کد خبر: ۴۳۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
وزیر صمت عنوان کرد

اجباری برای جایگزینی خودروها در سامانه وجود ندارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه برخی از خودروسازان در سامانه یکپارچه هنگام تحویل خودرو به متقاضیان، خودروهای دیگری را تحمیل می‌کنند، گفت: خودروسازان به هیچ عنوان حق این کار را ندارند و باید طبق قانون و قرارداد عمل کنند. آنها تنها به مشتریان توصیه می‌کنند که می‌تواند از سوی آنها قبول یا رد شود.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، عباس علی‌آبادی- وزیر صنعت، معدن و تجارت- در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو ضمن تاکید بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان داخلی در توسعه خودروهای برقی اظهار کرد: استراتژی اصلی وزارت صمت حمایت منطقی، دقیق و عالمانه از ساخت داخل است؛ البته حمایت از تولید داخل به این معنا نیست که تجارت خارجی و صادرات و واردات را از دستور کار خارج کنیم.

حمایت از تولیدکنندگان داخلی‌

وی تصریح کرد: معتقد هستیم که بایستی تولید داخلی را حمایت کنیم، اما این تا زمانی معنا دارد که بتوانیم این تولیدات را صادر هم کنیم. خودروی داخلی باید در تراز جهانی تولید و قابلیت صادرات داشته باشد؛ این آینده‌ای است که برای تولید داخلی متصور هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه ساخت داخل باید بر اساس مزیت‌های داخل کشور باشد، تصریح کرد: هدف‌گیری ما در درجه اول رفع گلوگاه‌ها، ایجاد اشتغال، حداقل کردن مصرف ارز کشور و اقتصادی کردن پروژه‌هاست؛  اگر برنامه‌ها با هر یک از این موارد معارض باشد، متوقف می‌شود.

علی‌آبادی در حاشیه این نمایشگاه، در رابطه با اقدام خودروسازان مبنی بر الزام متقاضیان به خرید خودروهایی مغایر با خودروهای ثبت‌نامی در سامانه یکپارچه خودرو، گفت: خودروسازان طبق قانون‌،  به هیچ عنوان حق ندارند خریدار را مجبور به خرید محصول غیر از آنچه که ثبت‌نام کرده، بکنند و بایستی حتما طبق قرارداد عمل شود. آنچه که خود خودروسازان نیز اعلام می‌کنند نیز همین است که آن‌ها به مشتریان توصیه می‌کنند خودرویی را جای خودروی انتخابی خود خریداری کنند اما هیچ اجباری در کار نیست و مشتری می‌تواند، نپذیرد. چنانچه خودروسازی مشتری را مجبور به پذیرفتن این پیشنهاد کرده‌اند، موضوع را مطالبه و پیگیری خواهیم کرد.

جایگزینی خودروها در سامانه یکپارچه به‌هیچ عنوان اجباری نیست

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه بعضی از خودروسازان در سامانه یکپارچه هنگام تحویل خودرو به متقاضیان، خودروهای دیگری را تحمیل می کنند، گفت: خودروسازان به هیچ عنوان حق این کار را ندارند و باید طبق قانون و قرارداد عمل کنند. در این باره خودروسازان گفته‌اند که به مشتریان توصیه کرده‌اند که مشتریان می‌توانند توصیه را قبول نکنند.

علی آبادی با بیان اینکه تحول از نوآوری شروع می‌شود، گفت: بایستی قطعات و محصولاتی ساخته شود که استراتژیک بوده و دارای ارزش افزوده برای کشور باشد تا از این طریق بتوان بازارهای بین‌المللی را تسخیر کرد. خودروسازان از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه استقبال می‌کنند، بنابراین از فناوران می‌خواهیم تا با همکاری و هم‌افزایی صنعت و دانش‌بنیان‌ها، برای تولید محصولات پیش‌رو و با کیفیت اقدام کنند.

 فعلاً شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری خودروهاست

سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه این نمایشگاه، در پاسخ به سوالی در مورد قیمت‌گذاری خودروها، تصریح کرد: اینکه شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو کنار خواهد رفت یا خیر، اطلاعی ندارم و بنده مسئول این کار نیستم؛  بنابراین نمی‌توانم در مورد این موضوع قول و وعده‌ای هم بدهم. در حال حاضر تشخیص و قیمت‌گذاری خودرو بر عهده شورای رقابت است؛ البته همانطور که خواست دولت و وزارت صمت نیز هست، در چشم‌انداز قصد داریم رقابت در تولید خودرو به‌گونه‌ای باشد که دیگر نیازی به قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت نباشد.

مقام عالی وزارت صمت با بیان اینکه مردم انتظار بیشتری از خودروسازان دارند و این انتظارات تاکنون به درستی برآورده نشده است، گفت: به خودروسازان به صراحت  اعلام کرده‌ایم که چنانچه به استانداردهای جهانی نرسند، از آن‌ها حمایت نخواهیم کرد؛ چرا که شأن مردم ما کمتر از مردم کشورهای دیگر نیست و استفاده از محصولات با کیفیت حق آن‌هاست. خودروسازان باید به این خواست ملی اهتمام داشته باشند. ضمن اینکه مقام معظم رهبری نیز موضوع را به صورت جدی مطرح کردند؛ بنابراین ما نیز در وزارتخانه موضوع را مطالبه خواهیم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر لزوم توجه خودروسازان به صنعت خودروهای برقی، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برقی‌سازی ٧٠ سال است که در جهان مورد توجه قرار دارد و همچنین با توجه پیشینه ما در خودروسازی بایستی خیلی زودتر از این‌ها در تولید خودروهای برقی ورود می‌کردیم. امروز شهر تهران از لحاظ آلودگی هوا قابل تحمل نیست و زمستان روزهای آلوده بیشتری خواهیم داشت؛ از این‌رو نگران سلامتی مردم هستیم.

ساخت خودروهای برقی داخلی طی ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۳

علی‌آبادی با بیان اینکه یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا، برقی‌سازی خودروهاست و بر این اساس دولت برای حل این معضل برنامه‌ریزی خواهد کرد. گفت: خودروسازان متوجه شده‌اند که باید به سمت برقی‌سازی حرکت کنند، در این زمینه خودروسازان اصلی کار را آغاز کرده‌ اما هنوز به محصول نهایی دست نیافته‌اند. بر اساس قولی که خودروسازان داده‌اند، طی شش ماه نخست سال آینده ساخت خودروهای برقی محقق شود. وزارت صمت نیز در ساخت خودروهای برقی، از خودروسازان حمایت می‌کند.

وی ضمن تاکید بر اینکه نگرانی در تامین زیرساخت‌های برقی‌سازی وجود ندارد، اظهار کرد: در کشور ما در این زمینه سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام شده است؛ ظرفیت ٩٢ هزار مگاواتی نیروگاهی در کشور و در هر نقطه کشور دسترسی به برق وجود دارد؛ بر این اساس شارژ سریع مورد انتظار مردم است. در همه شهرها به ویژه کلان شهرها و مسیرهای جاده‌ای بین راهی مهم نیز ایستگاه شارژ خودروهای برقی را تعبیه خواهیم کرد.

وزیر صمت در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در رابطه با واردات خودرو، گفت: آنچه که اتفاق افتاد، ناترازی در کیفیت و مطلوبیت بود؛ بنابراین تصمیم گرفته شد به سمتی حرکت کنیم تا نیاز مردم از طریق واردات برطرف شود. البته از خودروسازان داخلی برای اصلاح کمی، کیفیت و تنوع حمایت خواهیم کرد و آن‌ها را تشویق می‌کنیم. خودروسازان باید کیفیت را تضمین کنند و با تنوع تولیدات، خودروهایی در شان و در خور مردم تولید کنیم تا در بازارهای جهانی عرضه شود.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه تحول صنعت خودرو با هدف معرفی و ارائه توانمندی شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز، با حضور فعال یکی از خودروسازان، از امروز (سه‌شنبه ۲۳ آبان ماه) در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز شد. این نمایشگاه با محوریت تحول در صنعت خودرو و معرفی آخرین دستاوردهای مجموعه این صنعت در جهت هم‌افزایی و توسعه صنعت خودرو و نمایش انواع خودروهای برقی و غیربرقی، وارداتی و داخلی از امروز (سه‌شنبه) به مدت چهار روز (تا جمعه ۲۶ آبان) برگزار می‌شود.

نشست‌های تخصصی با محوریت خودروهای برقی و فرصت‌های نوآوری و فناوری در صنعت خودرو از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه است و صنعتگران و فعالان مجموعه صنعت خودرو کشور (خودروسازی و قطعه‌سازی) و سایر بازدیدکنندگان می‌توانند با حضور در این نمایشگاه، از آخرین دستاوردهای صنعت مطلع شوند.

همچنین در حاشیه برگزاری دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، کارگاه‌های آموزشی در حوزه خودرو برقی، هیبریدی و شبکه برق با حضور مدیران و کارشناسان صنعت خودرو، دانشگاهیان و علاقه‌مندان این حوزه برگزار می‌شود.

گفتنی است که در این نمایشگاه، گروه صنعتی ایران‌خودرو، جدیدترین محصولات سواری خود نظیر  ری‌را (برقی و بنزینی)، تارا V۴ LX ، تارا برقی، دناپلاس توربواتوماتیک آپشنال، شاین مکس (بنزینی و هیبریدی)، هایما ۸S، هایما ۷X و اتوبوس برقی را به نمایش گذاشته است.

همچنین دیگر خوردوساز بزرگ کشور (سایپا) نیز، با محصولات جدید برقی و غیربرقی خود در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، حضور یافته و تلاش کرده است با رفع نواقص گذشته و ایجاد شرایط برای رشد و توسعه محصولات خود، رضایت مشتریان را تامین کند؛ از همین‌روی بخشی از دستاوردهای حاصله طی این مدت را در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، در معرض دید عموم قرار داده است.

گروه خودروسازی سایپا خودروی برقی آریا (در قالب نمایش تصویری و معرفی تغییرات قوای محرکه و داشبورد)، خودروی هیبرید R۹، SL ۰۳(EV-R) (برند لوکس دیپال زیرمجموعه شرکت چانگان)، E-STAR و EADOO (دو محصول شرکت چانگان)، خودروSINOGOLD  و نمونه تحقیقاتی اطلس برقی را به نمایش گذاشته است. همچنین ضمن نمایش خودروهای سهند، شاهین اتوماتیک، ساینا دوگانه‌سوز، کوییکGX و اطلس، مردم می‌توانند خودروهای وارداتی غیربرقی که شامل DL۵ و انواع چانگان‌های CS۱۵، CS۵۵، و CS۳۵ پلاس است، را از نزدیک ببینند.
نظرات بینندگان