کد خبر: ۴۳۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
علیرضا منادی:

فرصت بیشتری به داوطلبان کنکور برای ترمیم معدل داده شود

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش نوشت: فرصت بیشتری برای ترمیم معدل به تعداد حداقل سه یا چهار بار به داوطلبان کنکور داده شود.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا،‌ متن نامه علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به صحرایی وزیر آموزش و پرورش به شرح زیر است:

«جناب آقای دکتر صحرایی
وزیر محترم آموزش و پرورش

سلام علیکم

احتراما همانگونه که مستحضرید با اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی»، تغییرات قابل توجهی در نحوه سنجش و پذیرش دانشگاه‌ها ایجاد گردید و شرایط جدیدی در فرآیند جذب دانشجو به وجود آمد. با عنایت به جدید بودن این شیوه، لازم است دقت بیشتری در تمامی مراحل آن صورت پذیرفته تا بهترین نتیجه حاصل شود و از آسیب ها و کاستی های آن تا حد ممکن ممانعت به عمل آید.

یکی از این آسیب ها که متاسفانه با برداشت ناصحیح از این مصوبه رخ داد، موضوع اجازه ترمیم معدل صرفا برای یک‌بار بود که شایسته است به دلایل زیر فرصت بیشتری به داوطلبین داده شود:

۱ - کم نمودن فرصت ترمیم معدل موجب افزایش استرس و فشار روانی بر داوطلبان می‌شود، در حالی که در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اجازه شرکت در چند کنکور را به داوطلبین داده و حتی کنکور دو بار در سال برگزار می شود، محدود نمودن ترمیم معدل مغایر هدف اصلی این مصوبه در کاهش استرس دانش آموزان و داوطلبان است.

۲ - ماده (۹) مصوبه به صراحت اعلام می‌دارد: «ضوابط اجرایی و سایر شرایط مربوط به این مصوبه مانند مفاد ایجاد سوابق تحصیلی و تعداد تکرار آن و .... به اطلاع ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور می‌رسد»، بنابراین تکرار فرصت ترمیم معدل در آن پیش بینی شده است.

۳- در مصاحبه دبیر محترم وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از جلسه آن شورا که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی به اطلاع عموم رسید، ایشان تصریح نمودند، داوطلبان می‌توانند تا ده بار نیز ترمیم معدل نمایند.

۴- اعلام تصمیم وزارت آموزش و پرورش در محدودیت ترمیم معدل صرفا برای یک بار، بعد از برگزاری امتحانات نهایی سال ١٤٠٢ صورت پذیرفته و بسیاری از داوطلبین عملا فرصت ترمیم معدل بعدی را به علت دیر اعلام نمودن این وزارتخانه از دست دادند.

خواهشمند است با عنایت به مطالب فوق الذکر دستور فرمایید جهت جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان و ایجاد فرصت رشد و کاهش فشار روانی بی مورد مطابق اهداف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرصت ترمیم به تعداد حداقل سه یا چهار بار افزایش یابد.»
نظرات بینندگان