کد خبر: ۴۳۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
جهانگیری:

اندیشه اصلاح‌ به اصلاح‌طلبان محدود نمی‌شود

معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: هیچکس برای توسعه ایران دنبال ارتباط با امریکا نیست اما باید مدیریت کنند تا تنش با آمریکا کم شود که برای توسعه کشور مزاحمت ایجاد نکند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری در کنگره حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به تحولات منطقه و وقوع جنگ در سرزمین‌های اشغالی، اظهار کرد: مثل مردم ایران و انسان‌دوستان در جهان همدردی خود را با مردم عزه اعلام می‌کنم به‌ویژه کسانی که بدون هیچ سرپناهی بمب‌هایی وحشیانه بر سرشان ریخته می‌شود. متاسفانه نظام بین‌الملل برای حل این‌گونه مسائل بسیار عاجز است. ۷۰ سال است مردم فلسطین به دنبال حقوق اولیه خود یعنی زندگی کردن هستند.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در مواقع سخت هم می‌توان به شرط وجود اراده، فعالیت کرد، یادآور شد: تا سال ۱۳۹۵ عضو شورای مرکزی حزب سازندگی بودم اما بعد از گذشت چند سال از معاون اولی در دولت یازدهم، دو مشکل پیش آمد که یکی فراهم نبودن امکان حضور و شرکت در جلسات حزب و دیگری نقد دولت و اعضای آن در حزب سازندگی بنا به ماهیت سیاست‌ورزی بود که دوستان دولتی را بلافاصله گله‌مند می‌کرد و انتظارشان واکنش نشان دادن من به این نقدها بود. در نهایت به این نتیجه رسیدم که از حزب کناره‌گیری کنم و از آن روز نظراتم را مستقل اعلام می‌کنم.

معاون اول دولت یازدهم و دوازدهم با بیان اینکه همچنان دغدغه اصلاح‌گری دارم، اظهار کرد: اصلاح‌طلبی در راهبرد، رویکرد و روش، کم‌هزینه‌ترین و موثرترین راه برای خروج کشور از تنگناها و بحران‌هاست. هیچ راهی جز اصلاح‌طلبی برای مشکلات کشور نمی‌شناسم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باور دارم اصلاح‌طلبی فراتر از احزاب اصلاح‌طلب است، تصریح کرد: هر کس در هرجای کشور یک کار اصلاحی انجام می‌دهد، اصلاح‌طلب است. چه عضو احزاب اصلاح‌طلب باشد چه نباشد. کسی که در دانشگاه نیروی انسانی مستعد تربیت می‌کند تا در توسعه کشور موثر باشد اقدام اصلاح‌طلبانه می‌کند.

وی افزود: کسی که در یک کارخانه به کیفیت بالاتر کالا و قیمت پایین‌تر که منجر به تصاحب بازارهای صادراتی شود توجه و اقدام می‌کند حتما کاری اصلاح‌طلبانه انجام می‌دهد. پس با این ذهنیت فکر می‌کنم باید از هرکار اصلاح‌طلبی حمایت کرد. با این ایده می‌توانیم کشور را با هزینه کم از تنگناها عبور دهیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه توسعه، محوری‌ترین مسئله کشور است، اظهار کرد: ایران از هر نظر شایسته است که توسعه پیدا کند. در این شرایط باید راهکارهایی پیدا کرد تا بتوانیم افق خوبی به ملت نشان دهیم. افق‌گشایی مهمترین رسالت بر دوش نخبگان و سیاسیون ایران است. ترسیم افق‌گشایی یک آینده امیدوارکننده برای مردم ایران و نسل جوان ایران نیازمند نقش‌آفرینی همه آنانی است که می‌توانند نقش‌آفرین‌ باشند.

جهانگیری ادامه داد: نخبگان و احزاب سیاسی می‌تواند به این امر کمک کنند اما مهم است که موضوع اصلی چیست تا بیشتر نخبگان، سیاستمداران و توده مردم حول آن جمع شوند. در واقع حرف من همین یک جمله است که چرا مثل سایر کشورها که همزمان یا بعد از ما روند توسعه را شروع کردند به نتیجه نرسیدیم؟ و مهمترین دلیل استمرار نداشتن سیاست‌های توسعه در ایران چیست؟

وی تاکید کرد: باید حول توسعه، اندیشه توسعه و گفتمان توسعه تجمع کنیم. اول نظام فن‌سالاری کشور را دوباره احیا کنیم تا همه کسانی که علاقمند به توسعه و آینده ایران هستند با هر گرایشی برای توسعه جمع شوند.

جهانگیری با بیان اینکه پیش‌نیاز توسعه کشور فضای بین‌المللی مناسب است، تصریح کرد: به محض اینکه می‌گوییم فضای بین‌المللی مناسب، می‌گویند این‌ها دنبال آمریکا هستند. باور دارم هیچکس برای توسعه ایران دنبال ارتباط با امریکا نیست اما باید مدیریت کنند تا تنش با آمریکا کم شود که برای توسعه کشور مزاحمت ایجاد نکند.

معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: نیازمندیم فضای بین‌الملل و داخلی، فضای توسعه شود. اگر قصد داریم مانع افراط و تفریط یا رادیکالیسم شویم این کار با محور قراردادن توسعه امکان‌پذیر است. با توسعه ایران بسیاری از مسائل را می‌توان حل کرد. اگر دنبال ایران مقتدر هستیم ایران مقتدر، ایران توسعه‌یافته است. اگر دنبال ایرانی هستیم که قدرت بازدارندگی بالایی داشته باشد ایرانی بازدارنده است که توسعه‌یافته باشد. این توسعه‌ نه تنها مغایر با عدالت و آزادی نیست بلکه این دو ثمره توسعه است. کاری کنیم مردم باور کنند با توسعه به مطالبات خود می‌رسند.

وی با اشاره به تاثیر انسجام داخلی و حمایت ملت و نظام از یکدیگر در جریان طرح احتمال حمله آمریکا به ایران پس از ۱۱ سپتامبر و ایجاد بازدارندگی برای کشور، گفت: امروز هم به شدت به بازدارندگی نیاز داریم و  راه آن انسجام و وحدت است. باید از رادیکالیسمی که نیروهای وفادار به نظام را با بهانه‌های مختلف از صحنه خارج می‌کند هم جلوگیری کرد.
نظرات بینندگان