وجود داشت و با جهاد سازندگی برای پیشرفت و محرومیت زدایی گام برداشت. در دوران دفاع مقدس هم بسیجی‌ها فعالیت چشمگیری داشتند؛ در پایان سال ۱۳۶۰ عملیات فتح المبین انجام شد و قبل از آن هم شکستن حصر آبادان را داشتیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ریشه‌های انقلاب اسلامی، در دوران دفاع مقدس عمق پیدا کرد. ما باید نشان دهیم که کاری که انجام می‌دهیم، معتبر است و برای این اعتبار باید کارهای دقیق و عمیق انجام دهیم. برای این اعتبار، علاوه بر اینکه باید کار عمیق و دقیق علمی انجام دهیم، باید دو ویژگی داشته باشیم که یک مورد آن است که باید محروم‌ترین قشر و ضعیف‌ترین افراد را محور قرار دهیم که در این حوزه، جغرافیا هم مهم است. دوم هم آن است که ما باید قبل از رفتن به منطقه‌ای نظام مسائل آنجا را بشناسیم و بدانیم پیشران آن منطقه چیست. بدون شک نظام مسائل است که قدرت حل مسئله به ما می‌دهد، اینجاست که باید آمایش سرزمینی داشته باشیم تا کارهای جزئی ما هم‌جهت شوند.

وی ادامه داد: فرق ماهوی یک نهاد با یک سازمان این است که در سازمان همه افراد سازمانی هستند اما در نهاد همگی یک سازمان انسانی هستند و وقتی حرف از نهاد می زنیم به معنای یک سازمان انسانی است. در گروه‌های جهادی، نگوییم غیرانقلابی و انقلابی. در گروه جهادی هر کسی برای خدمت به یک انسان یا یک محروم داوطلب شد، نه در خدمتگزاری سوال کنیم که چه هستی، نه از آن فردی که خدمت و کمک می‌گیرد بپرسیم که و چه هستی.

قالیباف با بیان اینکه کار جهادی یعنی تداوم فرهنگ اربعین، گفت: این دو هفته اربعین، چه فضایی حاکم است؟ میلیون‌ها نفر شرکت می‌کنند. آیا سازمانی وجود دارد؟ خیر، یک حرکت به تمام معنا مردمی است. آیا در آنجا آسیب اجتماعی بزرگی می‌بینید؟ آن قدر فضا معنوی و مطهر است که اصلاً افراد می‌آیند برای پاک شدن و چرا ما در کارهایمان فرهنگ اربعین را ادامه نمی‌دهیم؟ آیا در اربعین به کسی می‌گوئیم تو برو و تو نرو، در کار جهادی هم این کار را نکنیم. بگذاریم همه در کار خیر شریک باشند و محل عمق بخشیدن به انقلاب همین‌جاست.
نظرات بینندگان