کد خبر: ۴۳۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳

عرضه شیرخشک عادی در داروخانه‌ها ساماندهی ‌می‌شود

مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: با هدف جلوگیری از قاچاق شیرخشک عادی (رگولاری) عرضه این محصول از ۲۰ مهر در داروخانه‌های سراسر کشور ساماندهی شده و با درج کدملی متقاضی در سامانه مربوطه ارایه می شود.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایرنا, محمود آل بویه روز دوشنبه در یک نشست خبری که به مناسبت روز جهانی غذا (۲۴مهر) در آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو برگزار شد، افزود: البته در گذشته شیرخشک متابولیک برای نوزادان خاص با ارایه کدملی متقاضی توسط داروخانه ها در اختیار متقاضیان قرار می گرفت.

وی هدف از این اقدام را جلوگیری از قاچاق شیرخشک رگولاری دانست و اظهار داشت: مسوولان داروخانه‌ها موظفند کدملی متقاضی را در سامانه سازمان غذا و دارو ثبت کرده و سپس شیرخشک به آنها عرضه شود.

آل بویه با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو با قاچاق محصولات غذایی بویژه شیرخشک برخورد شدید می‌کند، تصریح کرد: تمامی محصولات غذایی دارای نشان ایمنی سلامت بوده و با کارگاه‌هایی که بصورت غیرقانونی در حوزه غذا فعالیت می کنند، شناسایی و برخورد می شود.

وی اظهار داشت: در دولت سیزدهم بیش از ۱۳ هزار مجوز ترخیص کالاهای اساسی و بیش از ۲۸ هزار مجوز مصرف صادر و بیش از ۴۰۰ اقدام قانونی در زمینه کالاهای غیربهداشتی در انبارها انجام شده است.

مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو همچنین از معرفی بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ مورد تخلف به مراجع قضایی خبر داد.

تراریختگی در روغن ها نگران کننده نیست

آل بویه در ادامه در مورد خطرات محصولات غذایی تراریخته نیز گفت: محصولات تراریخته در دنیا هنوز به عنوان یک جعبه سیاه شناخته می شود و با اینکه در آزمایشگاه مرجع غذا و دارو اقدامات زیادی در شناسایی مواد تراریخته انجام شده است، اما محصولاتی که از نظر تراریختگی قابل قبول بوده‌ و مورد استفاده قرار بگیرند، انگشت شمارند.

به گفته وی، درج برچسب تراریختگی روی محصولات تراریخته ضروری است تا مصرف کننده مطلع باشد که این فرآورده از مواد تراریخته تولید شده است.

این مسئول در سازمان غذا و دارو بیشترین محصولات غذایی تولیدی از مواد تراریخته در ایران را شامل روغن‌ها مانند ذرت و کلزا دانست و گفت: نگرانی زیادی درمورد تراریختگی این روغن‌ها وجود ندارد زیرا منشاء آن‌ها دانه ذرت و کلزا تراریخته است.

آل بویه تاکید کرد: در روغن استحصال شده اثر زیادی از تراریختگی وجود ندارد زیرا بحث تراریختگی مربوط به پروتئین و دی ان ای (DNA) فرآورده است و روغنی که فاقد پروتئین و ماده ژنتیکی باشد، تراریخته نخواهد بود.
نظرات بینندگان