کد خبر: ۴۲۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
قالیباف:

اهمیت کشورهای آفریقایی برای ایران کمتر از بریکس نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع فعالان و نمایندگان مجلس آفریقای جنوبی، گفت: معتقدیم برای ما اهمیت آفریقا به ویژه کشور آفریقای جنوبی کمتر از بریکس نیست، همانگونه که یکی از اهداف بریکس نیز ایجاد هماهنگی برای استفاده از این فرصت‌هاست.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری فارس, محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که به منظور شرکت در نهمین مجمع پارلمانی بریکس به آفریقای جنوبی سفر کرده است، شامگاه گذشته (چهارشنبه ۵ مهر ماه 1402) در نشست جمعی از فعالان سیاسی، فرهنگی و تعدادی از نمایندگان مجلس آفریقای جنوبی حضور یافت.

در ابتدای این دیدار، رئیس حزب جامه الاسلامی مجلس آفریقای جنوبی و تعدادی از نمایندگان مجلس و برخی فعالان سیاسی و فرهنگی این کشور به بیان نکته نظرات خود پیرامون ضرورت افزایش همکاری‌های تجاری میان ایران و آفریقای جنوبی به خصوص تسهیل ارتباط فعالان اقتصادی دو کشور، لزوم حمایت از کشورهای آفریقایی برای توسعه تجارت آزاد، حمایت از مظلومان به ویژه مردم فلسطین، ایجاد نظام عادلانه در جهان و استفاده از ظرفیت عضویت در بریکس برای ارتقای روابط میان دو کشور و استفاده از ظرفیت‌های آفریقای جنوبی برای تعمیق همکاری‌ها پرداختند.

 در این نشست صمیمانه رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدیم برای ما اهمیت آفریقا به ویژه کشور آفریقای جنوبی کمتر از بریکس نیست. همانگونه که یکی از اهداف بریکس نیز ایجاد هماهنگی برای استفاده از این فرصت‌هاست.

 قالیباف اضافه کرد: حاضران در این جلسه در صحبت‌های خود به پیوند فرهنگی و الهی میان دو ملت ایران و آفریقای جنوبی اشاره کردند که ریشه در یک فرهنگ و تمدن عمیق تاریخی در خصوص مبارزه مداوم با ظالمین و مستکبرین و آپارتاید است. از همین جهت هم امام خمینی(ره) در ماه‌های ابتدایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اولین تصمیم انقلابی خودشان را پیرامون قطع ارتباط با دو رژیم آپارتاید که نماد آنها در آفریقای جنوبی و رژیم صهیونیستی بود، صادر کردند؛ قطعاً این تصمیم برخاسته از باورهای دینی، مذهبی و انسانی است که در ایشان وجود داشت و همین نگاه امروز نیز ادامه داشته و رهبر معظم انقلاب اسلامی با همان دیدگاه این مسیر را ادامه می‌دهند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با اشاره به اهداف مشترک ملت ایران و آفریقا و مسلمان جهان اضافه کرد: باید به این نکته مهم تأکید کنم که پیروزی راحت‌تر از تداوم و حفظ پیروزی است. چرا که بعد از پیروزی مسئولیت ما افزایش پیدا می‌کند، از یک سو مسئولیت ادامه مبارزه و مقابله با آپارتاید و ظلمی که مستکبرین به جامعه بشری دارند را باید با قدرت به پیش ببریم و از سوی دیگر مسئولیت اداره جامعه و دولت‌هایمان و تأمین رفاه عمومی و نیاز‌های فرزندانمان برای رشد و پیشرفت، بر دوش ما است.

وی تأکید کرد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم مخالفان و دشمنانی پیدا خواهیم کرد و همواره بعد از پیروزی فشار دشمنان مضاعف‌تر خواهد شد و این موضوع را ما در چهار دهه گذشته با همه وجود درک کردیم و در حقیقت تهدیدها بیشتر می‌شود؛ لذا هرگز نباید به این فکر کنیم که بعد از پیروزی زمان استراحت و زندگی عادی است.

رئیس مجلس کشورمان در ادامه به صحبت‌های شهید قاسم سلیمانی در خصوص تبدیل تهدیدها به فرصت، اشاره کرد و افزود: سردار قاسم سلیمانی با نگاه و عمل خویش در مقابله با آپارتاید رژیم صهیونیستی که یک تهدید جدی و غده سرطانی در جهان اسلام و منطقه ما است، ایستاد و از آن فرصت ساخت.

وی ادامه داد: در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی و در زمان پایان جنگ جهانی دوم، انگلیس و آمریکا در شورای امنیت به رژیم صهیونیستی رسمیت دادند، اما در همان دهه‌ها شاهد بودیم که دولت‌های اسلامی و عربی چندین جنگ سخت با رژیم صهیونیستی انجام دادند ولی در نهایت شکست خورده و حتی برخی از کشورها بخش‌هایی از سرزمینشان را نیز از دست دادند و اشتباه بزرگ این بود که فکر می‌کردند با صلح و آتش بس می‌توانند مشکلات را حل کنند.

رییس قوه مقننه کشورمان تأکید کرد: در همان زمان، مردم، مبارزه خودشان را با پرتاب سنگ در برابر تجهیزات سبک و سنگین نظامی رژیم صهیونیستی ادامه دادند و روحیه مقاومت و مبارزه همانند آن چیزی که در آفریقا منجر به پیروزی شد، در فلسطین هم تبدیل به قدرت شد و همان جوانان، نوجوانان و مبارزان قدیمی، امروز رژیم صهیونیستی را موشک باران می‌کنند. این قدرت از ایمان به خدا و ایمان به مردم ایجاد شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در کنار مبارزه با استکبار و نگاه‌های آپارتایدی باید در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و اداره کشورمان موفق شویم؛ بنابراین توجه به استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی میان ملت‌ها بخصوص دو کشور ایران و آفریقای جنوبی از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که باید مورد توجه بخش‌های مختلف کشور قرار گیرد به نحوی که این اقدامات به توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری و تعمیق روابط منجر شود.

 قالیباف همچنین تأکید کرد: ما نباید از مسیر اصلی خودمان تردید کرده و عقب نشینی کنیم. بلکه باید با وحدت میان جوامع اسلامی و همه انسان‌های شریفی که در این مسیر حرکت می‌کنند و قصد مبارزه با ظلم و حفظ حقوق و رفاه مردم را دارند، مسیر را ادامه دهیم. به تعبیر زیبای رهبر معظم انقلاب ما باید قوی شویم تا بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم و دشمن را زمین بزنیم و یقیناً راه تحقق این مهم، امید به آینده و نصرت الهی بوده و قطعا وعده الهی تخلف ناپذیر است.

وی در پابان ضمن آرزوی موفقیت برای مردم آفریقای جنوبی، مسلمانان و همه انسان‌های شریفی که در مسیر استقلال حرکت می‌کنند، گفت: جلسه امشب ما نتیجه مبارزه مردان بزرگی مانند امام خمینی(ره)  و همه شهدا، مجاهدین و چهره‌هایی نظیر نلسون ماندلا و همه افرادی است که در شرایط سخت برای آزادی و نفی سلطه مبارزه کردند؛ لذا ما این جلسات را مدیون آنها هستیم و انشاء الله این مسیر را برای سربلندی کشورمان و جامعه اسلامی و همه آزادگان جهان ادامه می‌دهیم و نباید از این مسیر عقب نشینی کنیم.
نظرات بینندگان