کد خبر: ۴۳۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸

نقطه قوت کی‌روش نقطه ضعف قلعه‌‎نویی شد

تیم ملی فوتبال ایران که در زمان حضور کارلوس کی روش به داشتن خط دفاعی مستحکم و ساختار دفاعی مطمئن مشهور بود، در زمان امیر قلعه‌نویی این ویژگی را از دست داده و خط دفاعی نگران کننده دارد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و اردن با پیروزی سه بر یک شاگردان امیر قلعه نویی همراه بود تا این تیم به فینال تورنمنت چهارجانبه اردن راه یافته و رقیب قطر در این مرحله شود. تیم های ایران و قطر امروز سه شنبه از ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه دیدار فینال را برگزار خواهند کرد.

با این حال کارشناسان فوتبال نقطه نظرات خود را در خصوص ضعف‌های تاکتیکی این تیم بخصوص در خط دفاعی مطرح کردند تا در فاصله سه ماه مانده به شروع جام ملت‌های آسیا دغدغه‌های خود را مطرح کرده تا کادر فنی با وسعت دید بیشتری تصمیم‌گیری کند.

مدافعان قدیمی ولی فرسوده

امیر قلعه نویی در جریان بازی با اردن ترجیح داد بار دیگر از خط دفاعی باتجربه استفاده کند. شجاع خلیل زاده و محمدحسین کنعانی زادگان همچنان در قلب دفاع قرار گرفتند. رامین رضائیان همچنان به عنوان مدافع راست و احسان حاج‌صفی با بازوبند کاپیتانی دفاع چپ بود. خط دفاعی قدیمی که نزدیک به ۱۵ بازی ملی کنار هم داشته‌اند اما نشان دادند سیر نزولی را در پیش گرفته‌اند.

رضائیان با دو سابقه حضور در جام جهانی و دو حضور در جام ملت‌های آسیا و همچنین حاج صفی هر یک با سابقه حضور در سه دوره جام جهانی تبدیل به قدیمی‌های این تیم شده‌اند. کنعانی زادگان و خلیل زاده نیز غیر از دو دوره حضور کی روش جزو اصلی‌های تیم ملی ایران بودند. به همین دلیل عدم هماهنگی میان آنها قابل توجیه نیست.

مهاجمان اردن در همین دیدار چهار بار توپ ربایی منجر به موقعیت خطرناک داشتند. همچنین سه بار توانستند خلیل زاده و کنعانی زادگان را جا بگذارند. کنعانی زادگان و حاج صفی روی تک گل اردن کاملا مقصر بودند.

«یزن النعیمات» در حالی دروازه ایران را در دقیقه ۷۵ باز کرد که حاج صفی هنگام پا به توپ شدن بازیکن اردن در جناح چپ حضور نداشت. کنعانی زادگان نیز در نقش دفاع پوششی سایه توپ را زد تا النعیمات با چرخشی کوتاه و ضربه‌ای فنی تور دروازه بیرانوند را به لرزه در آورد.

هافبک دفاعی متزلزل

بازی‌های سعید عزت الهی در وایله بولد کلاب دانمارک باعث حضور او در اردوی تیم ملی ایران شده است اما این بازیکن یکی از ضعیف‌ترین نمایش‌های خود را در دیدار با اردن داشت. عزت الهی با پاس‌های اشتباه نتوانست وینگرهای ایران را برای پایه گذاری موقعیت گل راه بیندازد. احمد نورالهی نیز با شرایط آرمانی فاصله داشت تا بین دو نیمه تعویض شده و جای خود را به روزبه چشمی بدهد. بازیکنانی که طعم پوشیدن پیراهن تیم ملی ایران در تورنمنت‌های مهمی چون جام جهانی و جام ملت‌ها را دارند اما به نظر می‌رسد بالای ۳۰ ساله‌ها رمقی برای جام ملت‌های پیش رو در قطر ندارند.

جوان‌ها روی نیمکت پژمرده شدند

قلعه نویی در سفر به اردن امین حزباوی و محمدجواد حسین نژاد را دعوت کرد تا جوان‌گرایی‌اش را در شاکله اصلی تیمش حفظ کند اما فاصله او با عمل‌گرایی بسیار زیاد است. در شبی که اشتباهات فاحش در دفاع و هافبک بلای جان تیم ملی مقابل اردن کاملا ضعیف شده بود هیچ یک بازی نکردند تا تعویض‌های قلعه نویی هم نشان از ترس او بابت از دست دادن نتیجه باشد. قلعه نویی در دقایق پایانی بازی ترجیح داد مرتضی پورعلی گنجی را وارد زمین کند تا نتیجه را حفظ کند اما حاضر نشد یک ثانیه هم به حزباوی بازی دهد تا او رفته رفته اعتماد به نفس لازم را برای بازی در ترکیب تیم ملی ایران پیدا کند.

باید دید قلعه نویی در فاصله کوتاه باقیمانده تا جام ملت‌های آسیا چه تدبیری برای کاهش نگرانی اهالی فوتبال از آشوب مدافعانی که یک دهه محل تکیه گاه فنی مربی همچون کارلوس کی روش بودند خواهد کرد.
نظرات بینندگان