کد خبر: ۴۳۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
مجارستان:

پذیرش اوکراین در اتحادیه اروپا یعنی گسترش جنگ

وزیر خارجه مجارستان صراحتا اعلام کرد، شرایط برای پذیرش اوکراین در اتحادیه اروپا فراهم نیست و ورود این کشور به این اتحادیه به معنای «گسترش جنگ» است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، این اظهارات «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه مجارستان در واکنش به صحبت‌های «اورزولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا در لیسبون مبنی بر «آغاز مذاکرات الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا» انجام شد.

طبق گزارش راشا تودی، سیارتو در این خصوص بیان داشت: با پذیرش اوکراین، اتحادیه اروپا هم وارد جنگ خواهد شد که عملا هیچ‌کس چنین چیزی نمی‌خواهد. گسترش این بلوک باید موجب گسترش صلح شود نه اینکه با خود جنگ به همراه داشته باشد.

وی افزود: با توجه به جنگ اوکراین، پذیرش این کشور در اتحادیه اروپا اقدامی پوچ و غیرمنطقی برای بروکسل تلقی می‌شود. ما شاهد این هستیم که در اوکراین، به عنوان کشور جنگ‌زده حتی انتخابات برگزار نمی‌شود.

پس از ماه‌ها فشار از سوی غرب برای برگزاری انتخاب پارلمانی و ریاست‌جمهوری در اوکراین، رئیس‌جمهور این کشور چند روز پیش صراحتا اعلام کرد که اکنون وقت مناسبی برای انتخابات نیست و در حال حاضر باید جنگید.

انتخابات پارلمانی اوکراین که قرار بود در ماه جاری میلادی برگزار شود، به دلیل «حکومت نظامی» که در فوریه ۲۰۲۲ وضع شد، به تعویق افتاده است.

وزیر امور خارجه مجارستان در پایان تاکید کرد: از آنجایی که اوکراین هنوز شروط مربوط به عضویت را محقق نکرده است، ما هرگونه اقدامی جهت آغاز مذاکرات برای الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا را در نظر نداریم. اتحادیه اروپا با چالش‌های امنیتی و اقتصادی مواجه است و هر روز ضعیف‌تر می‌شود. اگر قرار باشد عضو جدیدی وارد این اتحادیه شود تا قدرت به آن بازگردد، اول باید کشورهای حوزه بالکان غربی و از همه مهم‌تر صربستان را در نظر گرفت.

در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲، اندکی پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، کی‌یف درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را مطرح کرد. پس از این کشور، گرجستان و مولداوی هم خواستار تسریع روند عضویت در این اتحادیه شدند.

آغاز روند مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا به موافقت تمامی ۲۷ عضو کنونی این اتحادیه بستگی دارد و این در حالی است که مجارستان مکرراً نسبت به عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا ابراز مخالفت کرده است. بوداپست می‌گوید تا وقتی کی‌یف رفتار مناسبی با مجارهای ساکن غرب اوکراین نداشته باشد، با عضویت این کشور در اتحادیه اروپا موافقت نخواهد کرد.
نظرات بینندگان