کد خبر: ۴۲۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵

بازگشت ۱۲۴ هزار نیروی کار با احیای ۵۷۰۰ واحد تولیدی در دولت سیزدهم

دولت سیزدهم با احیای پنج هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی خرد، متوسط و بزرگ راکد و نیمه تعطیل در کشور، بیش از ۱۲۴ هزار کارگر بیکار شده را به رونق چرخه تولید بازگرداند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایرنا, نهضت احیای واحدهای اقتصادی یکی از راهبردهای دولت سیزدهم بود که در این زمینه نهادهای مختلف دست به کار شدند تا با رفع موانع پنج هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی که با سرمایه‌ بیش از ۱۳۵ هزار میلیارد تومان دچار تعطیلی و رکود شده بود، را فعال کنند.

دولت سیزدهم با اختصاص ۴۱ هزار میلیارد تومان تامین منابع از محل تسهیلات و ابزارهای مالی از طریق صندوق احیا و زنجیره تامین برای بنگاه‌های مساله دار در کمتر از ۲ سال فعالیت خود نه‌تنها به بخش تولید کمک کرد، بلکه اشتغال نیروی کار را تامین کرد و باری از دوش کارگران بیکار شده را برداشت و آنها را به محیط کاری بازگرداند.

دبیرخانه نهضت احیای واحدهای اقتصادی در جهت حمایت از تولیدکنندگان و نیروی کار اقدامات مختلفی از جمله ایجاد و ساماندهی شبکه احیاگران سه هزار و ۲۰۰ نفری، حل پرونده‌های حقوقی و بانکی بنگاه‌های اقتصادی، تهیه و تدوین بسته‌های جامع ظرفیت‌های سیاستی و حمایتی دولت، طراحی اولین پارک و پردیس احیای واحدهای اقتصادی، شناسایی واحدهای غیرفعال، نیمه فعال، روبه افول، طرح نیمه‌تمام و طرح‌های زیر ظرفیت اقتصادی، رصد و پایش واحدهای اقتصادی و برگزاری تورهای احیا را انجام داد.
طبق گزارش این دبیرخانه، بیش از ۴۷ هزار واحد نیمه فعال در کشور شناسایی شد که در حدود ۲ سال فعالیت این دولت پنج هزار و ۷۰۰ واحد احیا شده است.

واحدهای احیا شده به سه دسته واحدهای نیمه فعال احیا شده، واحدهای غیرفعال احیا شده و واحدهای رفع موانع پیش روی آنها طبقه‌بندی شدند طبق گزارش دبیرخانه نهضت احیای واحدهای اقتصادی ۴۴ درصد واحدهای احیا شده در زمره نیمه فعال‌ها، ۱۰ درصد جزو رفع موانع و ۴۶ درصد واحدهای صنعتی غیرفعال هستند که به چرخه رونق تولید و اقتصادی کشور بازگشتند.

بیشترین واحدهای صنعتی احیا شده در کدام استان‌ها هستند؟

واحدهای احیا شده در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله صنعتی، معدنی، کشاورزی، گردشگری و سایر موارد بودند. بیشترین تعداد واحدهای احیا شده به شهرک‌های صنعتی در کشور باز می‌گردد.

بیشترین درصد واحدهای احیا شده در استان‌های خراسان شمالی و البرز با ۳۸ درصد، تهران با ۲۴ درصد، قم با ۲۳ درصد و مرکزی با ۱۴ درصد است.

بیشترین تعداد واحدهای احیای شده به استان‌های تهران، خراسان رضوی، قزوین، فارس و قم اختصاص دارد.

دولت سیزدهم رفع موانع تولید و احیای بنگاه‌های صنعتی و تولیدی را جزو اولویت‌های خود قرار داد بر این اساس در کنار تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، در بازگرداندن واحدهای تولیدی و صنعتی راکد به چرخه تولید اقدامات شایسته‌ای انجام داد چراکه احیای واحدهای تولیدی نه‌تنها به رشد و رونق اقتصاد منجر می‌شود بلکه باعث امید در نیروی کار و بازگشت فرصت‌های شغلی از دست رفته در کشور می‌شود که این امر با اهتمام و عزم جدی دولتمردان پیگیری می‌شود.

ضمن اینکه آمارهای مراکز رسمی نشان از رشد اقتصادی، افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری مهر تاییدی بر حمایت و پشتیبانی‌های دولت سیزدهم در جهت رونق تولید و اشتغال در کشور است.
نظرات بینندگان