کد خبر: ۴۳۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷

اتصال ۹۳ درصد روستاها به اینترنت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با نگاه راهبردی و تجاری‌سازی به نسل پنجم ارتباطی گفت: تمام فناوری‌هایی که مطرح‌ شده نیازمند اینترنت پرسرعت است و مردم ما نیز شایسته بهترین‌ها و سرعت‌های بالا هستند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، عیسی زارع پور  - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در همایش ملی نسل پنجم ارتباطات در ایران اظهار کرد: امروز این همایش که درباره نسل پنجم ارتباطات در حال برگزاری است و تمام فناوری‌هایی که مطرح‌ شده نیازمند اینترنت پرسرعت برای مردم است و دنیا هم به این سمت پیش می‌رود و یکی از تکالیفی که به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم محول شده همین موضوع است.

وی افزود: رویکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سرعت‌های بالا است و در شهرهایی که فیبر نوری اجرا شده سرعت‌های خوبی به مردم ارایه می‌شود و مردم ما شایسته بهترین‌ها و سرعت‌های بالا هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزارت ارتباطات در این زمینه دو پروژه را دنبال می‌کنند که یکی از آن فیبرنوری است که در ۲۰۰ شهر کار درحال انجام است و قریب به چهار میلیون خانوار تخت پوشش قرار گرفته‌اند؛ ۹ اپراتور در این زمینه فعالیت می‌کنند و در نظر داریم تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۲۰ میلیون خانوار دست یابیم.

اتصال همه ساختمان‌ها به فیبرنوری تا پایان برنامه هفتم

زارع پور ادامه داد: اتفاق خوبی که در برنامه هفتم توسعه رخ داد، اتصال ۲۰ میلیون خانوار به فیبرنوری است و هدف‌گذاری این است که تا پایان برنامه هفتم همه ساختمان‌ها به این فناوری متصل شوند که میانگین سرعت را چند صد برابر خواهد کرد. بنابراین این کار نیازمند زیرساخت برای اینترنت سیار هم هست و اگر فاز پوشش تمام شود، عملا در همه جای کشور برای نسل پنجم اینترنت آمادگی داریم.

وی در ادامه به سفر اخیر خود به کشور عمان اشاره کرد و گفت: هفته گذشته به عمان سفر کردم و در مسقط توافقات خوبی انجام شد. این کشور با وجود جمعیت کم در زمینه توسعه نسل پنجم اینترنت اقدامات خوبی انجام داده است و آنها هم در پیشبرد این نسل از اینترنت از فناوری فیبرنوری استفاده و آن را اجرا کرده‌اند. بنابراین پروژه فیبر نوری زیرساختی برای ۵G و نسل‌های بعدی ارتباطات خواهد بود. ما نگاهمان این است که همزمان با توسعه پروژه فیبر کمک کنیم سرعت اینترنت سیار هم افزایش پیدا کند؛ هم از طریق معرفی و توسعه نسل پنجم و هم از طریق برداشته شدن بار ترافیکی از روی ارتباطات سیار و هدایت به سمت ارتباطات ثابت، چون گفته شده است که در کشورهای پیشرفته میانگین ترافیکی مصرفی مردم بر روی ارتباطات ثابت است اما در کشور ما کاملا برعکس است و این تغییر باید انجام شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به فراهم کردن مقدمات لازم برای توسعه نسل پنجم اینترنت، تشریح کرد: از گذشته حرکت‌هایی انجام شده اما کمی کند بود و درحال حاضر فرکانس‌های جدیدی را واگذار می‌کنیم که کارهای آن انجام شده و مزایده فرکانس ۳۷۰۰ و ۳۸۰۰ به زودی انجام می‌شود و در اختیار اپراتورها قرار خواهد گرفت. درحال حاضر مذاکراتی را در رابطه با فرکانس‌هایی که در اختیار برخی نهادهای دیگر است انجام می‌دهیم تا از نظر منابع لازم برای نسل پنجم مسئله جدی نداشته باشیم.

زارع‌پور ادامه داد: اقدام دیگری که انجام شده بحث پروانه‌های همگرای شبکه است که ۱۰ اپراتور آن را دریافت کردند و یک قدم جدید در توسعه ارتباطات در کشور بود. همچنین برروی مدل اقتصادی و نظام تعرفه‌گذاری کار می‌کنیم تا اپراتورها بتوانند برای توسعه نسل پنجم سرمایه گذاری کنند. در کنار توسعه فیبر نوری در شهرها، شبکه مادر مخابراتی را تقویت می‌کنیم که از ابتدای دولت تاکنون ۵۰ درصد به ظرفیت شبکه انتقال کشور افزوده شده و ان‌شاالله تا پایان سال ۵۰ درصد دیگر به آن اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: هدف‌گذاری که در این زمینه انجام داده‌ایم این است که نسبت به ابتدای دولت سه برابر شود؛ علاوه بر موارد گفته شده کار بزرگی که هم چهره کشور را تغییر می‌دهد و به ایجاد بازار برای نسل پنجم و به صورت کلی برای ارتباطات پر سرعت در کشور منجر می‌شود، بحثی است که در برنامه هفتم توسعه ذکر شده و آن توسعه کاربردهای فناوری‌های جدید است.

 اتصال ۹۳ درصد روستاها به اینترنت

وی افزود: موضوعی که چندی پیش در مجلس تصویب شد و به دنبال آن کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند برنامه خود را برای استفاده حداکثری از فناوری‌های جدید بیاورند و این اتفاق بزرگی است که دستگاه‌ها خود را برای تحول دیجیتال آماده کنند و طی  پنج سال آینده ما شاهد تحول اساسی دیجیتال در کشور باشیم.

او ادامه داد: همانگونه که می‌دانید در سال ۱۴۰۰ قرار شد که بحث نسخه‌نویسی الکترونیکی اجباری شود؛ دوستان در وزارت بهداشت می‌گفتند که زیرساخت برای این موضوع فراهم نیست اما همانگونه با بررسی‌های انجام شده مشخص شده، استان‌هایی مانند ایلام ۹۰ درصد نسخه‌ها در شهر و روستا الکترونیکی نوشته می‌شد و ما جزو معدود کشورهایی هستیم که در این حوزه بیش از ۹۰ درصد نسخه نویسی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

او تاکید کرد: همین جا اعلام می‌کنم برای هر کار ملی مبتنی بر فناوری اطلاعات آمادگی داریم و در حال حاضر بیش از ۹۳ درصد روستا به اینترنت متصل هستند و ان شاالله تا پایان سال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار تحت پوشش قرار می‌گیرند. زمانی که قرار است صنایعی مانند کشاورزی هوشمند شوند، باید بدانیم که زیرساخت فعلی پاسخگو نیست و باید از فناوری‌های جدید استفاده شود. شرایط موجود، به‌هیچ‌وجه رضایت‌بخش نیست و با سرعت در حال‌توسعه پروژه‌های زیرساختی هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: تعداد سایت‌های نسل پنجم در کشور زیر ۵ درصد است و امیدواریم با زیرساخت‌هایی که در حال فراهم شدن است، تا پایان دولت تعداد سایت‌های نسل پنجم و پوشش آن را به ۱۰ درصد برسانیم و بر اساس سند معماری شبکه ملی اطلاعات تا پایان دولت باید ۱۰ درصد کاربران مصرف‌کننده فناوری‌های جدید باشند که فناوری جدید در بخش اینترنت سیار همین نسل پنجم اینترنت است.

وی در پایان گفت: همچنین برخی درباره تشعشعات نسل پنجم اینترنت هم صحبت می‌کنند اما باید اعلام کنم که تشعشعات اینترنت ۵G تفاوتی با نسل‌های دیگر ندارد. تشعشعات در کشور ما همیشه نسبت به استاندارد جهانی کمتر بوده بنابراین این فناوری ایمن است و مردم نگران توسعه آن نباشند چراکه بخش قابل‌توجهی از مردم چین در حال استفاده از این تکنولوژی هستند.
نظرات بینندگان