کد خبر: ۴۲۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰

عملیاتی شدن ۹۰ درصد مصوبات سفر هیئت عالی قضایی به کردستان

رئیس دستگاه قضا گفت: مطابق آمار ارائه شده بیش از ۹۰ درصد از مصوبات سفر استانی هیئت عالی قضایی به استان کردستان، عملیاتی یا تکمیل شده است.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، جلسه پیگیری اجرایی شدن مصوبات سفر اردیبهشت ماه هیئت عالی قضائی به استان کردستان، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای برگزار شد.

رئیس دستگاه قضا طی سخنانی در این نشست ضمن تبریک و تهنیت ایام ماه پر خیر و برکت ربیع‌الاول و در پیش بودن ولادت باسعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) و هفته وحدت، اظهار کرد: دنیای استکبار و دشمنان کشور و نظام ما درصدد ایجاد اختلاف و افتراق میان مردم ایران اسلامی هستند؛ آن‌ها به ایجاد نزاع میان طوایف مختلف و شیعه و سنی دل بسته‌اند؛ لذا همه ما باید بیش از پیش بر وحدت و همگرایی در جهت منافع امت اسلام و منافع ملی اهتمام بورزیم و یک وحدت مثال زدنی را به منصه ظهور برسانیم.

رئیس عدلیه در همین راستا به مقامات قضائی استان کردستان دستور داد تا در آستانه هفته وحدت و میلاد نبی اکرم (ص) هر آنچه که در توان دارند و در چارچوب اختیارات قانونی‌شان است را در راستای گسترش و بسط امور وحدت‌بخش به کار گیرند و در این جهت از ارائه هرگونه کمک و مساعدتی به سایر بخش‌ها و علما و روحانیون شیعه و سنی مضایقه نکنند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ایثارگری‌ها و رشادت‌های مردم استان کردستان در دفاع از اسلام و ایران در برابر اجانب و ضدانقلاب، گفت: مردم استان کردستان در طول ۴ دهه گذشته در دفاع از مرزهای ایران اسلامی و مقابله با عناصر ضدانقلاب، مجاهدت‌های فراوانی کردند و همواره دشمنان را ناکام گذاشتند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اهمیت بسیار بالای دو مقوله‌ی «امنیت» و «رفاه و معیشت» مردم اظهار داشت: اگر چه اقدامات و خدمات شایان توجهی از ناحیه نظام جمهوری اسلامی به مردم غیور استان کردستان شده است، اما اعتقاد داریم که هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب و ارائه خدماتی که شایسته این مردم عزیز باشد، فاصله داریم لذا مسئولان قضائی استان کردستان در راستای کمک به سایر مسئولان استانی در جهت رشد تولید و اقتصاد اقدامات مقتضی را ترتیب دهند و در راستای رفع موانع تولید، تأمین امنیت سرمایه‌گذاری و حمایت از آن دسته از فعالان اقتصادی که هدفشان فعالیت اقتصادی سالم است، نهایت اهتمام و مساعی را به خرج دهند.

رئیس عدلیه در همین راستا مشخصاً به رفع مسائل و مشکلات شرکت تولیدی نساجی شین‌بافت سنندج و مجتمع تولیدی آگرین در نتیجه ورود و پیگیری‌های دستگاه قضائی اشاره کرد.

دقت نظر رئیس قوه قضائیه در پاسخ به ارائه یک گزارش مهم

رئیس قوه قضائیه با اشاره به مصوبات سفر اردیبهشت ماه هیئت عالی قضائی به استان کردستان گفت: اینکه در این جلسه عنوان شد مطابق آمار ارائه شده بالغ بر ۹۰ درصد از مصوبات سفر استانی هیئت عالی قضائی به استان کردستان، عملیاتی یا تکمیل شده است، اگر این طور است موضوع بسیار خوشایند و شایسته تقدیری است، اما بنده تردید دارم که این طور باشد احتمالاً منظور این است که روند اجرایی ۹۰ درصد مصوبات آغاز شده است در این گونه موارد باید هر آنچه گفته می‌شود و وعده می‌دهیم محقق شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ضمن اشاره به دیدارها و نشست‌های خود با اقشار مختلف مردم استان کردستان، بیان داشت: دیدار و گفتگو با روحانیون و علمای اهل سنت و شیعه استان کردستان و همچنین دانشجویان این استان، بسیار مسرت‌بخش و مفید بود و نقطه‌نظرات و مطالب سازنده‌ای در جریان این نشست‌ها طرح گردید.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه بازگشایی و رونق بازارچه‌های مرزی و ساماندهی کولبران از جمله اقدامات و تدابیری است که می‌تواند به بهبود وضعیت معیشت و اقتصاد مردم استان کردستان بینجامد، گفت: اقدامات و تدابیری که در جهت بازگشایی و رونق بازارچه مرزی بانه اتخاذ شده است باید در سطح استان کردستان گسترش یابد و تقویت شود چرا که در شرایط تحریم‌های ظالمانه تحمیلی به مردم کشور ما، این قبیل اقدامات و تدابیر راهگشاست.

رئیس دستگاه قضا در این نشست نیز وعده داد که همچنان در مجامع و جلسات سران قوا، پیگیر امور مربوط به رونق اقتصادی استان کردستان از طریق اتخاذ تدابیر ناظر بر بازگشایی و رونق بازارچه‌های مرزی و ساماندهی کولبران باشد.

رئیس عدلیه در همین راستا به مقامات قضائی استان کردستان دستور داد تا در چارچوب اختیارات قانونی‌شان، تمامی اقدامات و مساعدت‌های مقتضی را در جهت رونق اقتصادی استان به کار گیرند و در صورت نیاز برای تفویض اختیارات بیشتر، نامه‌نگاری‌های مربوطه را در اسرع وقت انجام دهند.

موافقت رئیس قوه قضائیه با جذب اختصاصی قاضی برای استان کردستان

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به درخواست رئیس کل دادگستری استان کردستان برای صدور مجوز جذب اختصاصی قضات بومی در استان، گفت: برای رفع مسائل ناظر بر تکمیل کادر قضائی و اداری در استان کردستان، تمهیدات مقتضی پیش‌بینی شده است و در این راستا همانطور که در دانشگاه سنندج اعلام کردم باید ارتباط حقوقی دادگستری با دانشگاه تقویت شود و از ظرفیت‌های دانشگاهیان به نحو مطلوب استفاده شود.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به مقوله انتقال زندان‌های استان کردستان به محدوده‌های خارج از شهر، گفت: انتقال زندان‌ها به محدوده‌های خارج شهری یک تکلیف قانونی است؛ لذا مسئولان قضائی استان کردستان همانطور که مقدمات کار برای انتقال زندان بیجار به محدوده خارج از شهر را فراهم آورده‌اند نسبت به انتقال سایر زندان‌های استان نیز اهتمام داشته باشند و در این راستا مسائل و کمبودها را به ما در مرکز منتقل کنند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به رفع مشکلات آبی روستای آقاجری در دیواندره کردستان، گفت: با مساعدت‌های مسئولان قضائی و اجرایی، مشکلات آبی روستای آقاجری در دیواندره کردستان مرتفع شد که از این بابت از مسئولان امر قدردانی می‌کنم؛ در این فقره به گونه‌ای تدبیر شد که در احداث لوله‌های انتقال آب، خسارتی به اراضی کشاورزی مردم وارد نیاید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پایان این نشست بار دیگر تاکید کرد که وعده‌های مسئولان به مردم در ضمن اینکه باید مبتنی بر کار کارشناسی و فنی باشد، باید از قابلیت تحقق‌پذیری و عملیاتی شدن نیز برخوردار باشد و این وعده‌ها که به مردم داده می‌شود در سر موعد عملیاتی شوند تا امید مردم بیشتر گردد.

ایجاد بازارچه مرزی در بانه شور و اشتیاق زیادی بین مردم به وجود آورده است

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، حجت‌الاسلام والمسلمین پورذهبی نماینده، ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به بازخوردهای مثبت فراوان سفر اردیبهشت‌ماه سال جاری حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به کردستان، از مسئولان قضائی این استان بابت پیگیری جدی در زمینه اجرای مصوبات این سفر قدردانی به عمل آورد.

وی در ادامه با اشاره به بازگشایی بازارچه مرزی بانه، خواستار تسریع روند بازگشایی و فعالیت مجدد این بازارچه‌ها شد.

همچنین در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی از اجرایی شدن قریب به ۹۰ درصد از دستورات رئیس قوه قضائیه در سفر اردیبهشت‌ماه سال جاری به استان کردستان خبر داد.

رئیس کل دادگستری استان کردستان از حل مشکلات دو واحد تولیدی در نتیجه پیگیری‌های مستمر قضائی طی ماه‌های گذشته خبر داد و گفت: با حل مشکلات کارخانه «شین‌بافت» و راه‌اندازی این واحد تولیدی، برای ۷۰ نفر اشتغالزایی خواهد شد. همچنین با راه‌اندازی فاز اول واحد تولیدی «آگرین» برای ۲۰۰ نفر و در فاز دوم برای ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی از حل مشکل مربوط به انتقال آب شرب روستای آقاجری دیواندره در نتیجه پیگیری‌های قضائی و اجرای دستورات سفر استانی رئیس قوه قضائیه خبر داد.

وی با اشاره به بازگشایی بازارچه مرزی بانه در شهریورماه سال جاری، از تلاش و پیگیری برای بازگشایی سایر بازارچه‌های مرزی استان کردستان خبر داد.

رئیس کل دادگستری استان کردستان همچنین به ارائه توضیحاتی پیرامون اقدامات صورت‌گرفته در زمینه انتقال زندان‌های سنندج، بیجار، بانه و مریوان به خارج از شهر پرداخت.

قادرزاده رئیس دانشگاه کردستان نیز در این جلسه ضمن تقدیر از پیگیری‌های دستگاه قضا در زمینه رفع مشکلات دانشجویان اظهار کرد: یکی از مطالبات دانشجویان دانشگاه کردستان در دیدار با رئیس قوه قضائیه، ساماندهی وضعیت مسیر خوابگاه تا دانشگاه بود که با دستور رئیس عدلیه، این مهم محقق شد و هم‌اکنون کار جدول‌بندی و آسفالت این مسیر به طول ۴ هزار متر مربع در حال انجام است.
نظرات بینندگان