کد خبر: ۴۳۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹

کاهش ۲میلیارد کیلوواتی مصرف برق نسبت به سال ۱۴۰۰

وزیر نیرو گفت: مجموع مصرف ما در سال جاری ۴۶ میلیارد کیلو وات بود که نسبت به سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲ میلیارد کیلو وات کاهش مصرف وجود داشت.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر علی اکبر محرابیان در آئین افتتاح بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی و نخستین جشنواره فن‌بازار تخصصی صنعت برق ایران گفت: امسال شاهد رشد و ارتقا این نمایشگاه هستیم به طوری که نسبت به سال گذشته ۶۳ درصد رشد در میان شرکت کنندگان داشته است.

وی با اشاره به صنعت برق ادامه داد: صنعت برق صنعتی است که پس از انقلاب رشد خوبی به خود دیده است و مهمترین ویژگی نیروی انسانی کار آمد است.

محرابیان با اشاره به تلاش وزارت نیرو از ابتدای دولت برای کاهش ناترازی برق خاطر نشان کرد: دو برنامه پیش گرفتیم یکی افزایش ظرفیت و دیگری مدیریت مصرف و بهینه سازی بود که ناترازی را کم اثر و در زمانی کوتاه آن را برطرف کنیم.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس برای ۷ ماه اول سال جاری، بالاترین رشد تولید و فروش در صنعت برق کشور در میان کل صنایع بوده است.

به گفته این مقام مسئول اگر میزان مصرف در بخش خانگی را مورد بررسی قرار دهیم در سال ۱۴۰۰ خاموشی‌ها از ۲۹ اردیبهشت شد و از یک بار قطعی برق به ۳ دفعه رسید اما در سال ۱۴۰۲ با وجود گرمای بی سابقه در بخش خانگی محدودیتی وجود نداشت.

وی ادامه داد: اگر می‌خواستیم همچون سال‌های گذشته مصرف داشته باشیم با کاهش ۲۰ درصدی برق مواجه می‌شدیم که با بکارگیری اقدامات مؤثر در سال جاری نه تنها شاهد رشد مصرف نبودیم بلکه کاهش مصرف را شاهد بودیم به طوری که مجموع مصرف ما در سال جاری ۴۶ میلیارد کیلو وات بود که نسبت به سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲ میلیارد کیلو وات کاهش مصرف وجود داشت.

وی ادامه داد: با نگاهی به وضعیت صنایع متوجه می‌شویم که مجموع برقی که در سال ۱۴۰۰ تحویل صنایع شد، ۳۶ میلیارد کیلووات ساعت بود اما این رقم در ۱۴۰۲ به ۴۶.۱ میلیارد کیلووات ساعت رسید. معنای این آمار این است که با شیوه مدیریت مصرف و به کارگیری ظرفیت‌های ملی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی توانستیم در بخش خانگی کاهش قابل توجهی در بخش مصرف داشته باشیم و میزان صرفه‌جویی را به بخش تولید و صنعت کشور تقدیم کنیم.

وی اضافه کرد: برای اولین بار در تاریخ صنعت برق کشور میزان تأمین برق صنایع از برق خانگی پیشی گرفت و توانستیم در حوزه تحویل برق به صنایع نیز رقم‌های خوبی را ثبت کنیم. به طوری که در صنعت سیمان در تابستان امسال بیش از ۱۱ درصد رشد تولید را شاهد بودیم و در پایان دوره میزان ذخیره سیمان به ۱۵ میلیون تن رسید که این عدد معادل تولید ۱۱۰ روز تولید سیمان در کشور است.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: بنا بر این تنظیم بازار به خوبی صورت گرفت، به طوری که در تابستان ۱۴۰۰ تنها در بخش سیمان شاهد رشد قیمت ۴۳۳ درصد بودیم. موضوعی که امسال به خوبی مدیریت شد و تنظیم بازار صورت گرفت.

وزیر نیرو یادآور شد: با ساز و کارهایی که صورت گرفت، هم در بخش صنعت و هم در بخش خانگی شاهد اقدامات خوبی بودیم. به طوری که بیش از ۴۰ درصد مشترکان در بخش خانگی میزان مصرف خود را کاهش دادند و مشمول پاداش صرفه جویی شدند.

وی با اشاره به نقش دانش بنیان‌ها در صنعت برق گفت: از ظرفیت‌های بسیار خوبی در این حوزه برخورداریم که باید از تمام این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. بی شک برگزاری جشنواره فن بازار می‌تواند به این منجر شود که از ایده تا بازار را دنبال کنیم و از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان بهره ببریم.

محرابیان اضافه کرد: ما در کنار بازار داخلی به بازار منطقه توجه ویژه‌ای داریم، زیرا بازار محصولات ایران تنها مختص به جمهوری اسلامی نیست و بازار کشورهای همسایه و حتی کشورهای دور را در بر می‌گیرد که دعوت از سفرای مختلف در این نمایشگاه در همین راستا بوده است.

وی در خاتمه تاکید کرد: بازار محصولات جمهوری اسلامی وسیع و با جمعیت ۵۰۰ میلیون نفر است، به همین دلیل باید حداکثر استفاده را از ظرفیت بازار منطقه ببریم.
نظرات بینندگان