کد خبر: ۴۳۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴

نقشه رنگ‌بندی تغذیه کشور تدوین می‌شود

وزیر بهداشت بر لزوم تدوین نقشه تغذیه کشور تاکید کرد و گفت: لازم است در این نقشه، مناطق آبی، قرمز، نارنجی و زرد کشور از نظر وضعیت تغذیه مشخص باشد تا بتوان آمایش سرزمینی لازم در موضوع تغذیه را صورت داده و سیاستگذاری کرد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، نخستین جلسه شورای عالی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور پس از ۲۰ سال روز گذشته‎ به ریاست دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در وزارت بهداشت برگزار شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این جلسه و در جمع اعضای شورای عالی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی ضمن تأکید بر تدوین نقشه تغذیه کشور گفت: توجه ویژه به تغذیه در مناطق محروم از وظایف ماست و برای توجه به تغذیه مردم در مناطق محروم باید برنامه عملیاتی تدوین و اجرایی شود.

دکتر بهرام عین اللهی در بیستمین جلسه شورای عالی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: لازم است در این نقشه، مناطق آبی، قرمز، نارنجی و زرد کشور از نظر وضعیت تغذیه مشخص باشد تا بتوان آمایش سرزمینی لازم در موضوع تغذیه را صورت داده و سیاستگذاری کرد.

وزیر بهداشت همچنین با تاکید بر ضرورت ایجاد ارتباط وسیع این انستیتو با بخش‌های دانشگاهی و صنعتی کشور افزود: توجه ویژه به تغذیه در مناطق محروم از وظایف ماست که برای آن باید برنامه عملیاتی تدوین و اجرایی شود.

عین‌اللهی عنوان کرد: این انستیتو از نقاط قوت وزارت بهداشت است که علاوه بر تحقیق، در برنامه‌ریزی و اجرا هم نقش دارد و سایر سازمان‌های مرتبط باید از این انستیتو به عنوان اتاق فکر استفاده کنند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: مشکل فرهنگی کشور این است که بخش زیادی از سوغاتی‌ها و غذاها دارای قند فراوان هستند که برای سلامت افراد مشکل‌ساز بوده و بیماری دیابت را افزایش می‌دهد. لذا برخی نقاط کشور که مشکل دیابت بیشتری نسبت به مناطق دیگر دارند، باید در برنامه‌ریزی‌ها و تدوین نقشه تغذیه مورد توجه ویژه قرار گیرند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی با اشاره به این که بیماری از طریق غذا و هوا ایجاد می‌شود و باید برای کنترل آن برنامه‌ریزی کرد، افزود: برنامه‌های هر استان برای تغذیه باید خاص آن استان باشد؛ زیرا مشکلات استان ها نیز بومی و وابسته به شرایط هر استان است.

وزیر بهداشت با تأکید بر الگوسازی به عنوان یک راهبرد در تغذیه، اظهار داشت: باید رستوران‌های استانداردی که غذای سالم تهیه و توزیع می کنند، در استان های گوناگون وجود داشته و مورد تشویق قرار گیرند.

وی در پایان تربیت نیروی انسانی متخصص تغذیه در دانشگاه های علوم پزشکی کشور را اقدامی راهبردی دانست و بر آموزش بهورزان و مراقبان سلامت در زمینه تغذیه تاکید کرد.
نظرات بینندگان