کد خبر: ۴۳۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹

کاهش بیش از ۱۰۰ رشته محل «حسابداری» در هنرستان‌ها

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از کاهش بیش از ۱۰۰ رشته محل در رشته حسابداری هنرستان‌ها طی امسال خبر داد و گفت که این معاونت به دنبال تجمیع برخی رشته‌ها متناسب با نیاز بازار کار است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، وزارت آموزش و پرورش طی سال‌های اخیر به دنبال کاهش سهم رشته انسانی، تعدیل سهم رشته علوم تجربی، افزایش سهم رشته ریاضی فیزیک در بین دانش آموزان و افزایش سهم دانش آموزان در پایه دهم هنرستان‌ها به ۴۱.۵ درصد بوده است.

در همین راستا امسال جمعیت دانش آموزان در سه پایه هنرستان‌ها با رشد ۲.۵ درصدی به  ۳۹.۶۳ درصد از کل دانش آموزان و سهم دانش آموزان در پایه دهم هنرستان‌ها نیز با رشد ۳ درصدی به ۴۲.۸ درصد رسیده است و این یعنی جمعیت دانش آموزان هنرستانی در پایه دهم از آنچه آموزش و پرورش برای آن هدف گذاری کرده بود نیز اندکی فراتر رفته است.

در حال حاضر طبق ضوابط موجود، شاخه فنی و حرفه‌ای و کار دانش به صورت مجزا وجود دارد اما برخی از رشته‌ها از مجموعه کار و دانش حذف شده است که رشته جایگزین آن در شاخه فنی و حرفه‌ای  وجود دارد.

بنابراین در برخی از رشته‌های حذف شده از مجموعه‌ کار و دانش، پذیرش متوقف شده است و این رشته‌ها به هیچ عنوان پذیرش نخواهند داشت.  از سوی دیگر ثبت نام برخی دیگر از رشته‌های کار و دانش در پایه دهم نیز به دلیل اشباع آن‌ها در بازار کار متوقف شده است اما رشته جایگزین آن در فنی حرفه‌ای وجود دارد.

بنا بر اعلام وزارت آموزش و پرورش علت این حذفیات و توقف در پذیرش برخی رشته‌ها، تغییر در استانداردهای مد نظر قانون نظام جامع فنی و حرفه‌ای است. به طوری که بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش فنی و حرفه‌ای استاندارد و رویکرد برخی شایستگی‌ها تغییر کرده است و از آنجا که برخی رشته‌ها جوابگوی نیاز بازار کار نیستند این حذفیات رخ داده است.

کاهش بیش از ۱۰۰ رشته محل در رشته حسابداری

در همین راستا محمد مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام اینکه امسال بیش از ۱۰۰ رشته محل در رشته حسابداری کاهش داده شده است، اظهار کرد: بخشی از علت این امر ناظر به نیاز بازار کار است که دیگر در بازار کار این رشته نیازی حس نمی شود و بخشی از علت آن نیز به سیاست تعدیل رشته‌های مجموعه فنی و حرفه‌ای و کاردانش باز می‌گردد.

وی افزود: این رشته را نیز به صورت موازی در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش داشتیم و از این رو تجمیعی اتفاق افتاد تا این رشته فقط در یک شاخه ارائه شود. از سوی دیگر در آینده با بازنگری در شاخه‌ها و رشته‌ها به دنبال این هستیم که برخی رشته‌ها را تجمیع کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره اهمیت تعدیل سهم رشته تجربی در بین دانش آموزان نیز، تصریح کرد: امسال تعداد دانش آموزان در این رشته افزایش پیدا نکرد اما ما هدف گذاری کردیم تا سهم این رشته را تعدیل کنیم. در این راستا باید با روش‌های ترغیبی و تشویقی دانش آموزان را کنترل کنیم تا سهم این رشته تعدیل یابد.
نظرات بینندگان