کد خبر: ۴۳۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹

جنگ علیه ساکنین غزه باید فورا تمام شود

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه جنگ علیه ساکنین غزه باید فورا تمام شود، گفت: شاهد شرایط دردناکی در غزه، در پی حملات ناجوانمردانه صهیونیست‌ها به مردم مظلوم فلسطین هستیم.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری، با اشاره به تحولات غزه، اظهار داشت: شاهد شرایط دردناکی در غزه و در پی حملات ناجوانمردانه صهیونیست‌ها به مردم مظلوم فلسطین هستیم.

وی ادامه داد: متأسفانه این روزها تاریخ بیش از ۷۰ ساله اشغال صهیونیست‌ها در غزه در حال تکرار است و با واکنش طبیعی مردم فلسطین مواجه هستند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان داشت: امروز فریاد شجاعت مردم فلسطین را از زبان دختران مظلوم فلسطین و چهره‌های خونین مردم غزه را مشاهده می‌کنیم. ملت‌های جهان می‌بینند در ورای شعارهای حقوق بشر چه چهره دروغینی نهفته است. امروز در روز جهانی غذا صهیونیست‌ها کودکان فلسطین را از ابتدایی‌ترین نیازها محروم کرده است.

کنعانی عنوان کرد: جای بسی تأسف است که کسانی‌که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند، امروز چشمان خودشان را بر اینگونه حقایق و تصاویر بسته اند.

وی با طرح این سوال که آیا حقوق بشر شامل حال مردم غزه و فلسطین می‌شود، افزود: آنانی که پرچم دروغین حقوق بشر را در دست گرفته اند باید پاسخ ملت‌های دنیا و افکار عمومی را بدهند. امروز نقاب از چهره دروغین حامیان رژیم صهیونیستی برداشته شده است.

کنعانی گفت: مسؤولیت کشورهایی که در کنار رژیم صهیونیستی قرار دارند به همان اندازه مسؤولیت رژیم صهیونیستی در جنگ غزه است.

سخنگوی وزارت خارجه در حالی که تصاویری از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را بر دست داشت، گفت: آیا کمیته حقیقت یاب برای جنایات رژیم صهیونیستی تشکیل می‌شود.

کنعانی درباره تلاش ایران برای حل بحران غزه عنوان کرد: ایران تماس و گفت‌وگو با کشورهای مختلف دنیا و اثرگذار را در دستورکار دارد. کشورهایی که در شورای امنیت نقش دارند مثل چین و روسیه، وزیر امور خارجه با آنها مکاتبه انجام دادند. سازمان همکاری اسلامی می‌تواند نقش قابل توجه داشته باشد.

اقدامات دیپلماتیک ایران در حمایت از غزه

وی با اشاره به اقدامات دیپلماتیک ایران افزود: گفت‌وگو با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در بیروت انجام شد. همچنین مکاتباتی با همتایان صورت گرفت. در حوزه سیاسی و بین المللی، این موضوع را مورد تاکید قرار دادیم. تحرکات را با جدیت دنبال کردیم. قرار شد کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در سطح وزرا در جده در مقر سازمان همکاری برگزار شود. تعداد قابل توجهی از وزرا برای حضور اعلام آمادگی کردند. سند و بیانیه‌ای در سطح وزرا منتشر خواهد شد.

کنعانی گفت: در روزهای گذشته ایران مواضع رسمی و علنی خود را درباره موضوع فلسطین اعلام کرد. اقدام حماس، پاسخ طبیعی در برابر جرم و جنایت صهیونیست‌ها بود. تلاش برخی کشورها، برای تغییر جای ظالم و مظلوم است. رژیم صهیونیستی در میدان، بازی را واگذار کرده است. رژیم اسرائیل برای جبران شکست همه تلاش خود را به کار برده است. آنچه در غزه در حال رخ دادن است، ارتکاب جنایت جنگی و نقض فاحش حقوق بشر است.

وی ادامه داد: قطع آب و غذا و ممانعت از ورود غذا با واکنش ملت فلسطین مواجه خواهد شد. این مسئولیت جامعه جهانی است که با اقدامات غیرانسانی صهیونیست‌ها مقابله کنند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه اولویت فوری و درجه یک، پایان دادن به کشتار فلسطینیان در غزه است، گفت: جنگ علیه ساکنین غزه باید فوراً تمام شود. اکثریت شهدا در غزه کودکان و زنان هستند.

وی تاکید کرد: ایران متعهد به پیگیری حقوق مظلومان در جهان است و ایران حقوق فلسطین را در دوران مختلف مورد پیگیری قرار داده است.

کنعانی درباره عادی سازی برخی کشورها با اسرائیل گفت: این اقدام از نظر ما غیرقابل قبول است و گفتیم این اقدام کمکی به تحکیم ثبات و امنیت در منطقه نمی‌کند. بارها گفتیم راهبرد رژیم صهیونیستی در منطقه ایجاد ناامنی است. آنانی که فکر می‌کردند عادی سازی روابط با این رژیم می‌تواند بازدارنده جنایات آنها علیه ملت فلسطین باشد، اما آنچه در حال رخ دادن است نشاندهنده آن است که تصورات آنها درست نبوده است. اگر گمان می‌کردند در پرتو ایجاد روابط با رژیم می‌توانستند امنیت خود را تأمین کنند شاهدند که این رژیم از تأمین امنیت خود ناتوان است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره دیدار اسماعیل هنیه و امیرعبداللهیان در قطر افزود: مقاومت باید درباره مسائل خود، تصمیم بگیرد. مقاومت تاکید داشت که رژیم اسرائیل، حقوق اسرای ما را به رسمیت بشناسند و ما بارها هشدار دادیم که مسجدالاقصی خط قرمز ما است. مقاومت انتظار دارد تا جامعه بین المللی تلاش کند تا صهیونیست‌ها به جنایت خود علیه شهروندان فلسطینی پایان دهند و محاصره انسانی پایان یابد و کریدور انسانی باز شود. اعلام کردند مقاومت از توان نظامی در میدان برخوردار است. تاکید داشتند که از اجلاس آتی در جده، موضع قاطع درباره مقاومت ملت فلسطین خارج شود و مظلومیت ملت فلسطین به تصویر کشیده شود.

وی درباره ادعای آمریکایی‌ها درباره ایران گفت: خیلی به اظهاراتی از این دست وقعی نمی‌نهیم. آنچه انجام شد اقدام جریان‌های مقاومت فلسطین در واکنش به جنایات مستمر صهیونیست‌ها بود. طرح موضوعاتی از این دست با انگیزه‌های سیاسی و واهی و تلاشی در جهت انحراف افکار عمومی در خصوص حمایت بی چون و چرای آمریکا از این رژیم در حملات جاری علیه ملت مظلوم غزه و فلسطین است.

کنعانی ادامه داد: دولت آمریکا باید پاسخگوی جنایات رژیم صهیونیستی باشد این دولت است که با تمام توان در حمایت از این رژیم در مقابل ملت فلسطین قرار گرفته است. گسیل ناوگان نظامی به آب‌های منطقه‌ای معنایی جز حمایت یک طرفه و یکجانبه از ظالم در مقابل مظلوم ندارد. هر طرفی از این رژیم در جنایات کنونی حمایت کند به همان میزان مسؤولیت بین‌المللی دارد و باید پاسخگوی حمایت‌های خود از این رژیم باشد.

وی در مورد اجلاس کمربند جاده ابریشم، گفت: از ابتکار کمربند راه که می‌تواند منجر به رونق تجارت شود، استقبال کردیم و در این مسیر تلاش‌های خودمان را انجام داده ایم. این ابتکارات می‌تواند منافع کشورهای عضو را تأمین کند.

کنعانی درباره تماس ایران با چین و روسیه درباره موضوع غزه، تصریح کرد: ما با نگاه به جایگاه و ضرورت جلب توجه بیشتر به حساسیت در موضوع فلسطین و یادآوری مسئولیت بین المللی، از تلاش‌های دیپلماتیک خود جلوگیری نمی‌کنیم. وزیر خارجه گفت‌وگوهایی با همتایان خود انجام دادند. نقش سازمان ملل کلیدی است. ما با همین نگاه با چین و روسیه به عنوان دو کشور مؤثر و عضو دائم در شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط هستیم و دیدگاه‌ها و نگرانی‌های خود را بیان کردیم.

منابع ایران در قطر در دسترس است

کنعانی درباره اظهارات کنگره آمریکا درباره نقش ایران در حمله حماس و تلاش برای بلوکه شدن پول‌های ایران در قطر گفت: این اتهامات باطل است و دیدگاه‌های خود را صریح بیان کردیم. موضع ما روشن است. ما عملاً در این زمینه در چارچوب حق طبیعی خود عمل کردیم. اظهارات مقامات آمریکایی با انگیزه سیاسی و فرار رو به جلو و منحرف کردن افکار عمومی درباره جنایات رژیم اسرائیل با حمایت آمریکا است. مسئولیت آمریکا روشن است.

وی ادامه داد: هیچ تحول جدیدی درباره دارایی‌های ایران رخ نداده و منابع در چارچوب تعریف شده در دسترس است و در صورت نیاز از آن بهره برداری خواهیم کرد.

کنعانی درباره نقش آمریکا در جنگ اسرائیل و حماس تصریح کرد: اعتقاد داریم که دولت آمریکا درگیر جنگ از منظر نظامی است. مقامات آمریکا اعلام کردند که ناوگان دریایی و ناو هواپیمابر را گسیل کردیم و ناو دوم را هم گسیل می‌کنیم. همچنین اعلام کردند منابع زیادی را در نظر گرفتیم. در خبرها دیدم که ۸ میلیارد دلار به طور فوق العاده برای حمایت از رژیم اسرائیل در نظر گرفتند. باتوجه به پایان ذخایر راکتی و موشکی صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها اعلام کردند که مقادیر جدیدی از موشک‌ها را در اختیار اسرائیل قرار دادیم. آمریکا در حال حمایت از اسرائیل است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره گذرگاه رفح در مصر افزود: با مصر گفت‌وگو کردیم. مصر اعلام کرد که باید با صلیب سرخ جهانی ارتباط بگیریم. همچنین وزیر خارجه با نماینده ویژه دبیرکل صحبت کردند تا ایران کمک‌های خود را گسیل کند. علیرغم فشار سنگین، امیدوارم دولت مصر به تلاش‌های خود ادامه بدهد و کریدور انسانی باز شود تا مجروحین بدحال به مراکز دیگر کشورها برای درمان منتقل شوند.

دلیل اصلی بحران در منطقه، اشغالگری است

وی در مورد تماس تلفنی رئیس جمهور با ماکرون و اینکه کاخ الیزه روایت یکطرفه ای داشته است، گفت: ما معتقدیم که دلیل اصلی بحران در منطقه، اشغالگری است و شکل گیری رژیم نامشروع و اشغال سرزمینی که متعلق به دیگران است. تا زمانی که اشغال وجود دارد بحران در منطقه وجود خواهد داشت.

وی گفت: ملتی که حق طبیعی دارد اصل اشغال را به رسمیت نشناخته و این حق را برای خود قائل است که در مقابل اشغال گر بایستد.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: از حق ملت فلسطین حمایت می‌کنیم. اینکه انتظار داشته باشند این کشور از خود دفاع نکند، این انتظار بی جایی است. آنانی که فکر می‌کنند کمک به صلح مسئولیت همه کشورهاست باید به تاریخ این منطقه توجه کنند.

کنعانی در مورد استفاده از سلاح ممنوعه توسط اسرائیل گفت: این اولین بار نیست که اسرائیل در جنگ‌های منطقه‌ای از سلاح ممنوعه استفاده می‌کند. در مجامع بین المللی کشورهایی هستند که با استفاده از نفوذ خود مانع پیگرد حقوقی صهیونیست‌ها در جوامع بین المللی هستند. برخی کشورها چشم خود را بستند و امکانات و تجهیزات ممنوعه می‌دهند این موضوع از طریق جوامع بین المللی قابل پیگیری است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ۱۸ اکتبر و رفع تحریم تسلیحاتی ایرانی افزود: ۲۶ مهرماه پایان این بخش از محدودیت‌ها است و دیدگاه خود را صریح بیان می‌کنیم.

وی درباره اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا درباره احتمال حمله آذربایجان به ارمنستان در آینده نزدیک، تصریح کرد: این پرسشی است که طبیعتاً باید خود دولت آذربایجان به آن پاسخ بدهد. آنچه برای ما حائز اهمیت است، صلح و ثبات در منطقه قفقاز است. حل اختلافات آذربایجان و ارمنستان از طریق سیاسی بهترین مسیر برای حل اختلافات است. ما گمان می‌کنیم مهمترین سازوکار برای حل اختلافات سازوکارهای منطقه‌ای است که باید دنبال شود.
نظرات بینندگان