کد خبر: ۴۳۲۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷

هرگونه محاسبه غلط صهیونیست‌ها پیامد سنگین خواهد داشت

وزیر امور خارجه در نشست خبری با همتای آفریقایی خود، گفت: امروز منطقه همانند بشکه باروت است. هرگونه محاسبه غلط در ادامه نسل کشی و کوچاندن اجباری می‌تواند پیامدهای سنگین داشته باشد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان، در نشست خبری با وزیر خارجه آفریقای جنوبی، ضمن خیرمقدم به خانم نالدی پاندور همتای خود، گفت: موضوعات دوجانبه و بین‌المللی را در دستورکار داشتیم، اخیراً نشست کمیسیون مشترک دو کشور با حضور وزرای خارجه در پرتوریا برگزار شد و نتایج این نشست را در جلسه امروز بررسی کردیم.

وی در ادامه افزود: آقای نلسون ماندلا به عنوان نماد مبارزه با آپارتاید و تبعیض نژادی برای جهانیان و به ویژه مردم ایران شخصیتی شناخته شده است. جهانیان این روزها شاهد اقدامات جنایتکارانه، نسل کشی و قتل عام رژیم اشغالگر، آپارتاید و کودک کش جعلی اسرائیل علیه مردم مقاوم و مظلوم غزه هستند.

وزیر امورخارجه کشورمان، گفت: علاوه بر موضوعات دوجانبه درباره وضعیت منطقه و تداوم جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین بحث و تبادل نظر داشتیم. از مواضع قوی دولت و مردم آفریقای جنوبی در حمایت از فلسطین و مقابله با آپارتاید علیه ملت فلسطین صمیمانه تشکر می‌کنیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: فرصتی بود تا ارزیابی وزیر خارجه آفریقای جنوبی را درباره آخرین تحولات در منطقه جنوب آفریقا بشنویم. دو کشور از مواضع مشترک در حوزه‌های بین‌المللی و دیدگاه‌های مشترک در نشست‌های بین‌المللی و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردارند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: در دستورکار مشترک ما سفرهای مختلف مقامات دو کشور را در حوزه‌های متنوع در دستورکار داریم. هیأت‌هایی در هفته‌های آینده از آفریقای جنوبی به ایران سفر می‌کند. در سال جاری شمسی سفر رئیس جمهور ایران به دعوت رسمی رئیس جمهور آفریقای جنوبی انجام خواهد شد و در جریان این سفر آخرین توافقات و اسناد تهیه شده توسط وزارت خارجه و سایر وزارتخانه‌های ذیربط به امضای مقامات دو کشور خواهد رسید.

وی در ادامه به شرایط جاری در سرزمین‌های فلسطین اشغالی اشاره و بیان کرد: آنچه امروز در غزه شاهدیم جنگ نیابتی رژیم جعلی اسرائیل است که به نمایندگی از آمریکا این جنگ را علیه ملت مظلوم و غیرنظامیان فلسطینی اعمال می‌کند.

امیرعبداللهیان به سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به تل‌آویو اشاره کرد و افزود: اینکه آقای بایدن به طور شتاب زده به تل آویو سفر می‌کند و از رژیمی که در روزهای گذشته بدون محابا در مقابل چشمان جهانیان بیمارستان‌ها، کلیساها، مساجد، منازل مسکونی و زنان و کودکان و غیرنظامیان فلسطینی را به بهانه دروغ حمله به حماس و مقاومت فلسطین هدف قرار می‌دهد حمایت می‌کند، یک اتفاق تلخ و ناگوار در منطقه غرب آسیاست.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور آمریکا با حضور خود در تل‌آویو رسماً اعلام کرد که صدها هواپیما و کشتی و کامیون حامل سلاح را برای حمایت از کشتار و قتل عامی که اسرائیل در غزه در حال انجام است، ارسال خواهد کرد. مایه شرمساری است که این رئیس جمهور اعلام می‌کند من توانستم برای حدود ۲۰ کامیون کمک انسانی از مرز رفح به غزه حمایت می‌کنم. این نشانگر آن است که رژیم جعلی اسرائیل به نیابت از آمریکا امروز علیه غیرنظامیان و فلسطینی‌ها وارد یک جنگ به شکلی نیابتی شده است.

وزیر امور خارجه ایران بیان کرد: مایلم از این تریبون با صدای بلند اعلام کنم که امروز منطقه همانند بشکه باروت است و هرگونه محاسبه غلط در ادامه این جنگ افروزی، نسل کشی و قتل عام و کوچاندن اجباری ساکنان غزه و کرانه می‌تواند پیامدهای سنگین در منطقه و علیه منافع جنگ افروزان در منطقه به همراه داشته باشم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: مایلم به آمریکا و عامل نیابتی اش رژیم جعلی اسرائیل هشدار بدهم که اگر فوراً جنایت علیه بشریت و نسل کشی در غزه را متوقف نکنند، هر احتمالی در هر لحظه‌ای وجود دارد و منطقه از کنترل خارج خواهد شد و دود آن به چشم جنگ افروزان و مسببان آن خواهد رفت.

وی بیان کرد: صمیمانه از تلاش‌های گوترش دبیرکل سازمان ملل و حضورش در مرز رفح و تأکید آن بر ارسال کمک‌های انساندوستانه و جلوگیری از کشتار غیرنظامیان در غزه سپاسگزاری می‌کنیم.

وزیر خارجه ایران عنوان کرد: امروز بیش از هر زمانی کشورهای اسلامی و عربی در وحدت و همبستگی نزدیک‌تر می‌شوند و از موضع کشورهای عربی و اسلامی که چهارشنبه گذشته در جده گردهم آمدند و در بیانیه خود پیام قوی در مقابله با جنایات جنگی علیه مردم فلسطین و ضرورت ارسال کمک‌های انساندوستانه و مقابله با کوچاندن اجباری ساکنان غزه و کرانه اعلام کردند، تشکر می‌کنم.

امیرعبداللهیان گفت: کشورهای عربی و اسلامی در ساعات و روزهای آینده از مواضع منسجم‌تری در مقابله با این جنایت جنگی اسرائیلی در منطقه برخوردار خواهند بود.
نظرات بینندگان