کد خبر: ۴۳۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶

چاقی یک معضل جهانی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، به تبیین و تشریح مرجعیت علمی دانشگاه در درمان چاقی و جراحی درون بین پرداخت.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، عبدالرضا پازوکی، روز دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ در نشست خبری با موضوع تبیین و تشریح مرجعیت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در درمان چاقی و جراحی درون بین، گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان متولیان حوزه سلامت، دستاوردهایی داشته‌اند که برخی دستاوردها در سطح بین الملل مطرح است.

وی افزود: چاقی یکی از معضلات امروز دنیا و ایران است و در همین راستا، رشته جراحی چاقی در کشور راه اندازی شد و تاکنون بیش از ۱۰۰ فارغ التحصیل در این رشته داریم.

پازوکی ادامه داد: ایران در زمینه درمان چاقی، میزبان بیماران خارجی است و همچنین تعدادی از فارغ التحصیلان این رشته نیز از خارج از کشور بوده‌اند.

وی گفت: حاصل تجربیات خودمان را در قالب مقالات توانسته‌ایم به اطلاع دنیا برسانیم و فدراسیون بین المللی جراحی چاقی، ایران را به عنوان هشتمین کشور در عرضه مقالات معرفی کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: در حال حاضر، ایران بعد از آمریکا و چین، سومین کشور دنیا در عرضه مقالات پیرامون درمان چاقی است.

در ادامه، محمد کرمان ساروی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهار داشت: امروز به جایگاهی در تولید علم رسیده‌ایم که دنیا به مقالات ما در زمینه جراحی چاقی مراجعه می‌کند.

وی افزود: در اکثر گایدلاین های جراحی چاقی، از نظرات اساتید ایرانی استفاده می‌شود.

ساروی به بیانیه فدراسیون جهانی چاقی در حمایت از پزشکان اسرائیل اشاره و تاکید کرد: بعد از اعتراض انجمن‌های علمی، فدراسیون مربوطه بیانیه خودش را اصلاح کرد و اسم غزه را در کنار اسرائیل قرار داد و از وضعیت موجود در منطقه ابراز نگرانی کرد.

در این نشست خبری، شهاب شهابی مدیر کلینیک چاقی بیمارستان رسول اکرم (ص)، گفت: ۱۵۰ مقاله در یک دهه اخیر تهیه شده که ۸۷ مقاله از دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده است.

وی افزود: مشارکت‌های اساتید بنام خارجی در این مقالات، از اهمیت ویژه ای برخوردار است که باعث شده به عنوان مرجع، مورد توجه قرار بگیرد.

شهابی از آموزش فلوشیپ چاقی برای دانشجویان خارجی و برگزاری کارگاه‌هایی با موضوع آموزش جراحی چاقی خبر داد و گفت: بیماران خارجی برای جراحی چاقی به ایران می آیند که نه فقط به خاطر ارزان بودن هزینه‌ها، بلکه به واسطه کیفیت بالای درمان است.

وی، چاقی را معضل جهانی و البته قابل پیشگیری دانست.

شهابی با عنوان این مطلب که هیچ جراحی چاقی نتیجه مادام العمر ندارد، گفت: لازم است بعد از جراحی چاقی، مراقبت‌های لازم صورت بگیرد.

وی، عارضه جراحی چاقی را در حدود یک درصد دانست و در عین حال تاکید کرد: این موضوع بستگی به این دارد که جراحی توسط چه کسانی انجام شود که باید گفت فلوشیپ جراحی چاقی، می‌تواند عمل جراحی چاقی را انجام دهد.
نظرات بینندگان