کد خبر: ۴۳۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲

ماکرون به دنبال دوستان جدید و اورانیوم در قفقاز

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در روزهای آینده به آسیای مرکزی غنی از انرژی سفر خواهد کرد تا از قزاقستان و ازبکستان، دو تأمین‌کننده که اورانیوم نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور را تأمین می‌کنند، بازدید کند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از بلومبرگ، به گفته دو تن از افراد نزدیک به رئیس‌جمهور فرانسه که هنگام گفت‌وگو درباره مسائل دیپلماتیک خواستند نامشان فاش نشود، این سفر با هدف تقویت امنیت انرژی فرانسه انجام می‌شود. این تلاش‌ها بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر اروپا برای تنوع بخشیدن به سوخت‌های فسیلی و دور شدن از سوخت‌های روسیه است که زمانی اروپا به آن بسیار وابسته بود.

اما انگیزه دومی نیز وجود دارد و آن تشویق جمهوری‌های شوروی سابق به نگاهی فراتر از وابستگی خود به روسیه است. مقامات فرانسوی پیشنهاد می‌کنند که جنگ در اوکراین روابط طولانی‌مدت در منطقه را مختل کرده و فرصتی را ایجاد کرده است.

ذخایر عظیم نفت، گاز و سنگ‌های معدنی آسیای مرکزی، آن را در مرکز مبارزه برای نفوذ در منطقه‌ای قرار می‌دهد که معمولاً حیاط خلوت روسیه است.

چین از طریق پروژه زیرساختی «کمربند و جاده» رئیس‌جمهور شی جینپینگ در حال گسترش نفوذ خود است، ایالات متحده به دنبال تقویت حضور سیاسی خود است، درحالی‌که اتحادیه اروپا در تلاش است با دور زدن روسیه، منطقه را از طریق یک کریدور تجارت و انرژی به اروپا وصل کند.

جستجوی فرانسه برای اورانیوم پس از کودتای ژوئیه در نیجر، که در سال گذشته دومین منبع بزرگ اورانیوم اتحادیه اروپا پس از قزاقستان بود، ضروری‌تر می‌شود.

میکائل لویستون، محقق مؤسسه روابط بین‌الملل فرانسه مستقر در پاریس، گفت: «قزاقستان کلید امنیت انرژی فرانسه است. سفر ماکرون نشانی است که پاریس آماده است همکاری خود را تشدید کند.»

طبق آمار وزارت اقتصاد فرانسه، قزاقستان علاوه بر اینکه بزرگ‌ترین تأمین‌کننده اورانیوم فرانسه است، سال گذشته دومین منبع بزرگ نفت خام این کشور نیز بود.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی اتحادیه اروپا در این دیدار، هفته گذشته وزرای خارجه قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان برای اولین‌بار با وزرای خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا دیدار کردند، درحالی‌که در ماه سپتامبر، رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن در حاشیه مجمع‌عمومی سازمان ملل با رهبران آنها دیدار کرد.

به گفته یکی از مقامات الیزه، رئیس‌جمهور فرانسه با هیاتی متشکل از ۱۵ رهبر تجاری از بخش‌های انرژی، کشاورزی و معادن دیدار خواهد کرد.

ماکرون اولین رئیس‌جمهور فرانسه بود که از مغولستان بازدید کرد و متعاقباً قراردادی را برای تأمین اورانیوم بیشتر امضا کرد، درحالی‌که سال گذشته او اولین رهبر فرانسوی بود که در نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه شرکت کرد.
نظرات بینندگان