کد خبر: ۴۳۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸

افشای وجود یک پایگاه نظامی مخفی آمریکایی در نزدیکی غزه

اینترسپت نوشت، دو ماه قبل از حمله حماس به سرزمین‌های اشغالی، پنتاگون قرارداد چند میلیون دلاری برای ساخت یک پایگاه نظامی مخفی در اعماق صحرای نقب، ۲۰ مایلی غزه، امضا کرد. این پایگاه قدیمی با نام رمز «سایت ۵۱۲» یک مرکز راداری است که آسمان را برای حملات موشکی به اراضی اشغالی رصد می‌کند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، با این حال، در هفت اکتبر، زمانی که هزاران موشک حماس پرتاب شد، سایت ۵۱۲ چیزی ندید - زیرا روی ایران متمرکز بود، بیش از ۷۰۰ مایل دورتر.

ارتش آمریکا بی‌سر و صدا در حال ساخت و ساز در سایت ۵۱۲ است، پایگاهی طبقه‌بندی شده که بر فراز کوه هار قرن Mt. Har Qeren در نقب قرار دارد، اسناد دولتی از این پایگاه به عنوان «تأسیسات پشتیبانی حیات» نام برده است. ارتش از سازه‌های پادگان مانند برای پرسنل صحبت می‌کند.

اگرچه جو بایدن و کاخ سفید اصرار دارند که هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیروهای آمریکایی به سرزمین‌های اشغالی در بحبوحه جنگ با حماس وجود ندارد، اما حضور نظامی مخفیانه آمریکا در سرزمین‌های اشغالی از قبل وجود دارد و قراردادهای دولتی و اسناد بودجه نشان می‌دهند که این حضور به وضوح در حال رشد است.

تأسیسات ۳۵.۸ میلیون دلاری نیروهای ایالات متحده، که به طور عمومی اعلام نشده یا قبلاً گزارش نشده بود، به طور غیرمستقیم در اعلامیه قرارداد دوم اوت توسط پنتاگون مورد اشاره قرار گرفته است. اگرچه وزارت دفاع تلاش کرده تا ماهیت واقعی سایت را پنهان کند - و آن را در اسناد دیگر صرفاً به عنوان یک پروژه «طبقه بندی شده در سراسر جهان» توصیف کرده است - اسناد بودجه بررسی شده توسط اینترسپت نشان می‌دهند که این سایت بخشی از سایت ۵۱۲ است.

پل پیلار، تحلیلگر ارشد سابق مرکز مبارزه با تروریسم سیا که گفته اطلاعات خاصی از این پایگاه ندارد، به اینترسپت گفت: گاهی اوقات چیزی به عنوان یک راز رسمی تلقی می‌شود، نه به این امید که دشمن هرگز متوجه آن نشود، بلکه به این دلیل که دولت واشنگتن به دلایل دیپلماتیک یا سیاسی، نمی‌خواهد آن را رسماً تصدیق کند. در این مورد، شاید از این پایگاه برای پشتیبانی از عملیات‌هایی در سایر نقاط خاورمیانه استفاده شود که در آن هر گونه اعتراف به اینکه آنها از سوی اسرائیل انجام شده‌اند یا با مشارکت اسرائیل است، ناخوشایند خواهد بود و احتمالاً واکنش‌های منفی ضرر بیشتری نسبت به عملیات‌ها در پی خواهد داشت.

تصدیق نادری از حضور نظامی آمریکا در سرزمین‌های اشغالی در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت، زمانی که دو طرف یک سایت نظامی را با بودجه دولتی آمریکا افتتاح کردند که صدای آمریکا آن را «اولین پایگاه نظامی آمریکا در خاک اسرائیل» خواند. تزویکا هایموویچ، ژنرال نیروی هوایی رژیم صهیونیستی  آن را «تاریخی» خواند و گفت: ما برای اولین بار یک پایگاه آمریکایی در اسرائیل ایجاد کردیم.

یک روز بعد، ارتش آمریکا موجودیت این پایگاه را تکذیب کرد و اصرار داشت که این پایگاه صرفاً یک «محل زندگی» برای سربازان آمریکایی شاغل در یک پایگاه اسرائیلی است. ارتش آمریکا از زبان مشابهی برای توصیف تأسیسات جدید در سرزمین‌های اشغالی استفاده می‌کند، که به عنوان «منطقه پشتیبانی از زندگی» توصیف می‌شود. چنین ابهامی در سایت‌های نظامی ایالات متحده است که پنتاگون می‌خواهد پنهان کند.

سایت ۵۱۲ قبلاً به عنوان «محل همکاری امنیتی» نامیده می شد: عبارتی که برای نمایش یک حضور کم هزینه و سبک در نظر گرفته شده است اما برای پایگاه‌هایی اعمال شده است که همانطور که اینترسپت گزارش کرده می‌تواند تا ۱۰۰۰ نیرو در خود جای دهد.

با این حال، سایت ۵۱۲ برای مقابله با تهدیدی علیه رژیم صهیونیستی از جانب فلسطینیان ساخته نشده است، بلکه خطر ناشی از موشک‌های میان برد ایران هدف بوده است. پنتاگون در تلاش برای مقابله با ایران حضور خود را در این منطقه افزایش داده است.

پس از حمله هفت اکتبر حماس، ایالات متحده تعداد جنگنده‌هایش را در منطقه دو برابر کرد و دو ناو هواپیمابر را در سواحل سرزمین‌های اشغالی مستقر کرد. دیوید واین، استاد مردم شناسی در دانشگاه امریکن، گفت: گمانه زنی من این است که مخفی کاری مربوط به زمانی است که دولت‌های آمریکا تلاش دارند تا تظاهر به عدم جانبداری از اسرائیل در درگیری‌های اسرائیلی-فلسطینی و اسرائیلی-عربی کنند. رهگیری «اعلام پایگاه‌های نظامی آمریکا در اسرائیل در سال‌های اخیر احتمالاً نشان‌دهنده کنار گذاشتن این تظاهر و تمایل به اعلام حمایت عمومی‌تر از اسرائیل است».
نظرات بینندگان